Laddhybrid eller bensin 2024?

Volvo modellerna är verkligen timeless i designen, lika snygg idag som när den kom.

Men skulle inte säga de är mer premium än VW, kört en 2019 passat och 2020 v90 under längre tid och de är princip samma. Volvo har väl inte ens carplay?

Men ja undrar detsamma gällande din frågeställning

1 gillning

Jo Volvo har carplay, men det var tillval på iaf de första årsmodellerna.

Men ja samma bensin/laddhybridval skulle ju kunna uppstå för en Passatspekulant också, och det är väl eg. det intressanta i tråden.

1 gillning

V90 är svårslagen som familjebil.
Därför är dom sjukt högt värderade.
Jag gillar dessutom den nordiska designen skarpt.
Skulle sikta på en som har tätare service utfört dvs färre mil.

Skulle undvika passat med dsg-aut.
Titta på vad taxibranchen kör med

V90 ser väl ut som andra kombis (t ex Toyota Avensis, Peugeot 508, Ford Mondeo). Skulle inte säga att 740/940, S80 och V70 generation 1 har varit tidlösa i designen ca 20 år senare.

Utseende är ju subjektivt, men tror många skulle se Volvos nyare bilar som väldigt lyckade designmässigt iaf. De tidigare modellerna är ju såklart en annan fråga.

1 gillning

Absolut. Men jag tar ju hellre en Audi eller BMW om nu ambitionen är att det dessutom ska kännas åtminstone lite ”premium”, annat än på prislappen.

1 gillning

Åkte taxi en dryg timme nyligen i baksätet på en V90. Faktiskt mycket okomfortabel. Sätet är jättelågt. Men som familjebil är det väl kanske mest barn som sitter bak.

1 gillning

T4 bensin dricker närmare litern om inte över i ren stadstrafik. Ska du köpa begagnad laddhybrid så syna vad som går under maskinskada och vilka garantier som finns kvar på batteriet.

Ingen jag pratat med som leasar eller äger en laddhybrid vill riktigt erkänna hur bra batteriet mår efter några år. 5 mil blev väldigt fort 3 och till slut kör man runt med 400kg dövikt.

V90 D4, 80-100 mil på en tank (om man kör mycket motorväg):heart:

3 gillningar

Inte vad du frågade men…

En variant skulle kunna vara att köpa en gammal avensis som gått 20000 mil och dunka in 2-300000 på indexfonder. Har du tur kan du köra den i 20000 mil och se pengarna tredubblas å casha en 3 årig solid state bil när branchen mognat och såna börjar komma ur leasingavtal.

Ju fetare bil man har desto ännu fetare vill man ha. Lika bra att riva av fettet och köra skruttpärlor istället.

Tycker Volvos designspråk viskar klass. De är inte vräkigt som en Mercedes eller BMW och de är intr tråkigt som en Kia, Toyota.

Subjektivt men tror många tycker de är fantastiskt fina för vad de är.

1 gillning

Nu har har jag tyvärr inga siffror på det, men när vi testade runt så kändes det som att baksätet i V90 var större mot Passaten. Mycket skönare att sitta fram när en barnstol var monterad bakom. Mot XC60 samma sak.
Sen tyckte jag (standard) ljudsystemet var mycket bättre i V90.

Oavsett vilken volvo det blir, köp en som är max 5år/10000mil hos en auktoriserad volvo handlare så har du selekt garanti i upp till 24mån/3000 mil. Köpte min V60 T6 laddhybrid för 2v sen och fick med det. Lycka till.

1 gillning

I den prisklassen finns ju vettiga elbilar. Varför inte en elbil? :slight_smile:

Håller med, men senare årsmodeller så behöver man lägga in väldigt mycket tillval på BMW för att få den ”lyxiga” känslan jämfört med Volvo. Priser drar iväg väldigt mycket då med BMW.

Motorn har i regel en Atkinsoncykel. Betyder att kompressionsvolymen är mindre än volymen i avgasslaget. Åstadkoms genom att insugsventilerna hålls öppna förbi nedre dödläget och stänger först en bit upp i kompressionsslaget. Det här gör att avgaserna blir kallare och den termiska verkningsgraden förbättras på bekostnad av en svagare motor och det är där elmotorn kommer in. Transmissionen består av två elmotorer som sömlöst kan övergå till att vara generatorer. De förbinds av en planetväxel har jag för mig. Det här gör att motorns varvtal inte behöver följa hjulens varvtal utan kan lira lite som det vill beroende på situation och då väljer systemet i regel att jobba så effektivt som möjligt. Så funkar det iaf på min Toyota Prius årgång 2013. Karossen är väldigt “hal” också har jag för mig. Så det är hela kedjan som jobbats igenom kan man säga.
Har en fjällstuga i Jämtland och de första 20 milen på väg hem går det sällan fortare än 80km/h och det är en del småsamhällen där man kommer ner till 60 och 50. Jag tror det lägsta på den sträckan varit 0,34L/mil… Hybrider belönar definitivt långsam körning betydligt mer än vanliga bensinbilar gör. Kör jag i 120 drar den kanske 0,55-0,6. Grym bil om man vill köra billigt. Köpte den för 150 papp 2019 och den verkar aldrig strula. Men kanske inte någon optimal familjebil.

