Häromdagen rullade grannens svärson in på gatan, ännu en gång. Denna gång var det i en grå Ferrari, förra gången en röd. Han rullar intill den minibuss av märket Mercedes som frun alltid anländer i någon timme tidigare, tillsammans med de fyra barnen.
Jag kan inte hålla mig, går ut på gatan, känner mig urlöjlig, säger något i stil med “vilka helt otroliga bilar du har. Förra gången var det en röd, har du alltså fler?” Föraren är trevlig, ändå tydlig med att han inte har tid att prata. Lutar sig in i bilen, skulle visst bara hämta sin MacBook Pro (16", en sån jag drömt om). “Jo, vi har nog ett par stycken”, säger han. Går sedan in till sin familj.
Stalkar, får fram att ägaren till Ferrarin är VD för ett bolag inom framtidens energi. Också framstående inom en idrott. Är under 40 år. Jag: överrumplad. Ser plötsligt på mitt eget liv med … förändrade ögon. Som om hans fullkomliga rikedom (kanske trappsteg 5 enligt Jan Bolmesons senaste inlägg) gör mig fattigare?
Jag är nöjd med mitt liv, lever rikt på trappsteg 3. Älskar mitt liv, vill inte byta. Ändå, om jag fick frågan om att byta liv, så JA, paradoxalt nog: självklart!
Detta väcker många tankar hos mig - vad väcker det hos er? Finns det något mantra eller citat som ex Jan och Caroline droppat i något avsnitt, som sätter ord på denna känsla av … överskuggad rikedom, av avundsjuka(?), av “vetskapen om att det alltid finns de som är rikare och ändå vara nöjd med sitt”? Ska man ge sig ut på jakt efter sin livs bästa chans att “äga ett par Ferrari”, eller ska man sätta allt sitt fokus på sin egen resa, “spela sin match” och helt enkelt förlika sig med att vissa går vidare på trappan, medan “lilla jag” sitter förnöjsamt på trappsteg 3?
Tankar?
(Om du, grannens svärson, råkar hänga här och läsa detta och identifiera dig: ALL respekt till dig!)