Bilekonomi: ställ en fråga till Erik (@Skogstomten) för ett kommande bonusavsnitt

Jag skulle vilja att ni “pressar” Erik på något han av någon anledning inte ville gå in på, vilka nya bilar som han inte anser vara säkra. Skulle även vilja höra hans åsikt mellan tummen och pekfingret hur säkra bilarna är idag jämfört med för t.ex. 10-15 år sedan. Jag har just en sådan bil och tycker det är väldigt svårt att jämföra dåtidens krocksäkerhet med nutidens, speciellt med tanke på att EuroNcap ändrar sina bedömningskriterier i tid och otid. Gärna några generella tumregler vad gäller säkerhet tack!

Har även en andra fråga/fundering. Jag har hört och läst att just teslas batterier håller väldigt bra över tid, men hur ska man som konsument kunna göra jämförelser mellan batterikvalitén mellan olika bilar? Tänker dels att tekniken utvecklas löpande, dels att många biltillverkare inte har haft någon stor volym av elbilar ute på gatorna under en längre tid. Kopplat till denna fråga hör jag gärna några tips om hur man som elbilsägare kan öka livslängden för batteriet.

Eventuellt tack på förhand :slight_smile:

Edit: Och givetvis tack för jättebra avsnitt hittills!

1 gillning

Vet inte om man ska ta detta i tråden, men kan bidra med två filmer/artiklar som touchar ämnet iallafall.

(tillhörande film som inte funkar på sidan längre Folksam krocktestar stor gammal bil mot ny liten - YouTube)

4 gillningar

Hej.
Tack för intressanta avsnitt!

Erik @Skogstomten säger att man ska dra bort en tredjedel av en elbils angivna räckvidd för att få den verkliga räckvidden. Stämmer verkligen det? Infördes inte WLTP för att ge en rättvisande bild av räckvidden?

Funderar på en Skoda Enyac som nästa (och enda) bil. Den påstås ha en räckvidd på 50 mil, vilket blir cirka 33 mil efter avdragen tredjedel. Ska man räkna bort ännu mer vintertid?

33 mil funkar så klart i vardagen, men inte när vi hälsar på släkten som bor långt från närmsta laddstolpe. Vi skulle behöva 50 mils räckvidd i verkligheten. Finns det såna bilar? :slightly_smiling_face:

Förmånsbil vs. privatleasing.

2 gillningar

Ja större bil är inte alltid bättre som nämndes i förra avsnittet. Fifth Gear gjorde ett liknande test med: https://youtu.be/qBDyeWofcLY

Ett överkurstillägg på min fråga:

Ponera att man både privat och i företaget har råd att betala bilen man vill ha rakt av
och inte lider av att låsa pengarna i en bil. Alternativen med andra finansieringslösningar är också intressant om det är fördelaktigt. Företaget är ens eget och man gör som man vill.

Hur kommer man då undan billigast med bilskrället? :smiley:

Det vore kul att se en mer konkret TCO analys på alla de olika finansierings alternativen och ett par vanliga bilar.

Av vad jag lärt mig över sommaren så är det privatleasing av elbil som är ett prisvärt om man vill ha en ny bil. Men ponera istället då att man köper en 3-4 år gammal bil istället och äger den i 10-15 år istället. Eller om man köper t ex en nyelbil för 450 000kr idag, vad kostar den att köra i 10-15 år?

2 gillningar

Jag håller med! Förstår att det är svårt som oberoende att belysa (positivt såväl som negativt) specifika märken och modeller, men det blir mer intressant lyssnande om man gör det :slight_smile:

2 gillningar

Jag tror jag kan köpa att det är billigare för det flesta att leasa en bil på 3 år än att köpa en ny bil.

Men hur ser det ut om man räknar under en längre tid säg 5, 10 eller 15 år?

2 gillningar

Går i säljtankar så undrar hur jag får maximalt betalt för min bil?

Bilder
Text (om man lägger ut på blocket)
Något speciellt att säga till bilförsäljarna mm

3 gillningar

Lite som flera är inne på och även i andra trådar. Behålla nyare obelånad dieselkombi (Skoda Superb, 2017) med bra utrustning eller sälja (få loss runt 200k) och leasa elbil?

Sitter i nästan exakt samma position (fast med en Mazda6 och bensin). Pendlar totalt 5mil/arbetsdag. Hade ju varit trevligt med elbil men vet mkt väl hur snabbt de där med nybil känslan försvinner så de jag vill göra är ett bra ekonomisk val. Samtidigt vill jag inte gå ner i utrustning/kvalité/storlek om jag leasar en helt ny bil.

Är nog lite utanför huvudämnet privatleasing och nybilsköp, men jag undrar lite hur man kommer undan så billigt som möjligt med bilägande för någon som gillar att skruva lite själv och inte är i behov av de nyaste bilarna.

Jag har bara ägt billigare bilar för under 30k, och det har fungerat både bra och dåligt, men kommer nu som nyexaminerad ha möjlighet att låta företaget betala lite av en leasingbil. När blir det värt att leasa bil kontra att ha en äldre bil undrar jag. Såklart svår fråga, men vore intressant att höra dina tankar! :slight_smile:

Tack för infon! Då blev det hela lite tydligare👍🏼

Problemet med den frågan är väl att det inte finns data på riktig långtidsanvändning av elbil, eller har jag fel?

Såg att nya XC60 ska ha upp till 70 min, skulle väl va den :slight_smile:

Skulle gärna höra ett resonemang om batterier i äldre elbilar. Törs man köpa t.ex. en begagnad Tesla efter utlöpt garanti?

Då ligger avsnittet där @Skogstomten svarar på majoriteten av frågorna i tråden ovan. :+1:

Här är även en fördjupning i TCO-kalkylen:

1 gillning

Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne: Varför är business lease dubbelt så dyrt som lease för en Toyota Hilux?