Till hösten kan du nog få en Porsche för halva priset.
Hej!
Har inte läst alla svaren så kanske blir lite dubbelt med någon som svarat tidigare.
Håller med något av svaren jag sett att det kan vara bra att bocka av listan och testa. Har haft många leksaker själv inkl cabbar. Har aldrig haft 911 men även om jag skulle kunna köpa en i dag så är jag inte längre så sugen. Åker hellre en bekvämare bil. Börjar väl bli gammal du får väga för och emot och bestämma om du vill slå till. Ett alternativ kan ju vara att vänta så att kapitalet byggs upp lite så du får upp avkastningarna. Min reflektion av båtar, bilar etc är inte så mycket inköpspriset utan TLC- total life cycle cost altternativt TLCP total life cycle profit om du köper nåt du inte bara har kostnader för utan även kan tjäna pengar med. Ex skulle kunna vara en taxibil bara för att exemplifiera. Där kan har du kostnader men kanske kan öka intäkten med en dyrare bil. I ditt fall tänker jag TLC är relevant. Kostnaden över en period är inköp - försäljningspris + alla utgifter bränsle försäkringar reparationer service etc. Ofta är inköpspris endast en liten del av TLC. I ditt fall tappar du ju också en alternativ avkastning på kapitalet du satsar. Vad jag är ute efter är väl att du kan väga in vilken modell du väljer, hur mycket det stiger eller kommer att hålla värdet. Kanske kan det till och med vara en investering? Sen se till att du får den genomgången av ett proffs om du köper begagnat. Du vill inte köpa ett problem. Under ett visst miltal och ålder kan du även ha motorförsäkring som en riskminskning. Det kan bli ganska dyrt att ha en porsche på verkstan. Sen är det ju stor skillnad på modell också. Skall du ha med familjen eller bara 2 sittisgt. Själv är det väl ”911:an” som är favoriten.
Jag skulle kanske inte backa för inköpspriset om du köper rätt modell och gärna nåt år begagnad utan med totalkostnaden. Köper du rätt bil till rätt pris kanske du kan testa ett år om det är något för dig utan att det skall kosta allt för mycket. Köp en svart! Det är alltid snyggast:-)
Det har redan kommit många kloka svar i den här tråden, men känner igen mig så mycket att jag ändå vill dela med mig av några tankar och erfarenheter.
Jag känner verkligen igen mig i den där starka känslan av att vilja ha just en sportbil. Har gått stora delar av mitt vuxna liv med den drömmen. Ibland har viljan varit så stark att det inte känts helt sunt. Har förstås sökt inombords efter svaret på varför jag velat det så starkt. Svaren man hittar är inte så vackra. Jag har förvisso ett stort bilintresse men en minst lika stark anledning har varit att det känns som ett tydligt bevis på att jag lyckats i livet. Vad det nu betyder…?
Idag har jag till slut nått många av mina ekonomiska mål och för några år sedan gick jag och köpte en 911 kontant för en bra bit över miljonen. Jag älskar verkligen bilen och skulle som princip gärna behålla den. Men som någon annan skrev så kommer den också med stora kringkostnader. Att äga en sportbil kräver också en del arbete med tvätt, vinterförvaring osv, utöver den bil du troligen behöver ha till vardags. I takt med att detta blivit tydligt så har det börjat skava inom mig. Skulle jag inte må bättre av att leva enklare/lättare och låta dessa pengar göra mer nytta någon annanstans?
Jag rekommenderar också varmt Morgan Housels bok som du ju redan köpt. Ett annat sätt att reflektera kring detta är att vi alla i grunden vet att pengar och vissa ägodelar inte gör oss lyckliga. Men trots att vi hör forskare och förmögna personer säga det hela tiden så litar de flesta av någon anledning inte på det svaret förrän man fått uppleva det själv i någon form. Det är något i den mänskliga psykologin som kommer i vägen, i alla fall för många av oss.
Jag tänker att det finns två ”bra” lösningar. Antingen så lyckas man hitta orsaken till sina irrationella drivkrafter och på något sätt släppa dem. Eller så gör man som flera föreslagit: Man köper den där bilen (på ett så ansvarsfullt sätt som möjligt) för att upptäcka att man antingen verkligen ville ha den eller sen kan släppa den och gå vidare. Det tredje alternativet, att trycka ned sina drivkrafter för att ”man inte borde” eller det är ”inte ekonomiskt” tror jag leder till minst lycka på sikt.
