Är en ny elbil bättre för planeten?

Gick nyss med i forumet, till stor del för att jag var nyfiken på denna populära tråd.

Verkar ha varit många spännande svängningar hit och dit på resan från trasig bil, via ekonomiska kalkyler och känslomässiga upptäckter, fram till denna Tesla som det så många gånger refererats till under de pod-avsnitt som jag lyssnat på under de senaste åren (kan det kanske bli över 100 gånger om man skulle söka igenom avsnittens alla transkriberingar?).

Har själv flera gånger under olika avsnitt då Tesla nämnts fått känslan att det bara varit en tidsfråga innan den gamla Volvon skulle bli ersatt av just elbilstransformationens tydliga ledare.

Var intressant att den största anledningen till att det till slut blev just en sådan bil, verkar ha varit en insikt om att bilens funktion som en upplevd statussymbol, faktiskt betydde så mycket att det överskuggade det annars höga fokuset på kalkyler och rationella logiska val och handlingar.

Något som jag själv dock är lite förvånad över, både efter att ha läst många av inläggen här (har absolut inte läst alla över 600 inlägg, men ganska många) men även efter att ha lyssnat på de senaste pod-avsnitten, är att det läggs förhållandevis lite ord och tankekraft på att fundera över hur stor potentiell skillnad för planeten och klimatet som just bytet från en bränslebil till en ren elbil faktiskt kan ha, speciellt om fler än en person skulle bli inspirerade att göra just ett sådant byte.

Förstår att det förstås lätt blir fokus på de ekonomiska kalkylerna, då Rikatillsammans ändå huvudsakligen snackar pengar på olika sätt. Men jag hade ändå hoppats på att det även skulle dyka upp mer av resonemang kopplade till vilken fördel i form av minskade koldioxidutsläpp m.m., som just valet av bil kan bidra med. Speciellt nu efter senaste rapporten från IPCC, så tänker jag att många borde gå och fundera på hur de kan göra skillnad.

När det gäller kalkyler så vore det intressant t.ex. att räkna på hur stor skillnad i utsläpp det faktiskt skulle bli på 10 års körning med en gammal V70 (med de där 1200 milen per år som det refererats till), jämfört med 10 års körning med en Tesla Model Y :slight_smile: .

4 gillningar

Det är väl svårt att se om elbilar överhuvudtaget är bättre för planeten på något sätt. Man hamnar ju i en ganska komplicerad livscykelanalys när man skall utvärdera allt från brytning av batterimineraler till dess livslängd samt hur de skall kunna återvinnas.
Om vi bortser vissa extrema ställen som Sverige, Norge och Kalifornien så är ju volymen elbilar som säljs marginell. Dessutom är det få ställen där det överhuvudtaget går att ladda en elbil. I Sverige är det tom svårt för många, som bor i lägenhet. I Italien tex har många inte ens en egen parkeringsplats och någon el i närheten finns i alla fall inte, lägenheterna går på gas och har några ynka små säkringar på ingående faser.
Klimatet kan vi både i Sverige och globalt inte göra något åt om nu alla larmen ens vore sanna. Men att sluta bränna fossilbränslen på sikt har många andra fördelar.

Jag ser en annan miljöfara med ALLA moderna bilar. I min värld skall en bil hålla minst 30 år. Men de börjar bli så dyra och komplicerade att reparera så jag undrar om de inte går till skrot efter 10-15.
Framlyse V60 18000:-, ny vattenpump 8000:- ny rattstång (lane assist) 60000:-

Min förra bil behövde ny framlykta 23800:- plus arbete, och en ny rattstång (ingen lane assist men den hade en liten databox som gått sönder) 20000:- .
Jag cyklar nu, året runt, och hyr bil några gånger per år för längre resor eller tar ibland tåget.

1 gillning

Nej, elbilar behåller alla andra negativa effekter av privatbilismen. Det är ett ineffektivt transportsystem som kräver enorma väganläggningar. Att folk bor glest och transporterar sig mycket är en direkt effekt av privatbilismen. Alla steg mot ett urbant tågsamhälle är bättre för planeten, oavsett vilket bränsle bilen körs på.

