Men här handlar det väl lite om tex skin in the game och liknande effekter? Agentproblemet? Någon som är mer påläst får gärna flika in!
Med storföretag:
För den lokala fordonsansvarige i Flen skulle det se väldigt illa ut om en lastmaskin totalförstördes, och en ny måste köpas in. Han lär inte klara sin budget det året - även om företaget mycket väl klarar sig. Klart han vill ha en försäkring. Det är ju inte ens han som kör lastmaskinen!
Och för att ett jättestort företag skall klara av att hantera detta, ja då måste man i princip bygga upp en intern försäkringsverksamhet, där lokala budgetar belastas för de risker man tar. Annars finns ju risken att riskbenägenheten blir allt för hög, om det inte finns någon nersida, bara uppsida, med att ta för hög risk, lokalt?
Och någonstans där, inför uppgiften att bygga upp en egen försäkringsdivision, tror jag många storföretag köper in tjänsten. Division of labour.
Så även om ditt exempel med att jämföra en privatperson med ett storföretag är intressant, så är jag inte säker på att det håller.
Dessutom finns det visst storföretag som självförsäkrar, t.ex. Teldar Paper!
ALEX
(interrupting, on the phone)
Gordon, the insurance people are
balking on the logging trucks...
GEKKO
Tell those spineless toads we'll
self-insure if they don't write
it... You fire 33 vice presidents
and nothing changes...
Nä jag vet inte om det är så enkelt men i stora företag finns redan en infrastruktur för att belasta alla avdelningar med “överhetens” kostnader, det är procentsatser som byggs in i varje (stor) affär etc, så att lägga till en generell försäkringspremie i denna hade varit utan besvär.
En del försäkringar skippar de största företagen alltid, tex hyrbilsförsäkringar, just av de skäl som du nämner, medan man alltid använder andra, så jag antar att för de som är proffs så finns det, precis som för oss konsumenter, vissa försäkringar man bara har, tex villa/hemförsäkring, medan andra, hemelektronik, man bara inte tecknar.
Njae, den motorn är väl känd för att vara relativt driftsäker, det är en relativt enkel kosntruktion utan t.ex. turbo som nästan alla moderna motorer har. Däremot är den ju ganska törstig… Själv haft en som aldrig krånglade och aldrig var svårstartad utan motorvärmare varken på bensin eller e85 (bor i mälardalen). Däremot finns ju ingen ekonomiskt incitament att köra på e85.
Volvos E85 bilar verkar för gamla för att finnas med i databasen men de lägsta etanolbilarna verkar ligga på runt 81 g/km, Tesla S saknade uppgifter men model 3 har 8 g/km.
Enligt data alltså 10x skillnad, kalkylsidor på nätet verkar dock räkna el högre och ge ungefär halva avtrycket därav använde jag den siffran.
Så jag skulle säga att det minst behövs 10x så många laddstationer för att jämförelsen skall vara korrekt.
Stora problemet är att tankställen för E85 minskar vilket kommer att leda till att fler och fler körs på enbart bensin, 9 av 10 kördes redan 2016 på bensin (källa SVT). Elladdstationer behövs byggas ut och den takten går idag för långsamt jämfört med antal elbilar som säljs så där finns ett problem.
Men sen bor ungefär 50% av sveriges befolkning i villa vilket ger möjlighet att “tanka” hemma. Bor man i lägenhet eller utan möjlighet att ladda hemma håller jag med dig om att det nog för många är lite för krångligt att avvara 30-60 minuter för en tankning 0-100%. Sen kör man nog sällan helt slut på tanken om man inte är på långfärd utan underhållsladdar istället.
Har nog aldrig kört slut på en tank så för mig skulle att tanka 10 liter för att kunna köra till en E85 station kännas väldigt omständigt men förstår argumentet att inte bli satt i sjön. Kör man inte 40 mil om dagen borde detta väldigt sällan vara ett problem dock.
Kan tilläga att jag själv kör en Golf GTE laddhybrid från 2016 vars värdeminskning sen vi köpte den 2019 varit minimal.
Kommer ca 4 mil på batteriet och använder ca 2-3 tankar (80-120 liter) bensin om året, använder främst bensin då vi åker på semester eller drar släp.
Främsta nackdelarna med en laddhybrid som jag ser det är att service är dyrt pga. bensinmotorn och det kräver en passande livsstil där man inte kör långa sträckor dagligen utan att stanna till 2-3 timmar för att ladda.
a. Måste säga att de är lite frikostiga med sanningen:
" Miljöfordon.se är ensam om att redovisa bilarnas utsläpp från körningen i ett livscykelperspektiv (well-to-wheel). Så här räknar vi."
