Kommer jag kunna köpa en Porsche i framtiden?

Fast det där stämmer inte. Man blir bedömd av andra med bakgrund av vilken bil man sladdar in med på midsommarfirandet. Jag har alltid satt en stolthet i att åka bil med reklam på. Det är så underbart skönt att bli undervärderad.

6 gillningar

Yes, @MoaD brukar också säga att man ska “prao”:a på det man vill ha i livet. Det är ofta ett billigt sätt att lista ut om man vill ha det på riktigt eller om det är ett fejkmål.

4 gillningar

Ärlig och nyfiken fråga: Varför vill du så gärna äga en Porsche? Vilka är dina främst drivkrafter till att prioritera det så högt?

Jag har åkt en 911 men aldrig kört. Det räcker för mig. (Är ingen biloholic).

Istället för att spara ihop 2 miljoner till en drömbil om 15 år, köp en bil som är ett litet steg på vägen redan idag.

Hobbys är alltid roligare i sällskap med andra. Köp en billig bil som du kan trimma och putsa på. Nu kan jag inte bilar men säg en lite äldre Golf GTI eller Subaru Impreza. Börja köra, meka, hänga med likasinnade. Bygg ett nätverk av bilkompisar.

Det kommer bli mycket roligare än att köpa en svindyr Porsche när du är 40, inte kan något om bilar, inte har några vänner i bilkretsar.

4 gillningar

Jag körde MC förut. En mc har prestanda som en Porsche ungefär. På våren var det kul att köra de två-tre första svängarna själv. Men sen var det inte så roligt längre.

Det som var roligt med MC på riktigt var att åka på turer med kompisar till något utflyktsmål, fika eller äta lunch. Snacka om vad man gjort med hojen. Träffas för att hjälpa varandra serva eller byta däck osv. Detta gäller även sportbilar.

Vill man ha respekt i motorkretsar tror jag att mekarkunskaper väger tyngre än en sprillans ny dyr Porsche. Kan du köra och hålla igång en 30 år gammal 911 så kommer du ha en rolig bil, få pengar över till annat, lära dig nyttiga skills, få fler vänner.

3 gillningar

Hej

Jag är 37 år gammal. Drömde själv om en Porsche sen barnsben. Vid 33 års ålder så köpte jag till slut en fullsmaggad 981 Boxster S för 540k. Betalade 170k insats. Med restvärde billån via santander så betalade jag 4k/mån och 1k försäkring. Så totalt 5k.
Jag ville uppfylla denna dröm tidigt i mitt liv och ville inte vänta med att “casha” en porsche för då hade jag fått vänta länge. Det smakar bättre när man är ung.
Jag bilade ned till Italien via Tyskland och Österrike med min Sambo. Besökte dessitom Porsche museumet Stuttgart.
Sålde bilen 2år senare.
Skulle gärna vilja ha en Porsche i framtiden men jag har inte samma sjuka sug på det längre. Innan jag köpte den tänkte man Porsche hela tiden så man mådde dåligt. Haha. Idag mår man bra under vetskapen att man har ägt en.
Jag kommer aldrig glömma den där bilen. Jag ångrar inte en enda krona som jag förlora på den bilen.

Såklart du kan köpa en Porsche innan du får ihop varenda krona. Se till och spara iaf en del av summan. Se till bara att klara lånet ifall ngt oförutsett skulle ske.

9 gillningar

Tror främst på att det Porschen är en symbol att man har lyckats i livet. Har personligen gjort en klassresa, började plugga till ämneslärare 2017 och har pluggat i fem år. Föräldrar med invandrarbakgrund, arbetarklass till att bli akademiker till att slutligen tillhöra medelklassen. :slight_smile:

3 gillningar

Jag håller inte alls med dig i tankesättet, men tack för ett ärligt svar.

De jag känner som “lyckats i livet” rent ekonomiskt kör typ “tvål koppar” som Kia och liknande :grinning: Du behöver nog inte oroa dig för att ha tillräckliga symboler och signaler egentligen tror jag.

Ingvar Kamprad stötte jag på när jag bodde i Schweiz, han körde en Volvo 245 :grinning: (iaf nån typ av gammal Volvo kombi)

3 gillningar

Precis sånt jag vill göra med en Porsche 911 och upptäcka central och syd europa…

Jag avundas av människor som är förmögna, men undviker att visa upp sin förmögenhet med konsumtion. Exempelvis Jan och Caroline, Ingvar Kamprad, ni på forumet. Upplever att dagens samhälle blivit så viktigt visa att man har pengar jämnt.

1 gillning

To each his own och om en Porsche är en dröm för dig så kör hårt. Med det sagt så tycker jag det är synd om du ska känna att du måste “bevisa” att du lyckats. Du kan belöna dig själv för det, absolut, men ditt värde sitter i andra saker. Läs Millionaire next door, apropå hur de som lyckats i livet lever och uttrycker detta genom statussymboler. Eller inte uttrycker.

Hur som helst, grattis i förskott till examen och säker på att dina föräldrar är stolta över dig Porsche eller o-Porsche!

