Köp en begagnad kärra om du tror att du kan göra någon skillnad. Det gör nog större skillnad än vilken drivlina du väljer.
Jag tycker siffrorna kring vad ett barn motsvarar för utsläpp per år är djupt missvisande. Det finns inget land i världen som har ett per capita utsläpp på 58,6 ton koldioxidekvivalenter. I Sverige är per capita utsläppet 4,54 ton men då tillskrivs även industrins utsläpp till varje person. Hur kan då ett barn ha ett årligt utsläpp på 58,6 ton?
Jag läste en av studierna bakom beräkningarna för att försöka förstå dessa siffror. För att komma upp i 58,6 ton per barn måste man alltså räkna med barnen i sin tur får barn som i sin tur får barn och att alla släpper ut lika mycket som idag. Det tycker jag blir väldigt missvisande. Vi kommer med all säkerhet vara mindre beroende av fossila bränslen om 20 - 40 år.
Jag har inte dykt ner i studierna heller, men minns att dom hade approachen “livscykel”-perspektivet, dvs mänsklig “ränta-på-ränta” effekt. Det ska väl också räknas in om man nu skaffar ett barn som skaffar barn som skaffar barn osv? Utsläppen från näst-nästa generation är folk ju medskyldiga till hur man än vill räkna?
Jo, men medskyldig till vad? Ett mer än 13 gånger högre årligt utsläpp än mitt eget? Den beräkningen ställer jag inte upp på.
Bara i Sverige har per capita utsläppet halverats sedan min egen födelse. Då vore det rimligt att inte antaga att framtida generationer har exakt samma fossila utsläpp som idag. Dessutom tillskrivs alla framtida generationers utsläpp endast dig i beräkningarna. Om du får två barn som i sin tur får två barn ökar ju inte befolkningen om vi ser det i en liten skala. Men beräkningarna är utförda på ett sätt som gör att du tillskrivs allt. Det blir missvisande då flera är med att dela bördan så att säga.
Med familjebil tänker jag en rejäl kombi med stort och skönt baksäte samt bagage som kan ta in barnvagnar, hundburar, resväskor, möbler etc. Som du säger finns ID4 och Enyaq, men priserna på dem är ohemula tycker jag. Jag gråter över värdeminskningen…
Samtidigt stiger medellivslängden hela tiden, så framtidens generationer kommer att bidra till utsläpp under längre tid än sina föregångare.
Jag tror man kan fråga 100 experter om vilken CO2-ekvivalent man ska räkna med och få 100 olika svar, fast om du gör studier på alla 100 alternativ och tar dom gånger noll (barn) så blir det bara ett svar. Det var det jag menade med att det finns realistiska saker en privatperson kan göra för att påverka framtida utsläpp på ett mätbart sätt, svaret blir noll i utsläpp om du inte skaffar barn.
Jag håller med men vidhåller att dessa siffror blir väldigt missvisande.
Om en bil släpper ut 1 ton koldioxid per år och en buss släpper ut 5 ton, kan man vinkla dessa siffror och få det till att det är mer klimatsmart att köra bil eftersom den orsakar mindre utsläpp än en buss. Man når den slutsatsen om man tillskriver alla passagerarna bussens utsläpp på 5 ton. Jag menar att det är den här logiken man använder sig av för att nå siffran 58,6 ton per år för ett enskilt barn. Det blir väldigt missvisande.
Personligen tycker jag att diskussioner som dessa kan vara hämmande för miljön och engagemanget från den vanliga medborgaren. Jag har själv ägt en etanol-bil för att jag trodde det var bra för miljön men sedan fick man kastat i ansiktet att man bara var grym för att ens bil bidrog till svält i 3:e världen. Sedan har jag nu leasat en elbil(Renault Zoe) i 3 år i tron att det var bra för miljön men då var det tydligen både batterier och byggandet av bilen inge bra.
Någonstans här ger man typ upp vilket givetvis är ännu värre. Jag vill värna om miljön och världen som mina barn skall leva i. Jag har råd att hjälpa till men denna ständiga risk om diskussion att ett aktivt miljö-val faktiskt inte är bra ur något annat perspektiv känns ganska hopplös.
Jag förstår att problemet är ytterst komplicerat och måste diskuteras men man måste tänka på att om du skall få människor att vara mer miljömedvetna så måste riktlinjer och budskap kommuniceras enkelt och enhetligt. I synnerhet när det kommer till miljö-val som är dyra så som att köpa/leasa bil.
Vet du vad du borde göra istället? Sluta gå på marknadsföringen och sluta tro att du kan köpa ett bättre klimat. Skaffa en begagnad bil och ta hand om den. Serva den årligen och älska den. Sen om 25 år så byter du bil när din älskling går i graven. Försök ta bilen så lite som möjligt när du ska nånstans.
