Det här är nyttan av att ha en riktigt fin, hög och tät häck som skymmer så man inte ser grannen.
Häck—enklaste sättet att höja din sparkvot!
Det här är nyttan av att ha en riktigt fin, hög och tät häck som skymmer så man inte ser grannen.
Häck—enklaste sättet att höja din sparkvot!
Jag ser några t-shirts med tryckt text:
”Grannens häck får mig att spara mer!”
”Häcken - din bakdel och din väg till rikedom”
”Häck - bästa botemedlet mot svenska avundsjukan”
”Problemet” här är att det är grannen mittemot.
För att kunderna bryr sig. Det är därför progressiva Teslakunder tappar intresset för att köpa Teslabilar när Elon Musk flirtar med nazism.
Hur vet du att det inte är både och? Låter lite som “hellre fattig och frisk än rik och sjuk”.
Mmm. Sneglar stundtals lite ditåt med. Verkar som en väldigt trevlig bil för “relativt lite” pengar. Att den dessutom ganska enkelt seglar under raden som “bara ännu en cayman” är inte precis en nackdel heller.
Får mig att tänka på min brorsas häck…jag va med o satte den som små plantor 1997. . vi hade nog aldrig gissat vilken “vägg” det skulle bli. . .han har pool innanför där så den häcken är perfekt
Egentligen är väl GTS 4.0 den bättre bilen i de flesta fall och den ser mer ut som en “vanlig” Cayman än GT4an. Men personligen så lockar just GT-bilarna lite även om det inte är det mest logiska! Har kört GT4 RS en del (på bana och vanlig väg) och den var vansinnigt rolig men tror inte man vill köra några längre sträckor med den då den är ganska “rå”. GT4 är väl lite snällare.
Tror GT4 är nog sweetspot om man vill både köra väg och en del bana. (Eller bara gillar lite råare körupplevelse). Kör man huvudsakligen väg och vill ha komfort är GTS nog bäst.
RS:en är väl även det bästa valet om man vill ha andrahandsvärde och samlarpotential, men den är trots allt dubbelt så dyr. =)
(Vet inte riktigt vilka volymer GT4/GT4RS produceras i. Men rent historiskt så.)
No shit. Jag gör väl som vanligt å köper något äldre och mer udda med ”karaktär” och ”patina” (bilnördspråk för ”problem”) istället.
Jag har grannar med fina bilar men själv kör jag Hyundai.
Jag brukar tänka att jag förmodligen tjänar mer än de flesta av dessa men de har nog lån upp över öronen.
Men sen finns det en granne i ett enormt hus nere vid sjön i området. Han har 6 garagedörrar på sitt mansion och delar ut Maxi-Kit kats på Halloween istället för små chokladbitar som oss andra.
Han har länge haft en grön Lamborghini, en Tesla SUV, en Mercedes G klass. Men nu på lite senare tid har han adderat en elektrisk Hummer och senaste månaden - the grand finale - en Rolls Royce Cullinan.
Vad känne jag inför honom? Respekt skulle jag säga. Jag skulle väldigt gärna ha hans finanser och jag har försökt googla honom men hittar ingenting. Har insett att jag aldrig kommer nå hans nivå men det är ok. Jag kör mitt eget race med mina egna mål.
SJälv jämför han sig kanske med Elon och grabbarna och känner sig fattig.
Sätt en ära i materiell ödmjukhet, kanske. Som Ghandi eller Jesus. Bli överlägset underlägsen.
Kom ihåg att man vet inte hur mycket pengar nån har baserat på hur mycket de konsumerar… Det är lätt att leva lånat lyxliv, iallafall ett tag, och enligt vad man hört finns det många som tjänar väldigt bra men ändå i princip lever “paycheck to paycheck” eftersom utgifterna dragit iväg lika mycket. Inget att sträva efter tycker jag.
Ta och läs “the millionare next door” istället för att titta på grannens bilar!
Skulle nog vilja påstå att det är rätt stor skillnad på dessa grader i helvetet.
Bra poäng. Vi tror på det
Tycker själv att sportbilar är ointressant och skittråkigt så i liknande exempel hade jag definitivt inte känt någon avundsjuka. Det väcker dock känslor i mig åt det negativa hållet, att personen i fråga har ett konstlat behov av att visa upp en fasad av rikedom som jag ofta tror är falsk.
Rikedom är mycket mer än pengar och bilar. Såklart olika från person till person. Tänkte själva på detta igår. Om man blir 100% sjukskriven. Vad gör man då. Med bara 20 000 före skatt per månad. Slutsatsen blev att jag tex kan vara hur mycket jag vill i familjens sommarstuga som är 2 mil från staden och 2-300 meter in i skogen. Kunna sitta var dag i solen med god öl. Höra vinden i träna. Ser hästarn beta hos grannen. Även från tv rummet.
Väljer ärligt lätt det än och jobba som fan för att kunna köpa Ferrari osv.
Det är moget att kunna konstatera när man är avundsjuk. Ett bra tillfälle att resonera om vad som ligger bakom, jag tänker att det kan vara både positiva och negativa anledningar till att avundsjukan bubblar upp:
När jag läser din historia så blir jag avundsjuk på dig, faktiskt. Du swishar förbi det ämnet lite i historien, men det låter som om du bor på en gata där man kan parkera – dvs du bor i ett villaområde. Och det är min dröm.
För mig, så är det du som är Ferrariföraren!
Välriktat och tankeväckande svar!
Vad tror du är bättre för din mentala hälsa? Du ser någon köra förbi i en Ferrari och tänker:
A) Vad kul, där har man nog en person som lyckats fixa sin drömbil och njuter av den
Eller
B) Nä fy, där har vi någon som försöker skryta med sina rikedomar och säkert knappt har råd med den bilen
Bakvägen till rikedom måste det ju vara.