Hej, såg en intressant video där man menar att det är billigare att köpa en 17 år gammal lyxbil med V8 än t.ex. en ny eller några år gammal elbil.
Framför allt är det värdeminskningen som är nära noll på de gamla lyxbilarna, så kör man inte så långt, säg 500 mil om året, så sparar du eventuellt pengar på en gammal V8 lyxbil även om den drar över en liter milen.
Vad tycker ni? Verkar det vara en bra strategi att köpa gamla lyxbilar som inte har någon värdeminskning nästan alls, som annars ofta är den största kostnaden för en bil?
Frågan är också tänkt att väcka lite tankar, t.ex. är det rimligt att försäkringen är så otroligt billig på dessa bilar? På en 3 år gammal elbil så kan försäkringen vara över tusenlappen varje månad.
Kalkylen går ihop, och det verkar vara billigare att köpa en V8 lyxbil, i fallet i videon.
Köper man en Lexus så är ju risken för reperationer låg. Han i videon la totalt 2000 kr under sina år av ägande.
Att tanka kostar ungefär 1500 kr/månad för honom, alltså vad en försäkring kostar på en 3 år gammal elbil, men du slipper värdeminskningen.
Sen har ju regeringen tagit bort elbilsbonus och sänkt bensinpriserna så kalkylen blir ju bara ännu bättre för bensinbilarna.
Det är ett vågspel, givet att maskinskadeförsäkring går att teckna (år/mil begränsning) så kan det vara ett alternativ. Dock skulle jag personligen hålla mig till en 6:a, 8 cylindrar är sällan ekonomiskt försvarbart av egen erfarenhet.
Asså, lägger man 60-80K på en lexus från -08 med under 20K mil och rullar under 1Kmil/år så tror jag nog att det går att få loss 20K-40K efter ett par 5år hos en handlare. Men med det sagt så är det ju inte så konstigt att det är en lägre fallhöjd på äldre bilar.
En äldre bil, 10-15år, har ju landat i ett läge där det oftast inte är värt att sälja den. Och dem som köper dessa kör dem oftast till skroten/till dödsboet.
Sen är väl tricket när man köper en begagnad bil att köpa nått som Lexus, om man vill ha komfort + pålitlighet. En15år gammal Dacia kanske inte håller samma kvalité och kommer nog kosta lite mer att underhålla och reparera.
Kan vara värt att, från inslaget i fråga, plocka ut kalkylen som han presenterar.
Som jag förstår det får han fram en månadskostnad på runt 4000-5000kr för Lexus med V8.
Värt att nämna är att Alrik Söderlind är motorjournalist sen 40 år tillbaka. För att köra äldre lyxbil billigt ska man nog veta en del om bilar och bilmarknaden. Jag har bekanta som köpt BMW 7-serie och MB S-klasse billigt. Det blev inte ett problemfritt ägande för dom om man säger så.
Det finns en anledning till varför begagnade lyxbilar har ett lågt inköpspris. De kan kosta hur mycket som helst att reparera. Avgassystem och katalysatorer till en V8 lyxbil lätt 50-100K tex. Massvis med teknik och elsystem som kan krångla. När det är toppmodellen görs allt enligt märkesverkstadens dyraste prislista.
Alrik är bilexpert. Skulle de intervjua 100 ”normalköpare”
(läs bilintresserade amatörer) om hur deras lyxbilskalkyler sett ut så blir det sannolikt inte lika många solskenshistorier ur ett kostnadsperspektiv.
Sen kan man ju gilla lyxbilar av andra anledningar.
Men sparbössor är de sällan
Elbilsmarknaden tycker jag känns lite som mobiltelefonmarknaden och kanske särskilt som den var för 10-15 år sen, då utvecklingen kanske var snabbare för mobiltelefoner än vad den är nu. Det händer så otroligt mycket och så snabbt på elbilsmarknaden att en 5 år gammal bil kan kännas hopplöst omodern, pss. som en 5 år gammal mobiltelefon.
Det är sant att utvecklingen går fort fram. Men de bästa elbilarna idag som går 50-60 verkliga mil, laddar 250kw och drar 1,5kw/mil uppfyller och kommer uppfylla merparten av alla privatbilisters behov. Så av den anledningen skulle jag inte vänta.
Lite som bredband. När man har över 1000 mbit hastighet så är man inte så betjänt av att högre hastighet erbjuds. Det gör liksom ingen skillnad när tekniken nått en viss mognad.
Kör själv 5000mil elbil om året och saknar inte min diesel alls.
Håller med de flesta i tråden. För att en äldre lyxbil ska vara ett bra köp ekonomiskt ska man ha lite kunskap (rätt exemplar och modell, Lexus får nog sägas vara ett bra val här) och en portion tur att inget går sönder under innehavstiden.
Jag tänker osökt på min far, som kör brittisk kattbil och med “fel” däckdimensioner är det ju rena mardrömmen att byta. Minsta lilla knasfel som gör att det måste komma delar från öarna bidrar till strul.
Så… det beror nog väldigt mycket på vilken “lyxbil” man väljer. Lexus för mig är väl mer en premiumkärra. Det är ju inget man vänder sig om efter när den puttrar förbi på gatan.
Jag håller med. Jag tror också det är därför det “normala” är treårscyklerna folk leasar på. Jämför man en mobil idag med en som kom 2020 så har det inte hänt så mycket. Jämför man en från 2010 med en från 2005 är det två olika världar.
Personligen hoppas jag på mindre och smidigare elfordon för kortpendlare och sedan kan Lexusägarna stå där och pytsa i sitt straffbeskattade bränsle bäst de vill.
Lyxbil är ju såklart lite subjektivt. Men det var en Lexus LS, alltså deras motsvarighet till Mercedes S-Klass, BMW 7-serie etc. så jag tycker nog beteckningen håller. En “vanlig” lexus hade inte riktigt passat in i beskrivningen.