BMW X5/X7 | Mercedes GLE/GLS | Land Rover | Audi Q7

Är mycket prat om den mest ekonomiska bilen här på forumet…

…men hade gärna hört lite från er som har/haft en stor 6/7-sitsig bensin/diesel premiumbil med en prislapp en bra bit norr om miljonen om man väljer till ”nödvändig” utrustning.

Eller är alla här strikt ekonomiska och väljer alltid ekonomi före komfort/premiumkänsla/status?

• Vilken bil hade eller har ni?
  • Hur finansierade ni?
  • Nöjd med bilen? Vad var bäst/sämst?
  • Några andra tankar om just det bilvalet?
1 gillning

Det kanske är så att detta är fel forum. Man köper hellre en Dacia och LF Global.

2 gillningar

Forumet heter ju ändå Rika tillsamman. Inte Snåla tilsammans. Så borde kunna bli en bra tråd detta med. Men jag förstår vad du menar. Trådar om kostsammare saker har tidigare fyllts upp av jantesnobberi. Tycker dock det har minskat väldigt. Kan klart va för att det är få som startar såna här trådar.

Jag uppskattar absolut premiumbilar men har inte haft någon såhär exclusiv. Ska bli kul att höra vad de som har haft tycker.

Behöver man en stor, rymlig bil för t ex flera barn, hundar mm som ibland används till draglok för släp på dåliga vägar hade jag aldrig köpt LF Global för de pengarna en stor SUV kostar😉
Hade en Volvo XC90 D5 AWD mellan 2008-2015. Så nöjd !
Köptes privat med likvida medel. Kostade några år begagnad 400000kr 2008-skulle aldrig lagt mer än miljonen idag på en BMW X5 mm idag.
Bra bilar är bra men så dyra bilar är inte värt merkostnaden, tycker jag. Dacia är säkert en ”bra” bil men inget för oss som gillar att köra😊

Hade sneglat på Cadillac Escalade för den prislappen. Helt galet enorma. Klart större än Mercedes värsting GLS.

Lite mer udda och inte det självklara valet. Det gör dem fräna.
V8 och 10 växlad automat. Åkte bakre raden i en Escalade från San Diego till Los Angeles. Jag är nästan 2 meter lång och det var inga problem

1 gillning

Har en Audi Q5. Tycker bilen som helhet är bra. Jag har kört Dacia Duster och den här bilen hör hemma på en annan planet.

Bilen som helhet är praktisk och bekväm. Den har inte så många knappar som jag varit van vid från min tidigare Opel Astra. Problemet vilken knapp man ska trycka på för att sätta igång X uppstår sällan. När behovet uppstår sätter systemen igång själva.

Jag jämförde med någon liknande modell från Mercedes som tydligen hade höga servicekostnader. Audi var bättre på den punkten.

Nackdelen är Audi center. Rekommenderar inte den butiken. De ljuger och beter sig fult. Det är en 100% skräpbutik.

Jag köpte bilen begagnad och betalade den kontant. Skulle normalt undvika andra typer av lösningar. Bilen är liksom dyr nog som den är utan att lägga på en hög finansiringskostnad.

Ja särskilt då Escalade ESV som är den extra långa versionen. Sen finns det ju fler amerikanska stora som är något mindre premium men endå dyra, särskilt efter import till Sverige. Tex GMC Yukon Denali, Chevy Suburban och Tahoe

Jag har väl ett visst bilintresse och har bott i usa som expat, men jag skulle aldrig vilja ha en sådan bil i Europa. Våra stadskärnor och parkeringar är inte byggda för dem, det finns liksom en anledning till att VW Atlas mfl bara säljs i USA.

Men av de större bilar jag kört eller åkt i den prisklassen skulle jag säga att jag föredrar Audi Q5/Q7 eller Chevrolet Suburban. I europa skulle nog Q5 bli valet, men inte lika lätt i USA. Ska jag köra längre sträckor själv hade nog Audin varit valet även i USA men om det är mer kortare/medellånga sträckor med massa bråte och människor är suburban nog att föredra ändå.

