Kommer jag kunna köpa en Porsche i framtiden?

Hallå!

Konstig fråga, men har funderat på detta ganska länge och skulle gärna vilja ha era åsikter. Har en dröm om att köpa en Porsche. Undrar ifall jag i framtiden har möjligheten att köpa en Porsche? Samtidigt som jag följer tipsen från Rikatillsammans (spara regelbundet, spara indexfonder, sitt still i båten och etc)?

Tycker själv att det inte låter realistisk eller är jag 26 årig som är alldeles för naiv? Kan min dröm bli sann? Är det någon av som har börjat sparat från noll och slutligen har köpt en Porsche?

Kul fråga. Köp inte dyrare bil än du har råd med. Köp alltså - inte hyr. Leasing och lån går bort. Jag har alltid cashat mina bilar med undantag då jag började anställa och köpte (leasade) flera likadana.

Om du verkligen vill ha den där Porschen - häng upp en bild på den någonstans, läs om den, kolla på en massa Youtube-klipp, provkör den! Se till att du drömmer om den - på riktigt.

Allt det där kallas mentalisering. Det ger dig drivkraften att jobba mer, spara mer och driva dig själv hårdare.

Vanligt folk jobbar 40 timmar i veckan men vi människor klarar minst det dubbla i några år.

Var disciplinerad och jobba hårt så har du den där Porschen cashad om några år!

4 gillningar

Ligger en 944 på Blocket nu för 85 000kr. Köp! :slight_smile:

5 gillningar

80- och tidigt 90-talsPorschar :heart_eyes:. 944 och 928, mums.

1 gillning

Klart du kan.
Jag önskar förvisso att jag köpte den där luftkylda 911:an när den kostade runt 200.000:- och jag hade cash. Eller en 928 när de låg runt 60.000:- Men nu är priserna annorlunda…
Jag har själv ett konto på Avanza som heter Spar Porsche. Det sparandet ligger utanför det regelbundna sparandet. Här trycker jag istället in pengar om jag t ex får pengar “över” en månad. Eller om jag säljer en pryl och på så sätt får in extra kapital. Det är ett väldigt slappt och ojämnt sparande men också kul då det inte har samma krav på regelbundenhet och avkastning som övriga konton.

Vad är det för modell du helst skulle köpa?

3 gillningar

Hur ser din ekonomi ut?

Medellönen i Sverige är ~33k, vilket ger ~25k netto. Med en partner blir det ~50k netto per månad. Det är ”hyfsat lätt” att ha 50% sparkvot om man lever disciplinerat och gör medvetna beslut om hur/var man bor och hur man konsumerar. Det ger isf 25x12=300k per år. Tre år och några månader är 1 miljon.

• Hjälper mycket att ha en partner.
  • Hjälper mycket om partnern delar ens målmedvetna livsstil.
  • Hjälper mycket om partnern har liknande drömmar.
4 gillningar

911 - det enda som räknas om du ska kör Porsche. Men ja, köp en finare begagnad och ta inga lån. Klart du kan om det är ditt mål. :slight_smile:

Lägg pengar på det som betyder nå’t för dig. Själv har jag en V70 som passerade 34000 mil för en vecka sedan.

1 gillning

Jag har länge haft samma dröm, har väl egentligen tillräcklig förmögenhet och lön men mycket annat i livet har kommit mellan. Bland annat håller på och bygger hus för 10M på en tomt för 12M.

Men vad vill du ha för Porsche? Antar 911. Generation? Skick? Max mil? Osv.

Vad har du för inkomst idag? Framtidsutsikter? Förmögenhet?

1 gillning

Nja. Håller delvis med. Men även 928 är en “modern” klassiker och en glömd designikon. Och jag skulle inte tacka nej till en Taycan Cross Turismo som familjebil. Ska bara hitta bättre argument här hemma :wink:

3 gillningar

Borde inte vara några problem när du är så ung. Som exempel om du sparar 7500kr i månaden i 14 år så vid 7% avkastning så kan du ha över 2 miljoner kronor. Då kan du köpa en Porsche lagom till 40-årskrisen. Vill du ha en ännu dyrare bil så spara mer varje månad.

Hur ska någon kunna svara på detta utan att veta dina förutsättningar?

