Kommer jag kunna köpa en Porsche i framtiden?

Hoppas att du kan uppnå dina bildrömmar. Kan inte hjälpas att det känns bra när det dyker upp en inbjudan om att få provköra en ny Porsche…

Klart du kan spara ihop till en Porsche. Börja spara vettja. Det vackra med sparade pengar är att de liksom inte behöver gå till en Porsche sen. Var öppen för att när du väl sparat ihop till den där Porschen kanske du har upptäckt att det finns mycket roligare saker att lägga pengar på än en Porsche. :smiley: (Vill inte slå ner på nåns bilintresse men du verkar mer intresserad av vad en dyr bil symboliserar och det är nog ärligt talat ganska begränsat roligt men det kan du ju avgöra då när du har levt några ytterligare år och förhoppningsvis är lite visare.)

3 gillningar

Så säger alla med bristande impulskontroll. :joy:

4 gillningar

Jag syftade på ditt resonemang om att du skulle gjort någon slags klassresa och att Porschen skulle vara någon slags symbol för framgång. Så kan det ju få vara, om det är viktigt för dig. Resten av världen tittar nog inte två gånger efter varken Porschen eller vilken samhällsklass du känner att du tillhör.

Köp en bil och fira dina segrar för din egen skull.

3 gillningar

Bra analys! Det är förmågan och disciplinen att spara ihop till en Porsche som är det stora. Att genomföra köpet när du väl har pengarna är ingen prestation.

6 gillningar

Nu fattar jag vad ni på forumet vill förmedla angående min tanke att köpa en Porsche 911 och ni vill förmedla Morgan Housels bok “The Psychology of Money”. Får väl köpa den :slight_smile:

Ni som har en tanke att köpa en snygg sportbil bör lyssna/läsa avsnittet https://rikatillsammans.se/pengapsykologi-del2/

1 gillning

Kanske värt fundera lite på om du måste köpa/äga den där Porschen för att uppfylla drömmen?

Kanske hyra en ibland istället! Gör några roadtrips, fota under resan och rama in på väggen. Då kan du dessutom prova olika och ha minnena kvar.

Kommer ganska säkert att bli avsevärt billigare än att ha din ”egen” stående i garaget året om.

Då kanske du dessutom kommer på exakt vilken modell/utförande av Porsche du faktisk vill äga/köpa i framtiden.

5 gillningar

@janbolmeson Ja, fast sen körde vi ju Teslan och då ratade jag Porschen. Faktiskt, så är det en jättestor turn-off för mig att ha en prestigebil för att det är en prestigebil. Jag vill bara ha en bra och trafiksäker bil, och det upplever jag att teslan är. Varför, om man jämför med Porsche? Jo, man slipper alla distraherande knappar och reglage överallt. Den accelererar dessutom snabbare än Taycan, vilket väckte stor upprördhet på mitt hjärnkontor. De får skärpa sig.

11 gillningar

Det borde vara lite synd om man skulle bli missnöjd med en Ny Tesla :thinking::+1:! Eller hur @carolinebolmeson ? Svårt att hitta mycket fel på en sådan bil :joy::+1:.

2 gillningar

Jag hade under min uppväxt en dröm om att äga en Jaguar. Vid ett tillfälle insåg jag att jag faktiskt hade råd att köpa den modell jag föredrog (XJR) och gjorde slag i saken. Det gav en god känsla och gav också insikten om baksidorna (dyrare ägande, modelltypiska problem mm). Som helhet fick jag leva ut drömmen och som så många gånger ter sig drömmen mer fantastisk än verkligheten. En positiv effekt var att då jag levt ut drömmen kunde jag sedan släppa den och fokusera på andra saker och gå vidare i livet utan ånger. Idag har jag en “vanlig” bil som är bättre än jaguaren på alla punkter förutom en svagare motor (men helt tillräcklig) och mindre prestige (vilken jag bär på insidan nuförtiden).

3 gillningar

Du får köpa min 987 boxster s billigt :slight_smile: Jag gjorde din planerade resa och är nöjd med det valet, så jag tycker du skall satsa på det!

2 gillningar

För många är sedan hade jag samma dröm, en 911. Efter mycket möda satt summan på kontot några år senare men då ville jag inte skiljas från pengarna som istället investerades i fonder, vilket jag är glad för idag. Porschen fick förbli en illusion.

4 gillningar

550 Spyder, 904GTS, 917, 918, 919 EVO, 959, 962 och CarreraGT är alla rätt förolämpade nu… =D

1 gillning

Mer seriöst. Klart du kommer kunna. Sen beror det ju lite på vad man lägger i begreppet “köpa Porsche”.
En fin begagnad 911, av de billigare årsmodellerna, börjar ju nånstan 200k, och det är ju knappast en ouppnåelig summa för de flesta om man verkligen vill. Boxtrar m fl billigare än så.

Sen är det ju såklart upp till en själv att sätta ribban. Ska det vara en sprillans ny? I så fall blir det spara mer. Sprillans 911? Mer. Turbo? Mer. Ska det vara en sprillans ny av en ikonisk modell, GT3RS eller liknande: Ännu mer. En ikonisk gammal klassiker som 911 2.7RS -73 eller 550 Spyder, ännu mycket mer…

“Gamla” Porschar tenderar att hålla sitt värde väldigt bra om man sköter om dem, så det är inte helt ovanligt att börja på en lite billigare beg och jobba sig uppåt, i o m att man ofta kan köpa en äldre modell, köra den några år, och sen sälja den för vad man gav, eller som det varit det senaste årtiondet, för mer än man gav, när man byter upp sig till nästa.

1 gillning

En bekant som har en Cayenne Turbo S berättade att han håller nere kostnaden genom att göra det mesta på bilen själv, och att det är möjligt eftersom den är så välgenomtänkt underhållsmässigt på flera punkter. Att andrahandsvärdet blir något sämre av självunderhåll tycker han inte är så farligt då den redan haft en brutal värdeminskning.

Kollegor som ägt Porschar har ofta kollat och förhandlat pris hos flera verkstäder.

Har släktanknytning till området runt Stuttgart, känns i hjärtat, och jag gillar extra kärleksfullt förfinade maskiner. Är själv sugen på en 7-sitsig Cayenne, men kan inte förmå mig själv att acceptera den grymma milkostnaden även om jag har råd.

3 gillningar

Här får jag bara instämma till 100% Man har en Porsche för att det är förbannat kul att köra (helst på bana), inte för att imponera på någon på stan.

3 gillningar

Jag gillar idén med hyra istället. Att få köra bilen på en bana eller på en road trip kanske ger mer glädje och känsla av att ha lyckats än pendlingen till jobbet. Utslaget på ett år kanske det till och med är billigare att hyra ett par gånger än att äga. Oavsett är det viktigt att spendera pengar på det man är intresserad av och som ger glädje tycker jag.

1 gillning

Nya Toyota GR86 kommer nu i sommar och kan vara en instegsbil till sportbilsvärlden.
Pris är beräknat under 403.000kr

2 gillningar

Ja, förlåt Spyder… 959 får väl okej, men de andra kan fortsätta vara förolämpade. :slight_smile:

Har nu äntligen fått böckerna som några av er rekommenderade :relaxed:

8 gillningar