Mercedes C 63 - möjlig att (känslostyrt) motivera ekonomiskt?

Hej,

Sedan säkert 15 år har jag drömt om att köra en Mercedes AMG. Exakt modell har ändrats med tiden, men senaste 10 åren har jag suktat efter en prestandakombi (C63, E63).

Nu är situationen som sådan att jag rent ekonomiskt har möjlighet att köpa en begagnad C 63. Jag tittar på årsmodeller 2017-2019 som ligger kring 500-600k i pris. För mig blir det “andrabilen” som bara kommer gå max 1 000 mil om året (troligen kring 500), vilket innebär att även om jag har den i flera år blir det inte så värst många mil.

Så till själva motiverandet. Den nya versionen av C63 är 4-cylindrig hybrid och ingen som gillar bilar verkar gilla den. Givet C63ans popularitet har jag svårt att se att de skulle tokrasa i värde framöver. Tittar man på föregående generation (6,2 liters V8 utan turbo) så ligger de fortfarande relativt högt i värde, trots många år på nacken och utdaterat utseende. Om jag behåller bilen 2-3 år borde inte värdet minska mer än 200k. Det ger enligt mig en ganska hygglig värdeminskning. Sen tillkommer förstås försäkring, service och driftskostnader, men de känns hanterbara.

Min gissning är att modeller som E63, C63 behåller värdet bättre än “steget under” - tänk BMW 540 / M550, Mercedes C43, E53 etc. Entusiastmodeller borde också vara mindre känsliga för att tekniken (infotainmentsystem, förarstöd etc) blir förlegad.

Vad tror ni, lurar jag mig själv eller finns det någon slags logik i resonemanget?

Hej.

Har du möjlighet att hyra en sådan bil för att testa? Bör rimligtvis gå att hyra under en helg för rimlig peng.

Min personliga åsikt är att den “nya” versionen av Mercedes C63 AMG inte håller sitt värde så bra. Det är helt enkelt inte en entusiastbil så som den äldre generationen av C63 (alt. BMW M3). Du kan dock ha rätt att värdetappet hamnar på runt 200kkr, vilket jag kan tycka är mycket för en bil som kostar 500-600kkr (30% av värdet).

Den gamla versionen av C63 har blivit lite av en klassiker just p.g.a. den vägen som Mercedes har tagit med sina nya modeller (mindre motor, hybrid etc.). En C63 bland entuasiaster är den råa V8’an. Därför tror jag den modellen håller värde bättre, för att entusiaster väljer bort de nya modellerna och tittar hellre på den “gamla”.

Lycka till!

Mvh,

1 gillning

Också min första tanke. Det kan ju vara väl värt att hyra den med tanke på pengarna det handlar om.

Kanske flera helger.

Bilar är inget jag kan, men 200 tkr på 2-3 år för en begagnad bil låter inte som en hygglig värdeminskning i mina öron.

Sen absolut, köp den om det är din dröm och du har ekonomin för det. Men det finns såklart mer ekonomiska val.

2 gillningar

Service på prestandamodeller brukar vara DYRT. Ta med det i beräkningen. Sedan går det väl knappast att motivera en prestandamodell rationellt överhuvudtaget jämfört med motsvarande vanliga modell.
Men alla beslut behöver inte motiveras ekonomiskt. Känslor är nog så viktiga. Skulle jag resonera rent ekonomiskt så skulle jag inte äga en lägenhet i Katalonien. Den har gjort mig väldigt lycklig i 15 år.

1 gillning

Oavsett bil du nämner så kommer det vara en usel affär investeringsmässigt.

AMG och BMW M modeller har en historik av att rasa i pris. Dels för att de har ett mycket högt inköpspris (med dyr utrustning osv) men också för att många kör dessa bilar mycket hårt. De är oerhört dyra att laga och serva.

Det är aldrig en bra affär helt enkelt.

Dessa bilar är omtyckta när dem är nya och du har den senaste modellen. Så fort en ny modell kommer ut så sjunker värdet på de äldre. De är alltså inte entusiastbilar i den meningen.

Andrahandsvärdet på såna här bilar är nog bättre med en Porsche 911 eller liknande.

