Har själv en Volvo V60 laddhybrid. Mycket trevlig bil. Kör på el när jag bara skall in och handla, men bensinmotorn när jag skall längre sträckor. Många HK är också trevligt. ![]()
JA, jag har skrivt en hel del om det i min bok och tar ofta upp det på föreläsningar/utbildningar sedan 2013 när jag började köra elbil.
Det är sällan så svart/vitt som många vill ge sken av och som det främställs på på olika ställen. Har med åren blivit allt mer matt av att vara ”internetriddare” som framför den grå färgskalan i en allt mer svart/vit värld där många entusiaster/fantaster enbart lyfter fram sin sida.
Generellt sett finns många fördomar, feltänk och felaktiga exempel som snurrar omkring. Dessutom handlar miljö om många olika aspekter i många led.
Den stora tankegrodan är att man vanligtvis glömmer bort att bilar (främst fossilbilar) även producera utsläpp vid användning i jämförelse med skor, soffor, kläder där utsläppen främst sker initialt. Sen glömmer man ofta bort räkna bakåt och ta med utsläppsanalysen på själva bränslet oavsett om det är fossilt eller el.
Men som svar på din fråga. JA, det är i princip alltid (utifrån nuvarande synsätt/kunskap) miljövänligare köpa en NY elbil än random ny fossilbil OCH i princip även begagnad bil nästan oavsett drivmedel. (Alla nya bilar som kan köras på el ersätter i en slags kedjetänk en gammal bil på marknaden som skrotas ut =miljövänligare bilflotta). Sen bryr sig inte miljön om vem som äger vilken bil. Så när det kommer till begagnade bilar blir det snabbt lite grått igen då det mer handlar om vad jag personligen vill göra.
Ett av de mest grundläggande faktorerna för många när det handlar om bilar är ekonomi och funktion utifrån ens användning. Där precis som du skriver många vill använda bil på ett visst (bekvämt) sätt.
Därför blev det extra roligt här på RT när jag fick Jan & Carro att prova på vara utan bil och se på andra möjligheter.
Så kanske i ett annat avsnitt kan vi fokusera på den här frågan men för nu så nöjer jag med den kommentaren.
Toyota har väl haft det så i 10-15 år minst och ja det ger väl en runt 0.5l/milen, ungefär samma som när batteriet på vår plugin hybrid är slut.
PHEVs har lite större batteri som väger lite mer så det blir lite sämre bränsleekonomi när man inte laddat. Men det är på marginalen.
Hybrider är så om att vara halvt gravid.
Bensinmotorn slits mycket pga för lite användning,ständiga kallstarter.
Bensin läcker net till oljetråget.
Hybridbatteriet börjar svälla vid runt 15k mil
Ingen förvärmning,slits mycket pga hög belastning.
Jämför antalet celler i en riktig elbil.
Framtida kostnader blir astronomiska å när folk lär sig något om denna bilkategorin.
En vän hade Mb S400 hybrid,10 år gammal…
14000 mil
Batteriet var slut ,kostnad 189000 .
Bilen startar ej utan hybridbatteriet.
Han lyssnade inte på mig när bilen inhandlades😆
Nu är jag ingen expert så skriver mest ur de erfarenheter vi upplevde när vi först gick från bensin till laddhybrid och därefter hela vägen till elbil. För oss var laddhybriden mest ett steg till elbil. Med facit i hand, ett onödigt steg kanske.
Jag tycker man ska ställa sig frågan varför man vill ha en laddhybrid. Många gånger är svaret att man vill kunna pendla på el och köra långresor på bensin. Då blir ju följdfrågan varför det är så viktigt att köra på just bensin under långresorna. Det kanske bottnar i räckviddsångest eller att man har en felaktig föreställning om hur laddstationer fungerar. …eller så har man läst i media hur långa köerna var till snabbladdarna i Malung vid ett tillfälle och tänker att det nog alltid är bök med laddning. Vi som kör elbilar reflekterar väldigt lite över det här. Infrastrukturen är på plats och det här är inga bekymmer. Har själv aldrig behövt köa för en snabbladdning. Inte ens när vi åkt till fjällen under högsäsongen.
Jag ville ha elbil tidigt men för egen del handlade det om att vi bodde i lägenhet utan möjlighet till att ladda hemma. Vi gick dock över till el ändå till slut. Lösningen blev att ladda vid publika laddstolpar intill jobbet, vid barnens aktiviteter eller när man handlade. Därefter flyttade vi och skaffade laddbox och timpris. Det här måste jag ändå slå ett slag för ändå. Jag har säkert skrivit det på forumet tidigare men vi spenderade 187 kr för att ladda vår elbil under hela år 2024 (exklusive nätavgift). Ja, du läste rätt. 187 kr för ett helt år!
Men det sagt upplevde jag tre stora nackdelar med laddhybriden:
-
Bensinmotorn gick igång trots att man körde på ren el. Åtminstone i vårt fall då klimatsystemet fortfarande krävde bensinmotorn. Det här retade jag mig på under hela leasingperioden. Jag ville kunna glida omkring med en tyst elmotor. Inte i en bil som går på tomgång.
-
Vår laddhybrid var en kombi men eftersom elmotorn satt där bak blev bagageutrymmet betydligt mindre än en “vanlig” kombi. Mätt i liter har vi 27 % mer bagageutrymme i vår nuvarande sedan (Model 3) och då räknar jag inte ens med frunken.
-
Vi fick ringa bergingsbil två gånger på grund av att 12v batteriet laddade ur helt. Enligt bergaren var det här ett vanligt problem för laddhybrider generellt. Om man främst kör kortare sträckor på el så laddades 12v batteriet inte tillräckligt mycket enligt honom. Eftersom vi pendlare på el blev det här ett stort orosmoment. Man måste ju såklart alltid kunna lita på att bilen startar när man behöver den.
