Köp av sportbil eller vanlig bil

Problemet med nyare sportbilar är att de är så överdimensionerade / kompetenta / kapabla (hur man nu ska beskriva det), att det enligt mig är ganska ospännande och inte så givande att åka med dem i laglig hastighet på allmän väg. Vill man ha körglädje så får man troligen ut mer från en Mazda Miata eller liknande för under 100 000:-. För att inte tala om en motorcykel då, särskilt en äldre.

Ägarglädje däremot; att visa upp, gå ut och titta pp, putsa på (och smeka?) bilen, är en annan sak. :wink:

1 gillning

Jag köpte hobbybil förra året. Jag hade drömt det många år, men jag gjorde beslutet när jag fick stroke. I sjukhussäng man har tid att tänka om livet.

Det var aning överprisad, fyradörrars, med minsta motorn, ingen utrustning, svår att få delar, flesta i bilmötena tittar inte bilen två gånger (trots det är väldigt ovanlig i Sverige). Men det var också i bra skick och helt original och välskött alla år.

Ingen klok investerare hade köpt det - men för mig, som hade drömt någonting likadant sedan 1980, det är absolut den bästa köpet någonsin. Varje gång jag ser den får mig må bättre, och varje meter jag kör det är nöje.

Jag har åkt till Åland, Dalarna, Finland, har behovt vissa saker, men alltid kommit hem. Och har fått nya vänner under resor.

Följ dina drömmar.

5 gillningar

Brukar vara bra andrahandsvärde i sportbilar. Köper man rätt bil så får kan man tom göra vinst på ovanliga och eftertraktade modeller. Har själv senast ägt en lite ovanligare och motorstark BMW och gick plus efter 4 års ägande och många mil. Ett tips är att göra service på en mindre verkstad eller helt själv (inte svårt att göra normal service) med låg timpenning, inte troligt att man får tillbaka kostnaden för en märkesverkstad på andrahandsvärdet.

1 gillning

Har en bekant som har en Panamera Turbo. Ca 10 år gammal . Snygg bil som verkligen är Cool. Snygg inredning också. Jag har kört den några gånger. Allt som har med dessa att göra är väääldigt dyrt. En uppsättning däck kan kosta >>20.000 och en fälg en bra månadslön. Den rymmer hela familjen och är tung och bred och lång. Ingen “riktig” sportbil . En dyrsnabb familjebil . En kompromiss.
Tyvärr är Porsche inte kända för att göra pålitliga bilar heller. I alla fall inte många av Aluminium V8 bilarna. Kollar du så är dom snarast bland dom mer opålitliga och .Komplicerade bilar. Man kan klara sig lite bättre med rätt årsmodell och rätt motor etc.
Ganska många äldre Panamera och cayenne har ett allvarligt problem med ex repiga cylindrar som gör motorn nära värdelös när det väl börjat och märks.
Köp en mer pålitlig sportbil istället.Ex en LEXUS RCF med en sug V8 på 480 Hästar.
Denna typ av bil kostar troligen dubbelt i milkostnad mot ex en snabb sedan av mer normal typ. EX en Lexus GS450h som har 350 hästar är en snabb Sedan som man kan få in 4 i och drar under en liter per mil pga att det är en hybrid. Dom rullar riktigt långt utan större problem.
Om man köper sportbil smart och köper en typ som håller värdet eller stiger i värde över tid behöver det inte bli väldigt dyrt. Inte lätt ex Porsche 911 har kanske stigit klart nu.

1 gillning

Rätt 911 kan vara en bra placering. Köpte min för 4 år sedan och den förefaller ha ökat ca 20% i värde under tiden. Service kostar ca 10k år 2, 6, 10 och 20k år 4, 8, 12 på auktoriserad verkstad. Försäkring ca 1k/månad under tiden den är påställd (maj-sept) och ca 100:- per månad resten av tiden. Kör ca 250-300 mil per år.

Dessutom är den valutasäkrad, då många 911:or går på export till Europa när kronan är svag.

Köp en fräsch bil med fin historik och rätt spec! :slight_smile:

1 gillning

Jag har flera bekanta som plockar ut och kört nya bruksbilar med vinst under samma period. Komponentbrist, ledtidsexpansion och inflation.
Knappast unikt för 911 eller repeterbart för framtiden.

Omöjligt att sia om framtiden, men det verkar hittills som att det varit värdebevarande att positionera sig i en eftertraktad produkt med begränsat utbud (oavsett om det gäller hus eller bilar). Rätt 911:a verkar ha en köpstark kundkrets. Tillgången på nya bilar är begränsad och det sker löpande listprishöjningar, vilket gör att bättre begagnade följer med. Många av dessa bilar slits inte nämnvärt, utan de behandlas väl och bor inomhus 99,9% av tiden. Val av årsmodell handlar mer om tycke och smak. Det finns också försäkringar som täcker maskinskada i 12 år. I och med att de flesta fina 911:or står avställda 8 månader om året blir inte försäkringskostnaden speciellt betungande.

Har man kontakter så att man blir uppringd först när det kommer in något hett verkar man kunna göra en hacka här och där på att köra sportbil.

Inte helt fel att köra GT3 RS något år och gå plus.

För ungefär 10 år sedan satt jag och dagdrömde lite om att köpa nån roligare bil, ny eller nästan ny. Pengarna fanns och som livsplanerna såg ut då hade det inte varit helt orimligt heller.

Provkörde lite bilar och var ganska nära att köpa en av dem för den prickade av många saker på “vill ha”-listan.

Funderade lite till och tänkte att det var bättre att vänta till våren istället då det inte var riktigt rätt läge just då och exakt rätt bil fanns inte ute till försäljning inom rimligt avstånd.

Det blev familj, hus och praktisk familjebil istället.

Men det känns ändå bra att ha haft möjligheten att köpa något kul och totalt onödigt även om pengarna sen gick till vettigare saker.

Hahahah! Dagens deppigaste pepptalk :joy::hot_face::sweat_smile:

Jag ställer mig i kören som i målbrottsfalsett utbrister, KÖÖP!
Miles per gallon? I thought it was smiles per gallon …

Sen är detta nödvändigtvis inte ett “rikatillsammans-tips” sett uri ett ekonomiskt perspektiv, men filosofiskt kan vi även hitta rikedom i livsglädje, stolthet, bekräftelse.

Uppdatera gärna tråden med bild! (Obs. tänk på att sudda ut reg.nr)

1 gillning

Tänkte mig inte för på slutet där :slight_smile:

Bara det finns plats i garaget och tiden med bakåtvänd barnstol är över så kan jag köpa något roligare än vad jag hade tänkt mig för 10 år sedan.

Största problemet är att bestämma sig för vad den ska vara bra på :smiley:

1 gillning

Billigaste, mest problemfria bilen med lite sportiga ambitioner, låg värdeminskning och enkelt att hitta/köpa är nog en välskött, lågmilad Mazda Miata. Dock bara tvåsitsig. Mycket smile/mile för pengarna! Du hittar de för 80000-150000kr.

Med dyrare mer exotiska bilar blir det genast mer gambling, mer känsliga/dyrare konstruktioner, större risker inblandade på olika sätt, helt enkelt mer oro. Dessutom kräver de betydligt mer kunskap att köpa för att inte gå på onödiga minor.

Panamera för mig är varken eller, blir mest bara en dyr familjebil. En Porsche ska vara en 911 för att var den klassiska sportbilen. Vill man komma billigare undan men fortfarande sportiga ambitioner kolla på en välskött, lågmilad Cayman eller Boxster.

4 gillningar