Edit: Snart är det ute med elbil ska du se. Om ett par år så har vi blod på händerna om vi inte kör på vätgas 
Jag kommer inte kunna svara dig med det du vill. Du säger att du vill göra skillnad men du vill ändå köra bil. Då gör man i princip ingen skillnad. Industrins lobbyorganisationer vill gärna sälja in enkla lösningar där man kan fortsätta konsumera, bara man konsumerar “rätt”. Det läggs enorma mängder pengar på att försöka få miljömedvetenhet till ett personligt val. Det är en scam för att du inte ska tänka på vad det verkliga problemet är.
Beskatta utsläppen fullt ut för de externaliserade kostnaderna. Många former av bekväm konsumtion blir kanske för dyrt då. Synd. Klimatet bryr sig inte. Klimatet är inte ett personligt val. Vi kan bara förändra det genom att ändra spelreglerna.
Du säger att du känner dig villrådig när vissa säger att en elbil inte är så mycket bättre för klimatet. Vill du att man ska sluta säga det? Det är klart jag kan sluta säga att elbilar inte löser några problem. Bilindustrins lobbyister får då fritt spelrum. Bilindustrin är faktiskt mycket aktiv i det publika samtalet på alla fronter du kan tänka dig, och de har nära kontakter med många politiker. Politikerna spelar gärna med för de kan inte säga att konsumtionen ska minska, människor ska bo i städer och att flera industrier ska avvecklas. De har ju jobb att tänka på.
Att köpa en elbil för att bidra till minskade utsläpp av växthusgaser är ungefär som att handla på rea för att spara pengar.
I båda fallen handlar det om vilken referens/baslinje man väljer att sätta:
“Jag måste ha en bil” => Att välja en elbil kan vara klimatsmart jämfört med alternativen
“Jag måste ha byxor” => Att passa på att handla byxor när det är rea kan vara ekonomiskt smart jämfört med alternativet
Att köpa både en elbil eller ett par byxor kommer dock med en ekonomisk och miljömässig kostnad från tillverkning och användning som är större än noll och som definitivt är högre än om man valt att avstå från denna konsumtion.
Toyota håller ju på med sin anti-elbil propaganda, har t.o.m. sponsrat “artiklar” i svenska tidningar för att förklara hur dåliga de är och att folk borde köra vätgas eller deras “självladdande” hybrider.
Jag tror att 9 av 10 är som jag, dvs man vill värna om miljön men har varken tid, engagemang och ett driv att göra research på ämnet. Och jag tycker inte att man skall behöva det heller om ni det här är en så viktig fråga.
Om man drar en parallell till träning och investeringar. De flesta är inte så vidare intresserade av det heller men vill gärna att deras pengar skall växa och att de skall ha en god hälsa. I deras fall så kan man ge dem råden att gå en rask promenad varje dag och kanske börja månadsspara via en fondrobot. Ingen skulle nog argumentera att detta är helt fel och att det är bättre att personen ligger på soffan och konsumerar upp sina pengar.
Det är ungefär det här jag är ute efter när det kommer till miljö och bilköp. Jag behöver absolut inte vara bäst i klassen(typ springa maraton och leva i ketos) vilket det vore för mig om jag inte ägde bilen. Uppoffringen och påverkan på min familj blir helt enkelt för stor. Så vad blir då rådet gällande bilköp om det skall ligga på rask promenad och månadssparande i fondrobot? Jag trodde det var min etanol-bil och sedan min elbil. Men om allt det är fel så riskerar jag och andra att landa på soffan och konsumtion om man nu drar parallellen.
Hoppas det inte blev allt för otydligt 
Okej, men frågan du då ställer har ungefär lika stor påverkan som om man ska välja Avanza Global eller Länsförsäkringar Global Indexnära (en skillnad på 0,004% per år i kostnader). Köp en begagnad bil med katalysator. Kör den så lite som möjligt, dvs åk kollektivt och tåg i så stor utsträckning som möjligt. Även delresor med kollektivtrafik är bättre än att åka bil hela vägen. Om 9 av 10 tror sig rädda klimatet på det här sättet så är det ute med klimatet.
Rösta på politiker som vill höja priset på utsläppsrätter, klimattullar och andra åtgärder för att göra konsumtion av miljön dyrare. Helst sådant som slår mot industrin (lägg kostnaden på producenten).
Äger både fossilbil och elbil, mina tankar:
En bil är inte bra för ekonomin oavsett om det är en miljöbil eller inte. En ny bil kostar mycket pengar och värdeminskningen är saftig de första åren.