3 gillningar

Vill du visa att du har lyckats i livet, se till först att du har faktiskt lyckats i livet, vad det än betyder för dig, och fokusera på att nå det målet. Om du ändå vill köpa den här bilen efter du har nåt ditt mål om att lyckas i livet så kör på, men ibland så händer det något magiskt när vi verkligen känner innerst inne att vi har lyckats i livet, och det är att vi inte längre behöver visa det för andra genom att köpa prylar. Utan vår glädje och tillfredställelse ligger i vetskapen om att vi har nått våra mål och den glädje och tillfredställelse är något som utstrålar från dig när du möter andra människor, oavsett om du kör en Porsche eller en Dacia Duster.

1 gillning

Jag förstår det här fullt ut. Jag skrev lite om det i min V70-tråd. Ibland är det OK att vara irrationell och få gå på känsla (så länge det inte ställer till något oåterkallelligt). Jag är för att pengar ska användas och konsumeras i linje med det som är viktigt för en på ett ansvarigt sätt.

Jag inser att jag skiljer mig lite åt från många här i forumet på det sättet. Men jag tänker så här:

1. Sannolikheten är övervägande att du och de flesta i forumet kommer att dö med mer pengar än vad vi behöver / har vid 65 års ålder.

2. Vad är poängen att ha en massa ackumulerade pengar om man inte använder dem?

3. Att köpa en Porsche är inget livsavgörande beslut - man kan köpa / hyra / leasa och sedan kan man sälja den - dvs att det är bara budgetera X antal tusen back. Har man sedan råd med dessa X tusen - why not? Om inte annat så har man sedan provat och kan frigöra den emotionella energin som Porschen upptar.

Jag skulle nästan säga - se om du kan hitta någon som har en Porsche - säkert någon som har en stående i ett garage (kolla med t.ex. lokala Porsche-klubben, vet t.ex. en kompis i Malmö som har 3 st), ge ett erbjudande om att hyra den några veckor, te.x. via en tjänst som GoMore så att försäkringar och sådant gäller och prova. Go for it.

Jag tror också att jag kommer ha ägt en Porsche innan jag dör… :wink: Som @carolinebolmeson sa när vi provkörde en Taycan:

Varför vill man någonsin ha en annan bil än det här?

Även om vi är supernöjda med vår Tesla Y (som passar våra behov som handen i handsken) så är Porsche något annat.

5 gillningar

Hallå

Är jätte tacksam för er inspel på forumet. Det skapar en möjlighet att reflektera. Måste verkligen ett köp av en Porsche vara en symbol över att man har lyckats livet?

Är det bara köpa Porsche, så allting löst i livet? Verkligen inte

Jag tror allt handlar som barn haft en begränsad ekonomi och tuff skolgång. På något sätt vill jag ta en en revansch mot samhället. Jag har också lyckats i livet, fast jag har haft svår barndom.

Jag får väl fundera vidare ifall blir ett köp av en Porsche 911 :slightly_smiling_face: e

2 gillningar

Som @moad brukar säga, Porschen är bara en genväg till känslan. :wink:

1 gillning

Nu kommer kanske ett tråksvar. Men problemet med barndomsdrömmar är väl att de är så ytliga. När man tänker efter säger en porsche inget intressant om en person, snarare tvärtom. Vem blir nyfiken på nån som inte tar mer komplexa och spännande vägar i livet än att skaffa sig dyra och förutsägbara prylar?

3 gillningar

Jag tycker ditt resonemang är helt snurrigt, både om Porschen som någon slags symbol, och hela klassresonemanget är ju skevt. Du hade förmodligen tjänat mer pengar på att köra truck på ett lager.

Gällande statussymboler och liknande, oavsett om det är bilar, klockor eller kläder, så får jag alltid känslan att den som inte har något behov av att skylta med sin framgång är den som har vunnit på riktigt.

Jag kan mycket väl tänka mig att bränna pengar på grejer, men det mesta jag köper är helt för mitt eget höga nöjes skull, som onödigt dyra kocknivar, stereo, hörlurar, underkläder i lyxiga material osv - väldigt lite för att någon annan ska bry sig.

Med det sagt - om jag velat ha en Porsche hade jag köpt en. Men utan att inbilla mig att någon bryr sig. Folk ser en snygg bil, inte grabben bakom ratten…

6 gillningar

Kan du utveckla mer?

Håller med ert resonerande :slight_smile:

Om jag ser rakt in i kristallkulan: du kommer tjäna ihop pengarna som behövs för en Porsche, och mer därtill. Men när det är dags att genomföra, avböjer du och inser att du redan tagit din revansch mot samhället, och Porschen inte fyller någon funktion :grinning: du blir en vinnare :grinning:

7 gillningar

För min del var det aldrig om att man har lyckats.
Är en installationselektriker med ca 45k/mån lön. Sambon tjänar 38k/mån. Hon pluggade när jag köpte Porschen.
För mig handlade det om en dröm. Lika mycket dröm var det att äga en Yamaha R1 vilket jag köpte när jag var 21 år. Sen dess har jag inte haft sug på att köpa en Sportbåge. Samma med Porsche. Alla har sina drömmar dom ska bocka för på listan.
Sen är det bara en bonus att folk tittar på dig och din fina bil/mc. :smiley:
Idag kör jag en 2015 Hyundai i10 och 2021 Yamaha MT07. Inga värsting fordon.
Vem bryr sig om vad folk tror om man lyckats eller ej.
Man lever bara en gång. Vi vet inte vårt bäst före datum :sweat_smile:
En kollega sa en gång om jag minns rätt: Bättre ångra det man gjort, än att dö med att ångra att man aldrig gjorde det.

5 gillningar