" Vi kan inte redovisa utsläppen från tillverkningen av bilarna Klimatutsläppen från tillverkningen av bilen är inte inberäknade i det CO2 WTW värde som anges på miljöfordon.se. Det beror på att det saknas tillförlitlig och enhetlig deklaration av detta för olika bilar och märken. De studier som gjorts visar dock att utsläppen under körning av fordonet står för den allra största delen av utsläppen av växthusgaser, ofta upp till 90%. När det gäller elbilar kan detta bli annorlunda, och tillverkningen stå för en större andel av de totala utsläppen. Om och när biltillverkare även deklarerar klimatutsläppet från tillverkningen av bilar på ett gemensamt, standardiserat och certifierat sätt blir detta förstås också relevant att inkludera på miljöfordon.se."
Dessutom, 81 g/km låter ganska mycket, med tanke på att runt 85% skall vara biodrivmedel, speciellt då tex en liten bensinbil som Toyota Aygo anges till 122 g/km.
b. E85 som bränsle dödades av politikerna då de runt 2013 eller så, jag minns inte exakt, fick för sig att bäst för planeten var snåla dieslar. Skatterna ändrades och E85 blev dyrare att köra på än bensin. Biltillverkarna slutade då ta fram modeller som går på E85, för efterfrågan fanns inte där. Ett tag senare kom dieselgate och senare ändrades skatterna något så det åter igen blev ungefär lika billigt att köra med med E85 som bensin, men då hade politikerna redan lyckats döda intresset för E85, ett tag fanns ingen eller bara en nybil till salu som gick på E85 - och det var inte en volymmodell.
Tro mig, det är absolut inget problem att hitta E85 om man vill tanka, börja titta efter själv så får du se! E85 är inte perfekt, men att det är svårt att hitta och att det håller på att försvinna från bensinstationerna kan du släppa. Runt där jag bor saknas det enbart på ett fåtal ställen som bytt till en miljödiesel.
Man bör räkna på CO2e för att det ska bli en vettig jämförelse. 25% av CO2e utsläppen är en schablon som jag har fått vid utbildningar i hållbarhet (jämfört med ICE) sett ur ett C2G perspektiv. Exakt hur man ska bedöma “därom tvista de lärde”. Vill man förkovra sig så kan man ju börja titta på den här: Are Electric Cars Green? (thegwpf.org)
Det är en intressant match!
Det man kan säga med relativt stor säkerhet är att en icke förbrukad resurs är en besparad resurs, oavsett vad det gäller. Smartare transportvanor och ändrade beteendemönster är med andra ord viktigt, oavsett drivmedel.
Det där får du gärna utveckla hur du tänker lite tydligare. Som jag läser det så skulle jag behöva bryta mot Godwin’s lag för att bemöta det. Jag hoppas verkligen inte att du menade det som jag tolkade det. Det är dessutom inte i närheten av sant att de länderna är källan till problemet:
Tack för intressant läsning, verkar finnas fler sätt att räkna på det än laddstolpar i sverige.
Det förklarar troligen kalkylsidornas högre siffror då de antagligen har med en uppskattning av produktionspåverkan i sina beräkningar.
Verkar inte helt lätt att hitta en beräkning på specifik bilmodell som laddar på svenska elnätet.
Har läst att tesla ska ha rapporterat påverkan för produktionen för deras bilar men inte lyckats hitta de siffrorna ännu.
Provade räkna lite drivmedel jämförelser på jobbet idag när jag hade lite tråkigt mellan en ny Polestar 2 AWD (el) och Volvo S60 AWD (bensin).
Jag tänker man köper ny bil och “kör den slut” på 10 år, totalt 300 000 km. Räknat på 19kW/100km för 0,16 euro per kilowatt och 8L/100km för 2,20 euro per liter så blir det verkligen lockande…
På 10 år (med dagens priser) hade man sparat in 43 680 euro endast på drivmedel (100% laddning hemma) Utöver detta så är värdeminskningen betydligt mindre på en elbil idag och likaså servicekostnader.
Att kalkylen kan se helt annorlunda ut om några år är väl ganska säkert att anta men vill ändå inte börja “gissa mig fram”.
Edit. Inköpspriset är dock 10 000 euro högre för elbilen
– Fortsatt höga elpriser och politiska förslag om sänkta skatter på bensin och diesel gör att många nu ser elbilen som ett mindre attraktivt val jämfört med andra bränsletyper, säger Marcin Stepman, fordonsexpert på Blocket.
Bra om det börjar komma alternativ.
Förbränningsmotorer kommer finnas kvar länge och batteridrift kanske inte kommer fungera i alla lägen.
Är dock rädd att det kommer bli väldigt kostsamt energimässigt att framställa. Men visst, kör man bara framställning när man har överskott på vind eller solel så kanske det fungerar.
“Själva framställningen av e-bränslet sker i en process där man spjälkar vätgas ur vatten med hjälp av elektricitet från ett lokalt vindkraftverk. Sedan processas vätgasen i ett antal steg som också utvinner koldioxid ur atmosfären tills man har fått ett bränsle som i det här fallet är analogt med bensin.”