Varför är business lease dubbelt så dyrt som lease för en Toyota Hilux?

På min 333km resa från jobbet lyssnade jag bl.a. på avsnitt #217. Har tidigare tänkt att alla former av avbetalning är sämre än att köpa kontant. Det har gjort att jag inte lärt mig vad leasing innebär. Efter avsnittet blev jag dock intresserad.
För att få ett hum vad kostnaden är på bilen jag är intresserad av så sökte jag och fick upp denna sida: Nya Toyota Hilux är den perfekta transportbilen - Bilia Toyota
Frågor som dök upp:
Varför är företagsleasingen dubbelt så hög?
Vad menas med ”baserad på 30% särskild leasingavgift”?
Är man fri att lämna tillbaka bilen efter perioden eller köpa loss den till ett bestämt värde(restvärdet)?

Tack för ett bra avsnitt!

1 gillning

*** i beskrivningen förklarar lite mer om du kollar längst ner på den sidan.

Business lease är i det här fallet operationell leasing med garanterat restvärde så en slags bilhyra. Där du är fri att lämna igen den efter perioden.

Den vanliga är mer en ren finansieringsform =finansiell leasing där du förväntas betala in 30% direkt och därefter har den angivna månadsinbetalningen ner till en viss restskuld. Du (ditt företag) får därmed stå risken/möjligheten för att det verkliga marknadsvärdet vid periodens slut är högre eller lägre än restskulden.

1 gillning

*** = det grövsta könsordet du kan tänka dig. Vet inte vad som flög i den annars så respekterade Skogstomten. Jan tvingades släppa allt han höll på med för att censurera.

2 gillningar

:rofl: :rofl: :rofl:

Ibland kan man läsa text lite olika.

2 gillningar