PS. Suburban är inte riktigt något som jag skulle säga osar kvalitetsbygge…

Suktar lite efter sådan bil på långtur men med lite Tetris-skills och rationaliseringar så brukar vi få med oss det mesta ändå i vår mellanstora kombi.

Nåväl, ville bara skicka med tipset att kolla begagnat om du vill ha mycket ”lull-lull”. Känns som att tillvalen blir många extra tkr vid nybeställning men inget som syns nämnvärt på prislappen begagnat.

Själv är jag extra nöjd med sätesklädseln, digital display, bättre klimatanläggning och Matrix-ljus på min nuvarande bil. Har haft samma modell i standard-utförande innan men den känns ganska avskalad och trist utan tillvalen.

Tänker mig att bilen (i mitt fall) har tillval för 100 tkr men som jag mer eller mindre fick ”på köpet” vid begagnatköp. Pratar vi stora SUV:ar blir det säkert 200 tkr och uppåt för lite vettiga tillval. :slight_smile:

När jag arbetade i UAE verkade Toyota Land Cruiser och Nissan Patrol vara de populäraste bilarna bland rika araber. Nya LC kanske kan vara något?

Jag är faktiskt här i Dubai just nu och det är fortfarande de mest populära, tillsammans med merca G63. Dock så är det ju LC 200 och 300 här och inte lillebrorsan 150 (Prado) och nu snart nya 250 som är de som säljs i Sverige.

Dock så är även LC 300 förvånansvärt liten bakom tredje stolsraden för att vara en så stor bil. Lastar mer i en Kodiaq, Sorento eller liknande. Men mer plats på andra sätesraden och framförallt bredare

Det är nog en bra affär men samtidigt kör ju @janbolmeson Tesla så jag känner inte att det ska vara på ett visst sätt med bilar. Mer vad man vill ha och/eller behöver.

Disclosure: Vi har ingen bil utan unnar oss lyxen att köpa in transport när det behövs och vilket färdmedel som är smidigast :wink:

1 gillning

Tesla är ju en svenssonbil och är väl närmare Dacia än fordonen i rubriken, både kostnads och filosofimässigt.

Om du med Land rover menar Range rover hade jag valt den. Klart mest karaktär av dessa bilar. De andra är bra men lite slätstrukna. Men den ligger nog prismässigt ett snäpp upp från övriga bilar i rubriken, utan att ha stenkoll på dagsaktuella priser.

Tesla är ungefär lika nära Dacia som IPhone 15 är nära en Nokia 3210…
Men visst, särskilt speciella är de inte längre.
Om man främst väljer bil för att folk ska vrida på huvudet kan man ju ta något annat. En neongrön Lambo Urus gör nog jobbet.

2 gillningar

Hej

• Vilken bil hade eller har ni?
    Har ägt lite olika bilar…

Äger idag en Mercedes GLC och en Audi E-tron 55
Inte riktigt dom du är ute efter, närmaste jag haft i 7 sittsig var en outlander.

• Hur finansierade ni?
    Ett lån på audin på 100 000 avbetalning på 8 år därför det passar mig, samt att jag får kraftig rabatt på försäkringen iom lånet. Mercedes är betald inga lån.
  • Nöjd med bilen? Vad var bäst/sämst?
    Glc har jag för att dra husvagnen på 2500 kg används nästan enbart som drag bil.
    Audi e-tron elbil för det vardagliga åka till jobbet mm.
    Mercan börjar bli till åren men är skön familje bil inte allt för stor vid parkering.
    Audin… stor pjäs bred och fet. As krånglig att hitta parkeringsfickor på. Men komforten är oslagbar.
  • Några andra tankar om just det bilvalet?
    Man kan alltid köpa billigare och dyrare. Tittade på en större som du GLE/x7 men dom är lite stora och släpa runt på samt tco är rätt hög på servicen.