Om du väljer att fortsätta sträva efter bilen så skulle jag rent praktiskt dela upp mitt sparande i två delar. Ett som går till din dröm, bilen, och ett som är ditt långsiktiga sparande. På det sättet kan du vila i känslan av att du både kommer närmare ditt mål och samtidigt tar ansvar för din ekonomi. Denna uppdelning kan ju göras antingen praktiskt i två konton eller mentalt i ditt huvud.
Matematiken över hur mycket du behöver spara är ju enkel - ränta på ränta-kalkylatorn från Rika tillsammans borde hjälpa dig där.
Slutligen: Ett annat och mer ”empowering” sätt att se på pengar kommer från boken ”Your Money or Your Life”, lite av FIRE-rörelsens bibel. Där finns ett tankesätt som gör det tydligt vad det kostar oss att eftersträva dyr konsumtion. Kanske resonerar den boken inte alls med dig, din bakgrund och drivkrafter. Men för mig var det en frigörande bok att läsa och som i alla fall minskar min vilja att köpa/äga den där Porschen.
Lycka till!
Har nu läst klart Morgan Housell Pengar Psykologi
Tre lärdomar
Den första spara i indexfonder (det vet jag redan)
Den andra lärdomen konsumera lagom, bara för att du får högre inkomster, ska man inte öka sina utgifter.
Den tredje lärdomen konsumera lyxprylar för din egen skull och inte för andra. Jag behöver inte visa för andra, att jag lyckats i livet, följ din egen väg, inte andras väg.
Tack för era åsikter och mitt perspektiv har förändrats tack vare er och boken.
Nästa bok som ska läsas the millionaire next door av Stanley och Danko
Tänker med lyxbilar som med båtar, det bästa är att bli kompis med någon som äger en och få hänga med på en tur ibland, sen är det bra.
Har nu läst klart The Millionaire Next Door av Thomas J. Stanley och William, D, Danko.
Trodde aldrig skulle läsa ut boken, men jag fastnade direkt och har återigen fått en ahaupplevelse. Saker inte alltid som man själv tror är
Några lärdomar från boken:
Reklamvärlden samt Hollywood har en tendens att överdriva om att vara förmögen och överkonsumera går i hand och hand. Personligen är jag trött på mentaliteten i samhället att man måste visa upp för andra, att man är framgångsrik.
Flera som är förmögna i USA lever väldigt enkla liv, överkonsumerar inte, köper inte dyra bilar eller dyra saker samt att de inte anses nödvändigt att visa upp sin förmögenhet. Att bli förmögen handlar om att vara tålmodig, disciplinerad och ha en översikt över privatekonomi för att kunna bli ekonomisk självständig. Bara för att jag anses vara förmögen, så betyder inte automatisk att man ska överkonsumera istället ska man investera.
En viktig lärdom bli INTE beroende av dina föräldrar inkomster, beroendet förstör möjligheten till att bli självständig samt hindrar möjligheten att bli förmögen. Skaffa en ordentlig akademisk utbildning, den kan ingen ta ifrån dig och ha en restriktiv förhållande, när det gäller frågor om familjens förmögenhet till barnen.
Nästa bok: Your Money or Your Life av Vicki Robin och Joe Dominguez som någon tidigare nämnde i tråden FIRE rörelsen Bibel.
Kul! Tack för att du delar med dina av dina reflektioner. Blir kul att följa hur dina tankar utvecklas.
Nu har jag inget intresse av en Porsche, men däremot så suktar jag efter en större och finare båt. Nu köpte jag de tre böckerna istället - troligen en bra investering baserat på vad som framkommit ovan
Tack för din reflektion!
Tänker att vi människor gärna visar upp en yta som egentligen är motsatsen till vår egentliga. Psykologerna menar väl att vi människor är rädda
för att bli avvisade och då exponerar vi inte vårt verkliga jag utåt utan istället dess motsats. Om vi då blir avvisade gör det ju ingenting för vi visade ju inte upp vårt verkliga jag. Ligger nog någonting i det resonemanget trots allt.
Kort reflektion från en icke-bilintresserad.
När jag ser någon med en till synes dyr sportbil tänker jag inte “Åh, där är någon som lyckats och har det bra ekononiskt.”
Istället tänker jag “Åh, där är någon som försöker visa för andra att hen lyckats och sannolikt belånat sig och går nu miste om avkastning på pengar som annars kunde ha gjort att hen haft det bra ekononiskt. Jag hoppas inte räntorna på lånet gör att barnen bara lever på gröt.” Typ.
Om det nu är så viktigt vad andra tycker och tänker…
Nu kommer du att få dig en kölhalning för dina tyska sportbilsbegär.
Nja, det får allt bli en pippigul Lamborghini eller så får det vara - då kan vår pålitliga Kia få rulla 10-15 år till istället och kapitalet öka lavinartat.
