Lite OT, men MX-5 är ju en fantastiskt rolig bil. Inte den mest praktiska, men kul att köra (både på bana och slingriga landsvägar). Ägde en av andra generationen (nb).
Jag brukar få skjuts av en kompis i en sån. Blir lätt illamående och nervös efter 2 svängar. Men kompisen tycker det är grymt kul
Gillar man att åka kaffekoppen på tivoli är den att rekommendera.
Det där med yttre attribut är svårt.
Behovet att visa upp sig och sin verkliga eller påhittade framgång verkar sitta djupt rotad i mänskligheten.
Flashiga bilar, klockor, dyra kläder, smycken och dyligt är ofta en slags påfågelfjädrar.
Verkligen givande att läsa dina reflektioner efter att ha läst böckerna. Kul!
Alla som köper något dyrt måste göra det för att skryta! Haha!
Eller inte. Man kan ju också vilja ha en Porsche för att man är en petrolhead som älskar sportig körning och ljudet av varvande motorer. Känslan av att bilen blir en förlängning av en själv och lyder ens blotta tanke. Det är så jag upplevt motorcyklar genom åren. Och det är så porshefantaster brukar beskriva sina bilar.
Så nu när man blivit bekvämare av sig. Vill köra regnsäkert och ha andra grejer än hjälm och skinnställ med sig så får det nog bli att iallafall provköra några Porschar.
Men för körglädjens skull måste det nog inte va en 911. Tror man kan ha minst lika roligt i en Cayman S.
Blir samma råd som vanligt alltså. Prova, prova, prova. Mest råd till mig själv denna gången. Haha! Men till alla andra också.
Och ja. Klart du kan spara till en Porsche. Den kommer göra dig glad när du köper den. Och ångrar du dig så gör den dig glad när du säljer den också.
Precis!
Har man intresset så ska man köpa det, och skita i vad andra tycker. Nu är jag inte porscheintresserad (kanske rätt uppenbart… ), men principen är samma.
Känslan av att köra sin drömbil är svårslagen, och för mig ingår det även allt runtomkring, dvs tvätt, meckande, uppgraderingar osv.
Tycker snarare att det nästan kan vara lite pinsamt att ha lagt så mycket pengar på bil man mest har för nöjeskörning, så är inget jag skyltar med på tex Facebook eller i andra sammanhang.
Det kan man kalla ekonomisk mognad. Alla drabbas men ju fortare man inser det desto bättre.
Hur är nu citatet.
“Vi köper det vi vill ha för vi vill åt känslan vi tror vi kommer få när vi har det vi vill ha”. Något sånt. Riktig ögonöppnare för mig.
Ja! Det är möjligt och jag har gjort precis den resan. Jag började spara när jag var 29 och köpte min första 911 månaderna innan jag fyllde 35. Nu har jag nyligen sålt min tredje och kör endast runt med en gammal Ford Fiesta från -06
När jag började spara var jag singel, bodde i hyresrätt och hade i allmänhet väldigt låga utgifter. Har haft et stort bilintresse under hela mitt liv. Hade dock aldrig ens tänkt tanken på att jag skulle kunna köpa en 911, eller ens en nyare bil någon gång. En sån hög med pengar verkade inte realistiskt att få ihop. Men till slut valde jag ändå att börja spara, ta den tid det tar! Kanske fanns det en anledning till att det bara är massa gamla gubbar som kör runt i fina sportbilar tänkte jag. Det tar tid.
Sedan blev jag sambo, köpte lägenhet och sparkapitalet samt möjligheterna till stort nyspar minskade. I början sparade jag bara i några få fonder. Didner & Gerges Aktiefond, Globalfond och småbolagsfond för att vara exakt. Tajmingen var extremt gynnsam. Börserna gick bra och pengarna förökade sig ändå snabbt. Min dröm-911 var en manuell 997 S. När jag första gången fick ihop pengarna till den låg de på ca 350 000kr, men det saknades en viktig förutsättning: Garage. Min sambo sa att jag snällt fick vänta tills vi någon gång i framtiden hade hus och garage. Fan! Jag hade en stark känsla av att priserna på just dessa bilar skulle börja stiga på grund av olika omständigheter som jag hade snappat upp. Jag hade noga följt prisutvecklingen på dessa bilar under hela tiden jag sparat och samtidigt läst allt som skrivits om dem i motorpress. Mycket riktigt började priserna dra iväg och när vi till slut byggt ett hus och garaget var på plats, kostade samma bil 500 000kr.