3 gillningar

Det kanske du har rätt i. Men så vill vi inte leva. Vi vill vara fria och resa hur och när vi vill. Vi vill i många fall inte bo ihopklumpade tätt i städer. Så länge vi har någon frihet och demokrati kommer det inte att ske att vi bor i ett urbant tågsamhälle. Tåg är också extremt dyrt och oflexibelt så i många fall får vi nog hitta på andra transportsystem.

6 gillningar

Då måste du utvärdera hela livscykeln:
Hur har bilens material tillverkats/brutits?
Vad för el laddar du bilen med? Om du är i Sverige ökar sannolikheten för att det är importerad el producerad med kolkraft.
M.m.

1 gillning

Det har gjorts livscykelanalyser på elbilar vs. fossilbilar som fallit ut till elbilens fördel. Jag uppfattar dock att en helt avgörande aspekt är hur bilen används. Om man åker flera mil varje dag så är det säkert korrekt. Åker man bara emellanåt så blir bilden en annan. Ur samhällsperspektiv är det de bilar som rullar mycket som främst behöver bytas ut mot elbilar. När det gäller bilar som inte rullar så mycket så vore avveckling det bästa alternativet.

3 gillningar

Den största vinsten är väl att vi slipper avgaser och buller i vår närmiljö. Men ur klimatperspektivet kvittar det ju om vi släpper ut koldioxid i Kina eller Sverige.

1 gillning

Det som spelar roll vid livscykelanalyserna är hur långt bilen kör innan den skrotas. Om den används en gång om året i jättemånga år eller om den kör konstant i några få år spelar egentligen ingen roll. Det spelar heller ingen roll om den har en ägare eller tio ägare under sin livslängd.

Livscykelanalyser har, som andra nämner, genomförts. Dessa må vara se komplexa ut för en lekman men ingenjörer och forskare har löst bra mycket svårare problem än så. Om vi kikar på Polestars redovisade livscykelanalys för Polestar 2 så ser vi följande graf:

som visar att även om du kör på en global elmix (som innehåller mängder av kolkraft från Kina) så är Polestar 2 bättre än en sprillans ny Volvo XC40 med förbränningsmotor efter att bilen har kört 11 000 mil. Om du istället tankar med svensk elmix är vi någonstans mellan europeisk elmix och ren vindkraft, säg ~7 000 mil innan elbilen har tjänat in sin klimatpåverkan vid produktion.

Just att de jämför med en Volvo är intressant eftersom Volvo äger Polestar. De har inget intresse av att svartmåla sin egen ICE-bil så jag tror att siffrorna är pålitliga (det är dessutom en utomstående part som har gjort analysen). Alla bilar som säljs i Sverige går väl bra mycket mer än 7000 mil innan de skrotas så att en ny elbil är bättre än en ny ICE bil känns väldigt sannolikt.

Hela analysen finns publicerad här: https://www.polestar.com/dato-assets/11286/1600176185-20200915polestarlcafinala.pdf

En intressant fråga enligt mig är dock huruvida en ny elbil är bättre än en begagnad ICE-bil. Har hört att det alltid ska vara bättre med begagnad. Det kan mycket väl vara så, men det är inte för mig uppenbart att så skulle vara fallet. Kanske bara har otur när jag tänker! :upside_down_face:

7 gillningar

Men, säger han och kastar en stor jävla skiftnyckel in i kuggmaskineriet…

En bensinbil som redan rullar och gör det måttligt bör fortsätta göra det så länge ekonomin finns där. Min V70 bränner 0,8 liter bensin (eller en mix av sprit och petroleum iofs) per mil och jag kör under 700 mil om året. 560 liter bensin (högt räknat) om året alltså. Att gå på reklambranschens slogans om att jag gör något för miljön om jag byter till 2,5 ton batterimonster som det dessutom tar mig minst tio år att “tjäna in” miljömässigt, den enkla går jag inte på.

Ännu värre blir det ju när jag faktiskt börjat cykla mer. Så då återgår vi till ursprungstanken: Gå mer, cykla mer, ta bussen mer, åk mer tåg, må bättre! :slight_smile:

2 gillningar

När du formulerar det så låter det ganska troligt! :grinning: Du har säkert rätt! Det är något som skaver för mig men kan inte sätta ord på det riktigt. Känner att jag behöver sätta mig ner och fundera igenom precis var skon klämmer, eller om det bara är ett tankefel från min sida som spökar. Får återkomma när jag har fått tid till det!