Men generellt, ja, de flesta kan köpa en onödigt dyr bil om de har ett halvhyfsat jobb och prioriterar på det viset. Allt handlar om prio.
Med det sagt, jag har råd att köpa fler Porschar än vad som får plats på tomten. Kör en anonym kombi. :joy:

2 gillningar

@Skogen haha inte nu är fortfarande student

@HerrM Helst 911 ev boxster men upplever som en “light” version

@Johann/@Tidigpension/@Carlf förhoppningsvis blir det lärarexamen till sommaren, ingångslön 35 000 kr, har ett stabilt sparande mesta dels Lysa och Avanza runt kvartsmiljon. Vad mer behöver ni?

Längtar främst att ha ett regelbundet lön och regelbundet sparande, svårare spara som student men inte omöjligt.

@MattiasA90 Låter väldigt rimligt

Klart du har råd. Handlar ju om prioriteringar.

2 gillningar

Eftersom du uppenbarligen bedöms kapabel att undervisa våra barn i någon form av ämne tror jag du själv kan lista ut svaret på frågan om Porsche. Klart det går.

2 gillningar

Vet en del som köpt Porsche eller Ferrari och liknande. Inte köpet som varit det jobbiga utan att betala utgifter (försäkringar, service etc.) som varit tufft.

8 gillningar

Hallå!

@AimHigher precis det är också som man måste vara beredd och budgetera för och kan vara sätt man inte vill köpa sådan bil.

När jag tänker efter det är lätt att drömma, men svårt att förutsätta framtiden. Me förhoppningsvis så återkopplar om det blev en Porsche 911 eller ngt annat :slight_smile:

1 gillning

Ha ha, såklart den kan bli! :grinning::+1: Du kan göra precis vad du vill och har tiden för dig. Många bra tips i tråden!

Mitt tips, efter att ha bränt många sköna slantar på bilar i yngre år, numera tillnyktrad AB (anonym biloholist) sedan en 10+ år, är att du först hyr en sådan bil du vill ha innan du köper den. Typ 1-3 månader.

Själv har jag alltid tröttnat efter 1-2 månader och funderat under månad 3 varför jag köpte den. Blir dyrt och tråkigt att sitta fast med en bil som känns onödig, dyr och tråkig oavsett kärra.

Om du inte tar det rådet, så se åtminstone till att du inte lånar till denna kassa-brännare. Tänk också på att finare/sportbilar drar rätt mycket driftskostnader - försäkring, reparationer, service, soppa & däck (om man verkligen kör bilen) mm.

Men behåll din dröm! Spara till den! Utvärdera när du väl ska köpa så att det verkligen fortfarande är din dröm. Lycka till :grinning::+1:

1 gillning

Det… och nya däck.

Jag säger som det där avsnittet av RT: Ingen ser ägaren av bilen, alla ser bara bilen. Jag tänker på det ofta när en glidarbil kör förbi. Jag skrattar varje gång.

2 gillningar

Haha. Eller hur, det citatet satte sig hos mig också. Det kommer från Morgan Housel. Här är det i sin helhet:

1. You might think you want an expensive car, a fancy watch, and a huge house. But I’m telling you, you don’t. What you want is respect and admiration from other people, and you think having expensive stuff will bring it. It almost never does — especially from the people you want to respect and admire you.

When you see someone driving a nice car, you probably don’t think, “Wow, that person is cool.” Instead, you think, “Wow, if I had that car people would think I’m cool.” Do you see the irony? No one cares about the guy in the car. Have fun; buy some nice stuff. But realize that what people are really after is respect, and humility will ultimately gain you more of it than vanity.

Men, med det sagt - så behöver man ibland få prova och köpa den där bilen. Så som @MarcosMongeLopez skriver, ibland behöver man få prova så att man kan “kryssa av” det på sin lista. :slight_smile:

10 gillningar

@JFB Det var smart tänkt att hyra en Porsche 911 under en längre period och testa ifall värt köpa en eller inte. (Y)

@janbolmeson juste har glömt att ni hade gjort ett poddavsnitt angående pengarpsykologi. Ska lyssna om dessa avsnittet skapa en funderare.

Hittade sidan :slight_smile:

1 gillning