Billigaste stora bilen jag ägt var mitsubishi outlander
Men den pallade inte husvagnen.

Ska du köpa bil utgå från dig själv. Jag bor på landet, men pendlar till city. Kör 4000 mil/år så min anpassning är för mig. Jag har för höga krav på bilen. Skulle jag köpa idag vet jag inte. Gls eller gle välutrustad lockar ordentligt för dragvikten och komfort. Bmw och merca finns i Europas i många städer,(lättare att hitta service /hjälp vid haveri tex)

Hybrid kan vara smart för då kan du fortfarande köra in i vissa städer runt om i Europa.
Samt spara in på kostanden om drivmedelspriset går upp igen.

Gls/x7/q7= komfort och välbyggda bilar.
Ska du köpa en lyxbil ska den ha utrustning som passar.
Gle/x5/lr kan du få med hybrid version och hög dragvikt.
Alla bilar faller i värdeminskning. Man köper inte en bil för att spara pengar.
Jag gillar lyx och stora bilar sitter i snitt 2-3 timmar i bilen per dag. Stor bil ligger tryggt på vägen på vintern. LED matrix är jätteskönt bra ljus (behöver knappt extra ljusramp)
Massagestolar…blir mer och mer vanligt men är sjukt najs. Ventilerade säten är skönt på sommaren så blir man inte svettig i ändan.
360 kamera är ett måste på stor bil.
Panoraman ångrar jag använder den knappt har alltid fördraget “gardinen” blir varmt på sommaren, och vintertid ser du inte ett skit ändå.

Baksätes underhållning är guld för ungarna. Det blir tyst.
Flera zons klimat… skönt frugan fryser jämt och jag är varm så en av oss har 24grader en annan har 20. Elektroniska bakluckan… mixade känslor, jätte najs när du kommer med tunga grejer och ska få upp den, sparka och den öppnas. Men audin är korkad vs mercan den reagerar ibland på skuggan och stänger sig när du står med huvudet inne i bakluckan…
Luftfjädring rekommenderar jag starkt.

Provkör, provkör och provkör är ett tips inte bara en repa runt huset, kör till en storparkering typ ica, willys och parkera, känner du att du har koll på bilen.
Testa allt.

Lycka till

4 gillningar

Även om jag gillar lyxiga bilar över ”bäst kvalite” så hade jag aldrig kunnat köpa en Range Rover. Då tycker jag den är skitsnygg, men så mycket problem den skitbilen har/haft så hade jag hellre valt Merca eller BMW. Land Rover har mycket bättre kvalite men är ju en helt annan bil.

Ha ha, jag vet inte vilken del av Djursholm du bor på :joy: men jag tror Jans Tesla låg på en 800 papp och att Teslas prisintervall är 600 papp till över miljonen.

Man skulle ju kunna ha samma kommentar om BMW, Merca, Audis ”budgetmodeller”

Men åter till TS fråga så tycker jag inte att RT är speciellt riggat för Dacia + LF Global även om säkert en del väljer att göra så

1 gillning

Får erkänna att jag i första hand tänkte på Model Y, som ju är den mest sålda bilen i Sverige (därav svenssonbil). Den kostar från 554’, men med låga kostnader i övrigt är den inte dyr att äga. Den teslan ligger definitivt närmare Dacia än bilarna i rubriken på alla sätt. Men den är ju inte ens 7-sitsig. En mer relevant jämförelse hade varit Tesla Model X. Den kostar ju över miljonen, även om TCO nog är lite lägre än en Merca GLE/GLS.

1 gillning

Kört lite X5 45e g05. Trevligare suv hittar man inte.

Skakar om tråden lite…

Inga fler här med erfarenheter av stora bilar i premiumsegmentet ?