Nej, om man funderar på laddhybrid så fundera åtminstone ett varv till. Låt det inte bottna i räckviddsångest i alla fall.
Antar att han fick det priset från MB original verkstad och att batteriet nog slutat tillverkats av dom pga ålder på bilen.
Googlade lite snabbt och du kan få ett hybridbatteri till en sådan för runt 20-30 000.
På kia laddas 12V när vanliga laddaren sitter i iaf. Men håller med om att det är störigt att klimatanläggningen drivs av förbränningsmotorn. Om jag bara kör inom byn brukar jag stänga av den då bilen ändå inte hinner bli varm eller kall på den korta sträckan. Och fryser man kan man använda ratt och stolvärmen.
To be clear, elbil är bättre! Men dyrare som sagt. Leasing var inget för oss och begagnade elbil kombi i priser vi har råd med finns inte.
Räckviddsångest hade vi aldrig förutom långturerna till göteborg. Med två småbarn i bilen och en laddsession på 45-60 minuter extra gentemot brännbil var segt. (Ingen laddare på destinationen)
Bra att du är tydlig med att det är exklusive nätavgift. Ännu bättre vore om du skrev hur många kWh du hade laddat bilen med. Då kan ju man ju få en bättre uppskattning av den verkliga kostnaden som man kan jämföra med en fossilbil.
Jag är positiv till elbilar men att bara ta elpriset utan nätavgift blir ganska meningslös information. Laddar du bara när det är negativt elpris skulle i så fall ge dig en intäkt när du laddar bilen och så är det ju inte.
2023 med ren elbil:
2024 med elbil halva året och plugin andra halvan.
Kostnaden där har jag nog ändrat i laddaren så därför det skiljer så strunta in det. Orkar inte räkna ut genomsnittspriset nu.
Det hjälpte inte oss.
Det var nämligen en KIA vi körde (Kia Optima Sportswagon).
Omkring 2000 kWh.
Nästan så att man tror att du säljer el-bilar.
![]()
Om man inte säkrat om sitt hus skulle jag säga att det är rent av missvisande att räkna in nätavgiften på bilkostnaden. Iaf så länge du använder el i ditt hushåll så blir du inte av med kostnaden.
Korrekt räknat skulle jag säga alla rörliga kostnader för el ska räknas in i elpriset om du tittar vad förbrukningskostnaden är på just din bil.
I mitt fall blir det:
- Rörligt elpris
- Energiskatt
- Moms på energiskatt och rörligt elpris
Nackdelarna du listar verkar vara nackdelar med just den modellen ni hade. De flesta har väl t.ex. elvärme, där är KIA ett undantag där. Problem med 12v verkar vara vanligt hos rena elbilar också. Annars håller jag med dig om att räckviddsångesten hos många är överdriven.
När jag skrev nätavgift menade jag de rörliga kostnaderna från nätägaren. Hos mig ligger de på ca 70 öre per kWh. Att inte inkludera de fasta kostnaderna håller jag givetvis med om.
Kostnadsargumentet med en laddhybrid var väl att slippa handla ett jättestort, dyrt batteri som du nästan aldrig använder om du mest kör korta sträckor men behöver kunna åka längre då och då. Även om det kostar att sätta i en förbränningsmotor så kan du ju då få i princip hur lång räckvidd du vill bara genom att göra tanken större.
Miljöargumentet var väl att eftersom batterier är en bristprodukt så är det mer fördelaktigt för miljön att använda batterikapaciteten till att byta ut 10 bensinbilar mot laddhybrider med 50km räckvidd istället för att byta en bensinbil mot en elbil med 500km räckvidd.
Båda de här argumenten blir ju svagare allt eftersom batterproduktionen ökar och priset går ned. Om det i dagsläget är så att de inte längre gäller vet jag inte.
Ja, men även om batterier inte är någon bristvara så tar de ju fortfarande rätt mycket resurser att tillverka. Så för vissa användningsmönster kan nog en plug-in vara ett bättre miljöval jmf. en elbil. Egentligen då för att man utnyttjar batteriet bättre.
Jag tycker att det i stort saknas alternativ på EV-modeller som är familjestora på riktigt, dvs. plats för fyra-fem vuxna+tonåringar att bekvämt resa längre sträckor, med rejält bagage. De modeller som löser detta är väldigt dyra (Audi Q8, MB EQE, BMW IX, m.fl.).
Och nej, det är inte ett bra alternativ med Audi Q6, A6, Tesla MY, och typ alla andra modeller av elbilar i mellanstor klass. Det är inte bekvämt som 170 cm tonåring att sitta i baksätet på en roadtrip i dessa modeller. Höga golv, låga tak osv. Det finns någon långsamt laddande modell, men känns halvkul på längre resor. Vi gör några roadtrips varje år.
Dock finns det fortfarande PHEV som löser detta. Huruvida det är bättre än att köpa ICE-modellen av samma bil är en annan fråga, men det här är en verklighet jag brottas med, som gör att jag behåller min ICE och nog skulle tvingas köpa en PHEV eller ICE om jag bytte bil.
Finns väl några, typ KIA EV9, Tesla X och Volvo EX90? De kostar ju inte mer än motsvarande fossil/PHEV.
När det kommer till försäkringspremier skulle jag nog inte påstå att laddhybriderna sticker ut särskilt mycket.
Jämför till exempel med vad som händer med (vissa?) elbilar när vagnskadegarantin går ut så ska kan vi se mer än fördubbling för elbilar i månadskostnad.