Egentligen tycker jag att folk får göra precis vad de vill, inklusive att ta dåliga beslut. Man ska inte vara så snabb att döma heller - man vet aldrig hur andras situation ser ut.
Med det sagt - svindyr sportbil är för mig lika med ”liten penis-bil”.
Instämmer. Det där är hur jag instinktivt tänker. Sen fattar jag ju att det inte alltid är sanningen. Delgav er bara mina djupaste fördomar mest för att illustrera att de med sådana otäcka fördomar existerar
Har nu läst klart Your Money Or Your Life av Vicki Robin, Joe Dominguez och Monique Tilford, FIRE-rörelsen Bible
Boken är intressant innehållsrik, mycket av boken har syfte att ändra sitt förhållande till pengar. Det lyfts 9 olika tips på hur man kan bli FI (Finance Independent), många av tipsen av boken har jag använt indirekt som exempelvis ha översikt över inkomster och utgifter med hjälp app som exempelvis Tink och utgiftkollen, spara i billiga indexfonder, det finns inga gratis luncher, spartips osv.
Boken har ett syfte att ändra läsaren uppfattning, det gör väldigt bra, boken ger många existentiella frågor som man måste hantera under läsningen och det ger många gånger #tankespjärn hur livet ska vara eller ska bli. Frågor som kommer upp frekvent i boken: Vilka drömmar har du och vad behövs du göra för att uppnå dina drömmar?
Visa delar i boken kan jag tycka är väl extrema exempelvis spara allt nu och sen när du klar med ditt sparande då kan du njuta av livet som FI, något som jag inte håller med om efter att ha lyssnat på avsnitt #261-262.
Som tidigare har nämnts i tråden, så fokuserar mycket av böckerna om att leva enkelt liv, investera istället för att konsumera, attitydförändring till pengar samt konsumtion, försök att spara så mycket som möjligt för att nå FI.
Nästa bok: Rich dad, Poor dad av Robert Kiyosak
Kul att du läst den nu. Speciellt kul i din Porschetråd.
Man läser så olika. Jag tyckte de mer pratade om att finna mening och att spara på onödiga grejer. Men det är säkert confirmation bias som så ofta i sådana böcker.
Den gillade jag för att den är skriven mer skönlitterärt. Lite samma angreppssätt som ”Rikaste mannen i Babylon”. ”RDPD” ger en del tankespjärn om man är förälder, planerar att bli eller nyss var hemmaboende tonåring.
Återkom med recension sedan!
Har nu läst klart Rich dad poor dad av Robert T. Kiyosaki.
En bra och givande bok som har ett fokus på Roberts två olika pappor som har två olika syn på ekonomi, utbildning, investering osv och har ett syfte skapa en inre debatt mellan olika synen för privatekonomi.
Robert skriver att det finns tre typer av individer, den fattiga, medelklassen och den som är förmögen och att individen själv kan välja och detta handlar om att människan behöver ändra sitt perspektiv och strategier för att möjliggöra en ekonomisk tillväxt för individen.
Mycket som skrivs i boken genomsyras av Rikatillsammans anda, fokus läggs på att få ett annat perspektiv över sin privatekonomi. Exempelvis investera, ha en tydlig översikt över sin ekonomi, ha rätt typ av vänner osv.
Boken är en viktig inspiration källa för Rikatillsammans community.
Edit: Nästa bok: The Richest Man in Babylon av George Clason
Sidospår, men den ena pappan är väl ändå polarens pappa? Inte för att det påverkar råden, men det verkar ju lite skevt om två föräldrar i samma relation har diametralt olika syn på pengar och att hushålla och investera.
Ja precis den hög utbildade pappan var fattig och den låg utbildade pappan var rik. Samt den rika pappan kritiserade Roberts fattiga pappa syn på ekonomi
Jag drömde om en liten sportbil, köpte en helt ny Mazda MX5 “kontant”. Från början var känslan väldigt bra men den avtog snabbt och jag började inse att jag var mer förtjust i känslan i sig än i själva bilen. Bilen såldes, blev så klart en rätt stor ekonomisk förlust men en bra lärdom. Jag körde den en sommar.
Om man verkligen vill något, behöver man ställa sig två frågor: Vad kommer känslan ifrån och hur kommer det kännas när jag uppfyllt min dröm / mitt mål.
Vidare köpte jag även en ny Audi för att “berätta vem jag är”. Trots största fälgarna, svart lack och massor av utrustning av det ingen som reagerade över bilen. Idag vet jag bättre. Kör en mindre bil från 2019 för cirka 300k. Egentligen var jag som mest intresserad av nya bilar när jag hade som minst pengar.