Det kan säkert finnas tankefel här också, men just att byta ut en fungerande bil och investera i en nytillverkad känns fel. Ännu mer fel skulle det kännas att skrota den. Och säljer jag den begagnad kanske den rullar svinmycket mer hos nya ägaren och står och puttrar på tomgång som svarttaxi om helgerna. :wink: Oavsett försöker jag få till matematiken, men kommer hela tiden fram till att mina två ton Olofströms- och Torslandaplåt nog mår bäst hos mig om jag inte kör mer än jag gör.

1 gillning

Det finns ju de som hävdar att folk som cyklar förstör ännu mer då du behöver mer protein. Är proteinet kött så kunde du lika gärna kört bil. :joy:

Men ja jag är i samma ställning gällande vitvaror t ex. Vår kyl och frys är från 80-talet och fungerar fortfarande bra. Känns onödigt att slänga på tippen för att köpa nytt.

4 gillningar

Fast de som kör bil tenderar nog att äta ännu mer kött… och sakta förvandla överkonsumtionen till metan! :rofl:

#inveckladmiljömatematik

5 gillningar

Finns redan utvärderingar om det👍

I Sverige är en elbil mellan 60-70% miljövänligare än en fossilbil under hela livscykel och ökar pga utbyggnaden av vindkraft utvecklingen som pågår just nu sen har vi stor del vatten och även solenergi i landet som även där går framåt.

I Tyskland som till stor del eldar med kolkraftverk är elbilar 28-35% bättre.

Och Kina som uteslutande nästa bara satsar på kolkraft är även där elbilar 16-20% bättre.

Så inte behöver vi ha dåligt samvete för att köra elbil i Sverige men sen är det en annan fråga om hur det är lönsamt att köpa en ny elbil beroende på hur mycket man kör varje år.

4 gillningar

Man kan gå också.

1234

Fler företag borde tillåta WFH. Bara de här snart två åren har jag sparat oerhört mycket bränsle på att inte köra bil.

Jag saknar en jämförelse i diskussionen. Att köpa en elbil är en investering på ett antal 100 000 kr. Om jag istället använt de pengarna till att köpa skog så att den skyddas, och fortsatt köra min bensinbil, hade det varit bättre för klimatet? Om en elbil inte är så mycket bättre eftersom elen kommer ifrån orena källor, kan jag kanske bara dra ner på mitt bilåkande och istället cykla/åka kollektivt mer och uppnå samma effekt som en elbil gett, men sparat mycket pengar.

Intressant fråga onekligen. Förstår dock inte varför formuleringen just är knuten till en elbil?

Det bästa för planeten är väl om vi går, cyklar eller reser kollektivt via räls eller maglev? Elbilar eller fossilbilar är ju oavsett vad man väljer en stor förbrukare av jordens resurser på olika sätt, därtill alla vägar som måste byggas och underhållas, köer, ljudföroreningar, luftföroreningar etc.

Jag anser att en elbil är överlägsen en fossilbil på i princip alla sätt utom några få (snabbhet vid tankning, räckvidd), men den diskussionen finns det redan flera trådar kring.

/H

1 gillning

Investera i mer byggande av trähus kanske? Som jag fattat det binder även dött virke sjyssta mängder koldioxid.

Jag leker med tanken på att låta installera solpaneler nu innan det kanske blir så att alla måste börja köra elbil och efterfrågan kan öka i och med detta. Förutsatt att batteriet kan ge tillräckligt lång körtid per laddning så att man mestadels kan ladda bilen hemma så borde det vara ett klimatmässigt överlägset alternativ om man nu måste ha bil. Nu producerar ju solpaneler mer sparsamt med el under vinterhalvåret förvisso.

Så länge vi fortfarande inte täcker landets hela elbehov med klimatneutrala alternativ kommer ju all nytillkommen elförbrukning (som en nyinköpt elbil) att behöva täckas av koldioxidproducerande el. Tydligen är elbilarna ändå bättre än andra alternativ oavsett detta.

1 gillning