Hejsan! Älskar snabba bilar och har alltid velat köpa en Porsche, antingen en 911 eller panamera .Nu börjar jag fundera på om det bara är en dumt köp. Bättre att köpa en ”vanlig” bil och istället använda resterande pengar till att växa på banken. Har någon några tips eller tankar kring vad jag ska göra.
Kan tillägga att jag kan köpa den direkt av om jag vill.
Klart det är ett dumt köp.
Köp båda
Köper man rätt sportbil kan man ju tjäna pengar, nöj dig inte med vilken skit som helst
Nu låter jag tråkig men är inte högsta tillåtna hastighet i Sverige på motorvägarna typ 120km/h? Vad ska du med en Porsche som gör 300km/h till? Även autobahn har ju infört maxhastighet på många sträckor.
Eller ska du köra på test/tävlingsbanor? Då kan man väl nästan lika väl säkert hyra/låna sportbil för sådana tillfällen.
Känns dessutom som ett väldigt begränsat användningsområde med en sådan bil. Skulle personligen inte vilja använda den på vintern, skulle aldrig ha ett småbarn i en sådan, skulle nog inte åka till affären och storhandla med den eller dra en husvagn efter.
Jag tror att en “vanlig” bil blir både billigare och mer användbar. Sen förstår jag att man verkligen kan ha en passion eller starkt intresse för bilar och att det är nånting mer än att bara ta sig från A till B med. Med borde det inte i så fall ändå bli billigare att t.ex hyra en sportbil några gånger då och då under året? Då kan man ju dessutom välja olika bilar varje gång För trots allt så står ju en bil man äger helt outnyttjad majoriteten av tiden.
Men det är ju dina pengar själv lägger jag för mycket pengar på t.ex cyklar. Men egentligen GÅR det använda en gammal rostig damcykel också…
Så jag gör inte alltid ekonomiskt eller rationella beslut heller
Du kan börja med att göra en bra kalkyl (TCO-kalkyl) på det så får du sen ta ställning till om du tycker det är värt merkostnaden
Då kan du även slänga in ett lite mer motorstarkt mittimellanalternativ kanske?
En 911 och en Panamera är ungefär lika lika som en glass och en kaktus.
Ska du köra på bana eller avverka mil på Autobahn?
I övrigt, klart att det är köp man måste göra med hjärtat. Ingen ”behöver” en Porsche. Även om jag själv kan bli sugen på att ha en 911 Turbo att plocka ut ur garaget ibland. Sen tänker jag ett varv till på hur mycket annat jag kan unna mig för en bråkdel av den kostnaden, så känns det bättre igen.
Efter har startat tråden fick jag helt annan syn på konsumtion av sportbilar.
Känner du någon som ägt eller äger sportbil?
Nu är jag inte så insatt i några specifika märken eller modeller, men köper man en begagnad sportbil utan att kolla upp saker och ting i förväg ska man nog inte bli chockad när det kostar 50 att byta bromsar osv.
Ganska uppenbart att detta är trolling.
Jag gillar bilar och har själv funderat på sportbil ett tag. Men 911 eller Panamera. Nu har jag inte kört någon av dem. Men känns som väldigt olika bilar. Så varför vill du ha dem?
Är det för körglädjen i en 911 kan så vitt jag förstått en Cayman va lika rolig till halva priset.
Panamera är väl mer en lyxtourer. Är det för märket i fronten, lyxig och bekväm motorvägkörning du vill åt kan du köpa en Cayenne eller Macan för mindre.
Men en bil är också estetik, typ som rocken man har på sig när man kommer, och hänger av på parkeringen. Den kan va känslan av att ha uppnåt det man drömde om, och gör en glad bara av att stå på uppfarten. och få en att vilja satsa vidare mot nya mål. Det är inte bortkastat om det stärker ens drivkraft att öka sin intjäning.
Mitt råd är samma som i alla biltrådar. Det är gratis att provköra. Sök upp några lämpliga exemplar på bilfirmor och ge dig ut på testkörningar.
Och det är ju inget livstidsbeslut. Bilar i den här klassen håller dessutom värdet hyggligt så om du ångrar dig får du troligtvis tillbaks det mesta om du ångrar dig efter ett halvår.