Men två lyckade lägenhetsaffärer och fortsatt sparande gjorde att jag då ändå hade möjligheten att göra slag i saken. Jag använde delar av mina sparpengar och finansierade resten med ett blanco-lån på 1,99% genom min bank. Jag ville ju inte gå miste om avkastning på börsen bara för att köpa en bil. Jag hade inga förväntningar på att bilen skulle fortsätta öka i värde längre. Jag ville bara köra den och njuta oavsett om det skulle bli en dålig affär eller inte.
Sedan var karusellen igång. Något år senare ville jag testa en annan 911 och bytte. Sedan igen. Priserna klättrade långsamt uppåt och jag fick igen pengarna eller mer varje gång. Nu i höstas kände jag att jag inte ville sitta på risken med en bil längre då marknaden framöver minst sagt ser osäker ut. Men bilhandlaren tyckte inte det och jag sålde tillbaka bilen till samma handlare för samma pengar jag köpte den för bara ett år tidigare. Jag hade då lagt 700 mil på den och ett antal dagar på bana. Handlaren sålde vidare bilen för 10% mer bra några veckor senare.
Just nu skulle jag inte köpa en 911 innan en tydlig prisriktning utstakar sig igen. Man tror alltid att man ska behålla sin ögonsten för en lång tid framöver och att priset nu inte spelar någon roll då. Så kan det också bli, men jag hade fel om mig själv. Givetvis ska det bli en 911 till även i framtiden, men jag är snarare mer sugen på en äldre, hittills oälskad version som 996. De nyare som 991 är för kliniska. Ingen hade dock kunnat intala mig från början om att en 996 var det rätta köpet. Det fick jag själv upptäcka genom att köra flera olika modeller och bilda min egen uppfattning.
Kanske får vi nu en period med prisnedgång på 911:or, men jag lovar att där finns en botten med tanke på hur kompetenta och älskvärda bilar det ändå handlar om. I så fall är jag redo!
Önskar dig lycka till och glöm inte att gå med i Porscheklubb Sverige när det blir dags! Fantastisk klubb och gemenskap.
Kan tillägga att i början, innan jag hade haft den första så var det ett “Life goal”, ett sätt att visa att jag faktiskt hade lyckats. Men det viktigaste var fortfarande körningen. Jag älskar att köra bil. Nu bryr jag mig inte om status längre. Jag är trygg i mitt eget värde ändå. Det är inte nödvändigtvis en dålig anledning till att köpa något dyrt. Men känslan är inte långvarig och underhållskostnaderna är dyra. Men om du gillar att köra så kommer du hitta motivation till att ta dessa kostnader så länge du kan bära dem.
Jag har dessutom börjat köra MC för tre år sedan och mer och mer insett att jag får samma kickar och det är minst lika roligt med MC, till en fraktion av kostnaden. Fiestan jag har nu gav jag 22 000kr för. Det är mindre än försäkringen på min 991 4S var som jag nu hade senast… Tänk på det!
Men som jag sa innan, det blir en Porsche igen så småning om också, för det är en fantastisk bil att göra europasemester i så länge barnen är små och får plats bak
Jag har gått tvärtom, börjat med MC, men tröttnat lite på det (dock inte helt, kör fortfarande) och tycker bil är roligare nu. Finns en smidighet med bil som gör att man kör betydligt mer.
Men ett ordentligt nerlägg med fotpinneskrap är svårslaget, det håller jag med om!
Har en fråga på vad Porsche är för folk… De finns massor av modeller som heter Porsche å vissa av dom är en sämre version av en folka… Var går gränsen för att kallas för "köpa en Porsche "??
Det beror på vem du frågar.
“SUV? Det är ingen riktig Porsche!”
“Bara fyra cylindrar? Det är ingen riktig Porsche!”
“Sedan? Det är ingen riktig Porsche!”
“Tvåsitsig sportbil? Bara en 911 är en riktig Porsche!”
“Elektrisk styrning? Bara en 911 med hydraulisk styrning är en riktig Porsche!”
“Vattenkyld? Bara en luftkyld 911 är en riktig Porsche!”
De flesta entusiaster idag drar nog gränsen (mellan en “riktig” Porsche och inte) nånstans vid Panameran (som är en sedan). Dvs. SUV:arna får inte vara med, men tvåsitsiga Boxsters och Caymans är väl uppskattade idag.
Sant att alla har olika modeller dom gillar … Själv är Porsche ingen dröm eller någon bil man suktar efter… Porsche i min värld är typ 911 den ända, möjligen även 356 då…
Detta med mentalisering är väldigt intressant!
Jobbat otroligt lite med det, kanske något man ska göra mer! Tack för goda tips