Sälja eller behålla bil med höga miltal?

Hej!

Jag har en situation där jag gärna skulle höra era kloka tankar. Vi har fått en Porsche Macan från 2017 som har gått snart 32.000 mil. Bilen går fint och fungerar bra. Jag är dock inne på att försöka sälja eller byta in bilen mot en begagnad Volkswagen ID.4.

Varför? På grund av lägre risk (någonting dyrt kommer förr eller senare att gå sönder), praktikalitet (ID.4 lastar mer och vi har andra ungen på gång), samt att vi har det bra förberett för elbil (villa + solceller). Total ägarkostnad kan alltså bli väldigt bra med ID.4.

Jag ser tre alternativ:

1. Behålla bilen och köra på tills någonting dyrt går sönder.
  2. Sälja till handlare för underpris.
  3. Försöka sälja privat via Blocket.

Vad hade ni gjort i vår situation?

Tack för input!

//Borglund

Vad tror du att du kan få ut för din Porsche? Det är för mig grunden för svar på sälja eller behålla. Driftskostnader är ju relativt enkelt att beräkna. De är troligen betydligt högre för Porschen. Problemet med en gammal Porsche är väl att värdet är ganska binärt, 0 eller 1. Det blir 0 när något stort går sönder (växellåda, motor etc.) och bilen bara kan användas som donatorbil. Är det förväntade försäljningspriset väldigt lågt så kan det ju vara idé att fortsätta köra den då värdeminskningen på en nyare bil blir mycket högre.
Jag hade nog provat med alternativ 3…

Om jag förstår detta rätt har du kommit över bilen billigt eller rent av fått den? Då hade jag behållit den och tagit ev reparationer i stället för värdeminskning på en ID4.

Givet att ni gillar bilen och att den funkar bra trotts milen.

Jag gillar ju iofs bilar och att byta en Porsche mot elbilsvärldens motsvarighet till passat svider vid bara tanken :wink:

3 gillningar

En värderingssajt säger 176 000. Har varit i kontakt med diverse handlare som alla lite motvilligt budat ett antal tiotusental lägre än så. Miltalet gör det hela klurigt.

Jag är också inne på att försöka med alternativ 3.

Ja, det stämmer. Generös familjemedlem.

Vi gillar bilen men känner kanske inte att vi vill betala premien för prestigen i märket. Den är kul, visst, men passar kanske för en annan tid i livet. Nu med småbarn vill vi bara ha ekonomi, komfort och trygghet.

Låter som du redan bestämt dig. Sälj bilen och gå vidare. :+1:

3 gillningar

Om du säljer privat, skriv ett köpeavtal. Beskriv förutsättningarna, att bilen säljs i befintligt skick, att köparen har långtgående undersökningsplikt. Att efter köpet är bilens skick och underhåll köparens ansvar.

Jag själv sålde en begagnad bil och blev sedan hotad till livet när kamremmen gick av 2 mån senare. Bilen var serverad enligt plan. Detta var en hemsk upplevelse och i efterhand hade jag hellre skrotat bilen.
Sälja till underpris till handlare kan vara ett vettigt alternativ. Inom rimliga gränser.

Finns tyvärr många dårar på blocket. Uttrycket blocketpucko har tillkommit av en anledning

1 gillning

Ibland kan det vara hjälpsamt att vända på saken. Hade du fått 176.000:- (eller lite mindre) av släktingen, hade du då gått och köpt en Porsche med 32k mil på mätaren, eller en ID.4?

15 gillningar

Är också försiktig av mig vad gäller bilägandet och vill inte heller ha nån ”dyr” bil utan maskinskadeförsäkring. Tråkigt att lägga 50-100 000kr på en bil värd 170 000 den dagen det blir aktuellt. Sälj om du vill undvika det.

Mein gott! Kan du få typ 150 loppor så sälj!
Om du har något ekonomiskt sinne köper du en bra begagnad Toyota, Subaru, Mazda eller Honda (alla bensin) för pengarna.

4 gillningar

Om ödet sagt att en kolvstake spricker efter 35 tusen mil så tar det dubbelt så lång tid att komma dit om jag kör hälften så långt per år, tänker jag.

Då får du dessutom bra förhandlingsläge vid privat försäljning. Du kan ju lägga ut en annons och vänta månader och år på rätt köpare.

1 gillning

En tickande bomb värd 150k som du dessutom är noll emotionellt investerad i. Vilken no-brainer :smiley:

5 gillningar

Tack, bra tips! Tar med mig det om det blir Blocket-försäljning.

Bra tankemodell och svaret är givet. Tack!

Hehe så kan man se på saken!

Ca 10 år gamla Porsche har jag bara haft vänner som haft. Något hyfsat dyrt gick emellanåt sönder för dom. Delar och arbete på dom var inte gratis. Extra riskabelt med det höga miltalet tror jag.
Man kan prova att sälja ex via KVD. En auktionssajt. Jag har vänner som gjort det som fick bra betalt via budgivningen och det var strulfritt. Jag har köpt en gång via KVD och det fungerade bra.

Jag kikade och tyvärr tar de inte emot bilar som gått över 30 000 mil. Tack för tipset ändå.

Ska man tänka så hade man ju fått sälja halva bohaget?

Ärvde själv en fin fåtölj värd över 20 000. Hade jag köpt denna Dux-fåtölj om jag ärvt pengarna? Nej men den är ju grymt skön o snygg. Jag behåller den såklart..

Men visst begagnade lyxbilar är ”billiga” av en anledning. Så för den som ser bilen som en ren praktikalitet finns massor av vettigare bilar.

1 gillning

Är det epa marknaden som betalar så bra

Förstår hur du menar, det är ju lättare att behålla den än att sälja. Men egentligen kanske du skulle köpt fåtöljen om du fått pengarna, för vad du säger är ju att du tycker den är värd 20 000. Sen är det också lite skillnad på en fåtölj och en bil som har potential att haverera en genomsnittlig hushållsekonomi.

1 gillning