1 gillning

Har sökt efter det. Dessvärre är prisklasserna oerhört mycket högre om jag vill ha en bil i den storleken med det bagaget.

Den finns generell en stor okunskap om hur hybrider (och speciellt elhybrider) fungerar. De flesta verkar tro att en elhybriddrivlina är svart och vit, antingen driver elmotorn medans förbränningsmotorn vilar, och när förbränningsmotorn jobbar så vilar elmotorn och batteriet laddar.

Detta är dock inte fallet i Toyotas (och de flesta andra producenters) elhybrider. Hela drivlinan (elmotor, förbränningsmotor, batteri, dator) arbetar tillsammans för att skapa så gynnsamma förhållanden som möjligt för förbränningsmotorn. Detta tillsammans med energiåtervinning vid inbromsning ger drivlinan som helhet en mycket högre verkningsgrad än andra bilar utan en hybriddrivlina.

Det hybriddrivlinan gör för att åstadkomma detta är i korthet att så ofta den kan i lägre hastigheter (då el är effektivt och bensin ej är) driva bilen enbart på el, samt skjutsa till med energi vid accelerationer och på så sätt inte belasta bensinmotorn.

Det kanske låter som att det inte gör så stor skillnad, men man kan ju låta verkligheten tala för sig själv. Finns flertalet tester på ex. youtube där folk kör dem i blandad körning på nära och ibland till och med under halvlitern per mil. Så systemet gör absolut en stor skillnad.

I övrigt kör även Toyota oftast (om inte alltid??) med Atkinsoncykel, vilket gör bensinmotorn i sig mer effektiv än en vanlig bensinmotor.

Så det man får ut av en elhybrid är väldigt låg helhetsförbrukning, helt utan att behöva tänka på att hålla bilen laddad. Detta till skillnad från laddhybrider som ofta blir ganska törstiga när de får slut på batteri. Jag vet att tanken med laddhybrid är att ladda så ofta som möjligt och kunna köra mestadels på el, men för vissa personer går det inte riktigt. Det kan exempelvis vara att man regelbundet kör långa sträckor där batteriet inte bär hela vägen, eller att man exempelvis inte har möjlighet att ladda bilen hemma. Detta tillsammans med elhybriders generellt lägre pris kan under rätt förhållanden ge en väldigt bra totalkostnad för bilen.

Sen är Toyota i övrigt riktigt bra, trevliga och pålitliga bilar, men det är en annan diskussion.

2 gillningar

Går man upp strax norr om 400tkr så hittar man ex. KIA EV6. Riktigt bra elbil med stora utrymmen. Bagaget är större än vad utsidan antyder. Snabbladdning på 250kW är inte heller fel om man är ute på långresa.

1 gillning

Nackdelen är ju för de som kör 90% under 5 mil mellan laddningar, men inte vill ha enbart en elbil de gånger man åker längre. Så de bilar som först kör slut på el och sen drar igång en törstigare bensinmotor har också sin plats.

1 gillning

Jag anser att en laddhybrid som Volvon endast är lönsam på riktigt ifall du kan göra ungefär 75-80% av all din körning på enbart el. Det beror dock på flera faktorer, exempelvis till vilket pris du kan ladda bilen och hur mycket stadskörning du kör. Bra att tänka på är att service kommer vara dyrare, samt fler komponenter som kan gå sönder osv osv.

Hur bilen kommer stå sig på markanden framöver är svårt att säga. Nyare laddhybrider kan ha kommit långt, din bils batteri kan ha pajat, regler som påverkar bilen kan ha ändrats. Svårt att säga helt enkelt.

Om jag var du skulle jag köpt T4:an och lagt in de resterande 100k i aktier/fonder och räknat med ca 7000kr/år. Det är pengar du i sin tur kan tanka bensin för eller lägga på annat du tycker passar. Alternativkostnad. En sak jag skulle tipsa om i bilväg utan att avvika onödigt mycket från det du söker är kanske en V90 B4 bensin (mildhybrid)? Vet ej hur de ligger till i pris, men kan göra verklig skillnad på förbrukning beroende på typ av körning.

2 gillningar