Glöm inte att du med en elbil slipper de reservdelar/slitagedelar/tillbehör som en ICE-bil har:
Tändstift/glödstift
Bränslefilter
Olja
Katalysator (går väl sällan sönder)
Växellådeolja
Dieselvärmare
Avgassystem/ljuddämpare
Ett bromssystem som slits betydligt hårdare…
En elbil kan givetvis också gå sönder, men har betydligt färre “slitdelar” enligt min mening. Jag gör översyn av våran elbils bromsar en gång om året, ser ut som nytt fortfarande. Jag räknade med betydligt lägre servicekostnad än för vår gamla V70 och hittills stämmer det väldigt bra.
Absolut, service och underhåll borde bli avsevärt lägre det med. Får ibland intrycket av att folk mentalt jämför nya elbilar med nån 2-3 gammal fossilbil på Blocket och förfäras över priserna. Faktum är att de flesta nya bilar kostar en j-a massa pengar, om man undantar riktiga budgetbilar.
Detta blir dock irrelevant när man kör leasing, vilket jag (och andra) tycker man ska göra när det gäller elbil, då det händer så mycket på marknaden, och prisbilden är osäker baserat på teknisk utveckling etc.
Min elbil exempelvis har listpris 530 000 när jag köpte, och leasingen ligger på 3995 kr per månad. Där är ett köp svårt att räkna hem. Anledningen till att leasingen kan vara så “billig” verkar vara att Santander sedan ska skeppa bilarna till Norge, där de förväntar sig att sälja dem för mer än i Sverige.
Leasingen gynnar solklart plugin och elbilar. Hör från allt mer håll att det finns riktigt förmånliga korta leasingavtal på elbilar, under två år. Dessa bilar hamnar garanterat i Norge så som systemet är upplagt.
Rent krasst vore det bästa för miljön att människoarten dör ut. Varje människa är självklart ett problem. Större problem ju rikare man är generellt sett skulle jag tro.
Så är det. Jorden kan ta både det ena och det andra. Jorden har både varit helt täckt av is och helt utan is med betydligt högre värme än idag. I ett längre perspektiv är människan jordens bästa försvar mot riktigt stora katastrofer (så vidare vi inte själv skapar dem dvs).
Nästa gång en asteroid befinner sig på kollitionskurs med jorden kanske människan kan agera försvar för att undvika en ny massutrotning. Å andra sidan ska vi vara tacksamma för den förra massutrotningen. Utan den hade dinosaurierna kanske dominerat jorden fortfarande och vi människor aldrig kunnat utvecklas.