Men om du alltid drömt om en sån bil. Kan du inte leasa den i 2 år och leva ut dina drömmar?

3 gillningar

Köp vad du vill om du är kapitalstark, d v s om du betalar kontant och köpet inte påverkar din ekonomi i övrigt.

Jag tror det är svårt att “rationalisera” inköpet. Det kommer vara en dålig affär för plånboken. Jag tror årsmodellen du kollar på är för ny för att ha stagnerat i värdeminskning. Här återstår att köpa det hjärtat vill ha (V8an antar jag??) utan att spränga banken totalt.

Vidare vet jag inte om 4-cyl kommer bli en flopp bara för att vissa entusiaster anser att V8 är det rätta. De flesta (inklusive jag själv) kommer inte ha råd att köpa en. De som har råd köper den kanske lika mycket för status eller andra faktorer än att det är en V8 (eller inte) i den. Jeremy Clarksson kan bröla hur mycket han vill om V8ans förträfflighet och folkrace-gubbarna kommer jubla men aldrig köpa en. :stuck_out_tongue:

Men. Är inte en bil som käkar pengar men skiter glädje också rationellt på sitt sätt?

1 gillning

Jag säger kör om det verkligen är den du vill ha (och kommer sitta nöjd med den i ett antal år). Har du drömt om det i 15 år tycker jag egentligen det är skäl nog :slight_smile:

Om det blir en ”bra affär” är svårt att sia om men ta en bil med tillräckligt med mil/år kvar på maskinskadeförsäkringen för att åtminstone ha en period där det kan uppstå problem som du är försäkrad emot.

Tror du har rätt i att värstingmodellerna (inte näst värst) behåller värdet lite bättre. Men är också dyrare när du nu köper.

Något som slår mig när jag drömmer lite och själv kikar på sådana bilar är att de ofta finns hos små/tveksamma handlare. Jag hade nog hellre lagt en extra slant och köpt hos en etablerad handlare.

Tack för alla svar. Jag kanske ska förtydliga något jag missade i trådstarten. Det handlar inte om att jag behöver en bil utan jag vill att den bil jag “behöver” ska vara rolig. Jag behöver dragkrok och har fortfarande barn som sitter bakåtvänd. Så Porsche 911 går bort. Precis som alla andra bilar (utom vissa undantag då) handlar det inte om en finansiell investering utan att få så mycket kul som möjligt för pengarna.

Jag har väldigt god ekonomi (både likviditet och inkomst). Så det handlar inte om vad jag kan köpa utan snarare vilken kostnad jag kan motivera för mig själv och hur jag får mest kul för pengarna. Så har ni förslag på andra roliga bilar med baksäte och dragkrok där den förväntade värdeminskningen inte är brutal i kronor tar jag tacksamt emot tips :slight_smile: Men det är något med V8an i C63 som lockar…

Jag hade valt en Audi RS6 alla dagar i veckan framför C63. :smile:

4 gillningar

E63 för min del.

Hursomhelst, de prestandamodeller som faktiskt håller i pris är de som är högst åtråvärda, tillverkades i små antal för länge sedan och som inte blivit ersatta av något likvärdigt i modellprogrammet.

1 gillning

Tycker du absolut ska ha en C63 med V8. En av dom sista muskelmercorna.
Allt kostar. Gällande värdeminskning är det nästan bättre att hålla i den längre, då jag i alla fall förutspår framtida värdeökning på den.

1 gillning

Kul! Som redan konstaterats ska du köpa den om du har möjlighet. Däremot ska du inte göra för mycket antaganden kring andrahandsvärden och liknande. Service behöver inte vara dyrare, ett par tändstift till en AMG behöver såklart inte kosta mer än tändstift till en vanlig E-klass. Det är snarare så att reservdelar och liknande kan vara avsevärt dyrare än en E300D. Ta höjd för det.

Håller även med om att du ska skippa den 4-cylindriga och gå på den äldre modellen.
Som någon tidigare skrev kan dessa bilar ha körts hårt, så du behöver vara noga med dokumentationen. Köp en bil med bra historik så blir det bättre för dig, både nu och den dagen du ska sälja bilen.