Varför just Porsche? Jag gillar också snabba bilar. Finns andra snabba, körglada bilar som man också kan kalla sportbilar och som kanske har ett större användningsområde än just en Porsche 911. Hörde förresten att Porsche toppar listan över motorhaverier.
Finns många mer sportigare bilar än Porsche 911 å framförallt Panamera som är mer en familje bil…
Jag skulle satsa på en sportbil för mig å en vanlig familje bil till familje ärende…
Hej,
Jag sålde nyligen min sportbil jag haft i 5 år. Den är garanterat det onödigaste köp jag gjort, med förlust strax norr över 100k efter trim o annat lull-lull. (Troligen ännu mer om man ska räkna in extra kostnaden av att ha annan bil vintertid etc.)
Ångrar jag mig?
Inte alls.
Den gjorde mitt liv rikare då det är ett intresse som ligger mig varmt om hjärtat.
Skulle jag göra samma resa en gång till?
Högst troligen inte.
Kollar jag på de hela idag hade det självklart varit roligare o se pengarna jag förlorade ligga på börsen istället, men jag har också alltid haft med mig att bilar oftast är en förlust (framför allt när man lägger ner pengar på att trimma osv.).
För att kort säga vad jag tänker om din fråga:
Känner du att ditt liv skulle kännas rikare av att äga en Porsche (oavsett vilken modell du väljer), köp den. Det är sannolikt att du förlorar en del gentemot om du skulle äga en “vanlig” bil med avseende på de generellt dyrare försäkringskostnaderna, skatt och eventuell värdeminskning. Men det är bara du som kan avgöra om det känns värt det
Boken “Psychology of Money” har en hel kapitel om din fråga.
https://medium.com/@learning2learn/man-in-the-car-paradox-912d20c4b4f1
Om du vill verkligen köpa en dyr bil, kolla om den är kanske bra investering och priset ska gå upp med tiden. Kanske du kan hyra ut den?
Om du vill kanske köra den bara vid flera tillfälle: hyr bilen? Ta leasing som företag?
Jag drar mig för att låna ut min bil med 70 hästkrafter till vänner.
Att hyra ut en sportbil lär vara… intressant? Jag hade inte kört lugnt om jag hyrde en
Om du har råd och känner att det är det du vill så kör på
Ingen köper en Porsche och tror att den ska vara billig i drift, i princip allt är betydligt mycket dyrare än till en vanlig svensson bil.
911 som sommarbil, panamera familjebil, beror på vad du ska ha den till.
Ska den vara en bra investering bör du köpa en special modell som byggs i begränsad upplaga, äg den i många år, köra lite mil på mätaren, vårda den bättre än din familj och hoppas att den blir ett samlarobjekt.
Både att hyra och hyra ut en sportbil kan stå dig otroligt dyrt så det skulle jag inte rekommendera.
Men iaf, följ dina drömmar, gör det du vill och lev ett lyckligt liv
Kära någon. Du må ha rätt i allt annat i inlägget men inte köper man en 911 för att pressa toppfart på motorvägen. Det räcker att ligga i laglig-ish hastighet på en slingrig landsväg så är man i nirvana.
Om jag nu skulle skaffa en sportbil så skulle det vara en renodlad leksak för sommarhalvåret. Bruksbil duger nästan vad som helst som. Jag tycker det absolut dummaste man kan göra är att köpa typ en Panamera. Visst, den är sportig, men inte såååå sportig och till vardags lägger man mil på den så den är skrot efter 10-15 år och alla reparationer som kommered det.
Man ska inte köpa något mellanting.
Panameran är bra. tänk dock på om du inte kan serva o rep själv så kostat det enorma pengar!
Klart det är dumt att köpa en sportbil. Den kommer kosta mycket mer än du tänker dig. Den kommer troligen tappa i värde (såvida du inte köper rätt bil) och beroende på var du bor så kommer den vara livsfarlig många månader om året. Köpa sportbil är inget man gör med hjärnan.
En gammal 911 kommer vara väldigt dyr i drift. Fundera på lite alternativ, kanske en nyare mustang eller en nyare Cayman om det måste vara en Porsche
Köp en leksaks Porsche och kör med i vardagsrummet lite då och då?
Sen kan du prova tekoppen på tivoli.