Driftskostnaderna är betydligt lägre för en elbil, då jag förutsätter att skatter kommer att öka i takt med att politikerna vill beskatta bort fossilbilar (fordonsskatt/bränsleskatt).
Vill man göra miljön en tjänst är elbil att föredra då du redan efter några tusen mil har ätit upp fördelen med en begagnad fossilbil. Fler och fler biltillverkare gör även ansträngningar för att göra sina fabriker “klimatkompenserade”. Utbudet av återvunna batterier lär dessutom öka i och med att teknik för detta förbättras.
Detta var vad jag kunde komma på, här på rak arm. Är man nyfiken finns det en hel del forskning i ämnet som går att googla fram.
Det finns de som inte håller med om ditt uttalande:
Laddhybrider viktiga för elektrifieringen av persontransporter | Chalmers se även här: The greenhouse gas emissions of an electrified vehicle combined with renewable fuels: Life cycle assessment and policy implications - ScienceDirect
Att köpa elbil och sätta solceller är ett enkelt sätt att köpa sig bättre miljösamvete för den som har gott om pengar. För egen del, så tar jag hand om mina grejer, försöker göra ett så bra miljöval som möjligt sett till mina behov och min budget, och använder grejerna på ett så bra sätt som möjligt för att ge upphov till minst skada. Man måste även väga in nyttan som resursutnyttjandet medför.
Att susa runt i en Tesla för att döva sitt samvete samtidigt som man bygger nytt hus i betong och glas, nöjesflyger flera gånger om året osv osv är en ekvation som jag har svårt att få ihop. Det finns inga enkla lösningar, den som påstår det ljuger. Som det framgår tydligt i länkarna är det viktigt hur och när man laddar bilen.
För egen del så har jag inte flugit på över 20 år. Jag går och cyklar 4 gånger av 5 så länge sträckan är under 15 km. Har en bensindriven bil som med snål körning drar under halvlitern så länge jag inte drar tungt släp. Den ger dock väldigt låga utsläpp när den står. När det är dags att byta bil så ersätts den förmodligen med en laddhybrid. Har ett tak på 250.000-275.000 kronor så det kommer att styra hur mycket räckvidd på el man får, räknar inte med att byta före 2024.
Hur många som bor i hyreshus har möjlighet att ladda hemma? Som jag tidigare har sagt skulle jag gärna köpa en elbil om jag kunde ladda den hemma.
Jag tror att de som kör mycket kan tjäna in den extra kostnaden för en elbil, om batterierna är tillräckligt bra, men jag kör för lite för att det av ekonomiska skäl skulle vara läge att byta. Däremot skulle jag vara beredd att ta en extra kostnad om det fungerade för mig med elbil.
Jag är helt övertygad om att jordens överbefolkning är det största miljöproblemet globalt sett så att inte skaffa barn är nog det viktigaste man kan göra för miljön!
e-Niron, som även jag kör, har helt ok bagageutrymme, dock ingen V70-nivå.
Priset, på kampanj, var också bra, jag kunde inte räkna hem någon annan bil, hyfsat ny och i samma storlek och liknande utrustning.
Enyaq och ID4 är dyra, men kanske det ändå går att räkna hem jämfört med bensinare i liknande storlek? Bara skatten borde göra 800-900 kr per månad på en bensinare i storlek som Enyaq.
Att få till en kulturell skillnad att de är ok att dela bil med grannarna och samåka hade gjort stor skillnad på miljön. Tittar man på köerna intill jobbet som finns nu med bilar där de sitter 1-2 personer och inser att de ryms 5 personer i de allra flesta bilarna inser man att vi skulle enkelt kunna halvera våra utsläpp från transporter bara genom arbetspendling.
Som jag ser de finns de nog bara ett sätt att lösa detta snabbt och inte som en generationslösning (vilket klimatet inte har tid med) och de är att chockhöja priserna på bränsle. Vi pratar 50-100 kr/l innan folk släpper “vad som är bekvämt”. Med detta sagt så är de något som aldrig skulle kunna genomföras med politiker som styr då dessa skulle bli avsatta om inte direkt men till nästa val åtminstone.
Även bensinare blir rätt dyra om du ska titta på motsvarande bilar. T.ex. en Tiguan (om jag minns rätt är den faktiskt mindre än en Enyaq) kostar uppåt 400’ ny om man ska ha “ok” utrustning. Enyaq runt 560 eller så. Sen får man 70’ klimatbonus på Enyaqen så 490’.
Tiguan 2.0 kostar runt 10’ om året i skatt första tre åren. Enyaq 360:-
2000 mil om året säger vi.
Då kostar Tiguan runt 20’ i bränsle. Enyaq runt 5’ om vi säger att totalkostnaden för el är 1,50:- / kWh
Blir inte så stor skillnad då.