Skippa “steget under”, som du skriver.

TL;DR
Ekonomiskt är det ingen bra affär.
Emotionellt (om du drömt om den bilen) ska du göra det, om du har förutsättningar.

1 gillning

När jag en gång kollade på en bil jag gärna kör. Äldre LEXUS med V8 startade dom en Merc med 6,3 l V8 intill. Man fick kraftigt habegär det vill jag lova. Vilket potent motorljud…
Jag tror dessa faktiskt kan komma att behålla värdet hyfsat om man sköter den exemplariskt. När jag senare kollade på vad ägare säger om dom verkar listan med relativt vanliga fel ganska lång. Mercedes har numera tappat sin kvalitetsstämpel när det gäller tillförlitlighet verkar det som. Små karosser som C-serien är lite värre eftersom en del problem beror på trångt under huven och plast och gummi prylar åldras snabbare.Den bör rimligen pysslas om av en kunnig Mercedes verkstad regelbundet. Räkna med att det kostar att reparera och serva den. Vansinnigt höga priser på delar till dessa.
Lexus bilarna är inte lika kul men dom äldre med V8 fram till 2005 pajar nästan aldrig och många har börjat öka i värde av bland annat den orsaken. Min har ökat i värde under dom snart 10 år jag ägt den.

Häftig bil helt klart.

Jag tänker mig att värdeminskningen inte är det enda att oroa sig över.

Man bör nog inte rädas av tanken att reparera den för 100 tusen eller mer.

Underhållet är väl inte gratis heller, och det bör nog vara högsta prio om man ska våga trycka på.

Hej, är helt ny här och råkade se ditt inlägg.

Jag var precis som dig, drömt om en Mercedes Benz C63 AMG i cirka 12 år. Jag köpte min C63S AMG i slutet av januari i år. Årsmodell 2016 med 11 000 mil på nacken och endast 2 ägare (företagare som leasade). Jag leasar den också via mitt företag trots att jag hade råd att betala allt på en gång men ville ej binda kapital. Jag tycker det är ganska svårt att hitta likadan bil på marknaden.

Så här ser kostnaderna ut: leasing 6400 kr ex moms, årsskatt 2142kr, försäkring cirka 2500 kr i månaden ( jag har 6 fordon som är försäkrade i samma bolag), service har jag inte hunnit göra men det kostar ca 5000 kr enligt säljaren iaf. Bensin, tankar endast 98 4500kr hittills sedan jag köpte den i slutet av januari. Har jag rullat 170 mil på 3 månader.

Bilen är helt underbar. Ljudet är fantastiskt och allt annat med men ryggen skriker (övre ryggen) om du kör mer än 1 timme pga skalstolar. Styrningen och fjädringen är rätt så tung även i comfort läge, det sitter 19 tums fälgar med däck 265/35 bak och 245/35 fram och du känner varenda hål/ojämnheter på vägarna. Men bilen håller vägen som en riktig, ah, svårt att beskriva, du måste känna själv. Jag har kört 250km/h och det känns som 100 km/h. Dock är ljudisoleringen inte den bästa måste jag säga.

Hoppas jag har svarat på dina frågor. Du är välkommen att skriva om du har frågor.

3 gillningar

Gör det! Jag har alltid spanat på en C63 AMG från 2012, ren jäkla klassiker som kommer få entusiaster att tappa hakan om x antal år när alla pruttar runt i elbilar.

https://www.caranddriver.com/news/a15123745/2012-mercedes-benz-c63-amg-mercedes-c-class-news/

Inget liknande som lockar? De borde gå att hitta för mindre än 600k, med en motor och nostalgi som heter duga.

1 gillning

C63 är stenhård och kolla för allt i världen upp priser på reservdelar och servicekostnader om du inte skruvar själv.

Köp, du kommer förmodligen att ångra dig om du inte gör slag i saken.

Som svar på min tidigare frågeställning, TS kanske kan få hyra din bil för en rimlig peng? På så sätt skapa sig en uppfattning om det är värt de 500-600kkr som hen vill spendera :slight_smile: :wink: