Stämmer bra, det var därför jag inte tog upp dem personerna som exempel på situationer där elhybrid passar.
Det låter väldigt bra! Har åkt som passagerare i några andra hybrider och chockats över hur hög bränsleförbrukningen var, men det var nog plugin allihopa.
Måste du köpa en volvo är frågan? Bra mycket dyrare än andra
Kör också 90% av alla resor under 5 mil, har nyttjat snabbladdningen på min KIA EV6 ungefär 3 gånger på ett 1 år. Jag hinner i princip inte ens gå in på toa om man stannar på ex. circle K, bilen är tar ca 5-10 min för en typisk laddning, 5 minuter laddning ger över 10 mils körning Det tar 18 minuter om den är fullständigt urladdad. (0-80%) När man laddar ute så laddar man oftast inte i mer än nödvändigt för resan. En annan fördel är att man helt och håller kan avveckla iskrapan, bara starta värmen med KIA appen och sen är hela bilen upptinad på 5 minuter, även om det är många minus och ett tjockt lager snö på vindrutan.
Tänker också, kan du ta din dagliga pendling helt på el? Då borde du kunna räkna hem det.
Och kommer du fram till de är lika billigt så är de ju bekvämare med bensin , slippa ladda varje dag.
Men klart kul med de draget i en hybrid!
Jag tänker tvärtom. Betydligt behagligare att köra på el.
Vi har haft den här diskussion förut. Visst fulladdad elbil är nice till vardags. Men en hybrid behöver du tanka och ladda, de är ju rent krasst mer än bara tanka eller bara ladda
Tror jag tankade min Passat GTE typ 12 gånger de tre åren jag hade den. Men så har jag optimal körcykel för en sån bil också.
Har du kikat på bmw 520 från 2018 och framåt med bra utrustning? Tkr den slår volvo alla dagar i veckan på alla parametrar. Mycket tystare och finare väghållning, känns mer gedigen rakt igenom även i högre hastigheter. Testa en och jämför tror inte du blir besviken. Ligger ungefär samma i pris som Volvo. Kanske något dyrare.
Alltså ALLA bilar kommer ju garanterat att tappa i värde. En bil är ju rent ekonomiskt typ det värsta köp man kan göra, garanterad förlust (Om man nu inte samlar på veteranbilar eller nåt.) Det är en funktion, inte en investering. Jag skulle se till driftkostnad mer än till andrahandsvärde.
Jag är glad att höra att du är nöjd med din elbil för en halv miljon kronor.
Det går ju hitta exemplar för 400tkr också. Volvon du föreslog låg väl på 370tkr? Den skillnaden sparar du snabbt in på bränslet.
Billigast i Sverige på blocket är 440k, ett pris som för mig ingen bil är värd.
Jag har inte föreslagit någon Volvo. Dock kan det vara lämpligt att diskutera laddhybrider och bensinbilar i en tråd som heter just det, istället för elbilar som diskuteras i många andra trådar.
Någon som vet en resurs där drivmedelsåtgång för laddhybriders ICE-motor framgår? Wltp verkar i vissa fall inkludera delar eldrift.
Vad är en rimligt pris för dig? Jag trodde du först att du var trådskaparen, men såg att det var Phil. En ganska vettig elbil för småpengar är Renault Zoe årsmodell 2021 med 52kWh batteri, värmepump och appstyrning av värmen, den går att hitta för 169tkr, min fru har en sån och kör ca 15 mil om dagen. Jag tycker den har ett oförtjänt dåligt andrahandsvärde, kanonbra och praktisk andrabil som faktiskt fungerar riktigt bra på långresan också.
Noll stjärnor i EuroNCAP gör att den går bort för alla med självbevarelsedrift.
Huruvida den ”fungerar riktigt bra på långresan” är ju en smaksak. Den är trång, bullrig och laddar långsamt…
De senaste tre åren sticker ut som kraftigt avvikande jämfört med hur det har varit historiskt. I dag kan du sälja en tre till fyra år gammal ICE-bil för lika mycket som du betalade för den ny. Låg nyförsäljning under de senaste åren samt kraftiga prishöjningar på nya modeller jämfört med gamla gör att de äldre bilarna har tappat väldigt lite i värde.
När jag under några år hanterade förmånsbilar på mitt jobb så räknade vi med 40 % i värdeminskning på tre år. Min VW Sharan som jag köpte för tre år sedan säljs i dag för ca 5000 mer än vad jag köpte den ny för (helt identiska exemplar, var en vanlig kampanjmodell 2020/2021). Den kostade 403 000 kr för en fyrhjulsdriven 7-sitsig MPV med dieselmotor. I dag kostar en Toyota Yaris (mindre än en VW Polo?) 300 000 kr.
Håller med om att det låga betyget i EuroNCAP är en klar nackdel, men betyget grundar sig främst i avsaknad av autobromsfunktion, samt att Renault valt att sätta in sämre sidokrockkuddar. Framför allt var bilen riktigt dålig i testmomentet som simulerar att man sladdar in i en icke deformerbar telefonstolpe, något som är väldigt osannolikt i verkligheten. Bilen klarar dock av myndigheternas krav och är i grund och botten en säker bil med hög vridstyvhet i karossen. Bullrig är främst årsmodeller före 2020, nyare årsmodeller är 50% tystare. Bilen är lagom till två personer eller den mindre familjen.
Har haft en privatleasad Kia (laddhybrid) nu i 3 år och tycker det är en kanonlösning. Lutade aldrig åt en hel-el för jag tycker det svajar på marknaden och svårt att se hur det kommer utveckla sig.
Köpte nu/idag en Skoda Superb IV (laddhybrid) eftersom jag saknat lastutrymmet och kommer fortsätta köra majoriteten av mina miniresor på el och resterande el/bensin
Hur är törstigheten på långresor?
Begränsats nån gång av räckvidd på el under vintern?