Bilar som bör behålla eller stiga i värde?

Just detta gör nog att det är svårt att ge en bra rekommendation på “nyare” bilar (tänker i banor så som BMW M3, modell >2000 alt. Mercedes C63, modell >2008). Tror att dessa motorer kommer vara ganska så eftertraktade, desto mer de nya M- och AMG modellera rullas ut med diverse turbo-och elmotorer (samt att de nya AMG-motorerna är runt 2-4 liter). Kärnan i en C63 AMG är ju den berömda 6.3 liters motorn. Så dessa bilar bör hålla bra i värde.

Tänker också lite här på BMW M2, det är fortsatt en relativt ny bil. Jag uppfattar dock som att denna har utgått från BMW’s sortiment, så det kommer inte tillverkas fler modeller. Ev. en modell att hålla ett öga på - priset lär nog hållas relativt stabilt.

Annars skulle jag nog gå på en Mazda Miata/MX-5. Vill minnas att det finns en intervju med Christian von Koenigsegg, där det framgick att en av hans privata bilar som han uppskattar mycket är just den.

Lycka till!

Mvh,

Köpte en gång en ny Dodge Challenger med V8. Hade den i fyra år och 3000 mil och värdeminskningen blev bara 50 000 kr på dessa fyra år.

En gammal 240 kostar 150000

1 gillning

Har ägt ett gäng mer eller mindre exklusiva bilar, men har enbart gjort tre stycken plusaffärer, samtliga var BMW Alpina. Om jag hade behållit dem längre kunde det till och med varit riktigt, riktigt bra affärer…

Det är dock inte en bil man köper för att meka med själv då historiken är viktiga för deras värdebevaring/-ökning.

Ferrari F40, Anton Martin DB6 och Shelby Cobra 427 tror jag har goda förutsättningar att uppfylla förväntningarna :100:

Tycker BMW Z3 eller Z4 borde passa på listan, särskilt de med ett hetare motoralternativ. Härlig BMW-känsla, möjlighet att köra nerkabbat, tidlös design…

Mvh

F

Generellt bilar några år innan de blir skattebefriade skulle jag (gissa) satsa på.

BMW från 80-90-talet är lite av min specialitet.
Finns lite guldkorn att hitta.
Personligen tror jag på 90-00-tals modeller nu, gärna med någon avvikande utrustning eller motoralternativ.

M5 E34 3.8 (1992-1995) erbjuder oerhört mycket körglädje, och har en entusiastsfär som täcker flera generationer.

På alla objekt så är historiken och dokumentationen viktig.

En manuell M3 E46 coupé med låga mil och bra historik, en individualbeställd E38 med 40i motorn, en Z3 M med S54-motorn, en manuell M3 E90 (sedan) är exempel på bilar jag håller koll på just nu.

Kan fylla på mycket mer. :crazy_face:

Viktigt för mig är att alla bilar är helt original.

Vw Phaeton

3 gillningar

Jag tror att lösningen för bibehållet värde/så låg kostnad som möjligt är rätt enkel: köp en bra bil av hög kvalitet, ta väl hand om den (service, alltid stå inne i garage), kör lite med den, och behåll den längre.

Jag har en toyota auris från 2012, som gått ~7000 mil. Alltid stått i garage, service varje år, aldrig någonsin haft några problem eller en anmärkning på en besiktning.

Den hade gått 2 år på halkbana när jag köpte den. De hafe någon deal med bilhandlaren, att deras bilar byttes ut varannat år. Mycket skrapmärken kring tändningslåset pga förare som inte kört modellen förr. :wink: Dock aldrig någon som suttit i baksätet eller använt bagaget. Inte kört en meter på grusväg.

Tror jag köpte den för ~100k och fick en fast installerad dragkrok med.

När jag kollar på blocket på liknande bilar så verkar den vara värd ungefär lika mycket eller tom mer (viss värdeminskning, absolut, inflation osv, bundet kapital osv :slight_smile: ).

Jag försöker ju inte “tjäna pengar” på mitt ägande. Jag vill vara ha en så billig och pålitlig bil som möjligt. Min plan är att köra den tills den åker till skroten.

Tilläggas bör göras att jag har näst intill noll bilintresse. Jag ser det som ett rent verktyg, jämställt med en hammare. Se ser det ut ett fent praktiskt och ekonomiskt perspektiv.

Så mitt svar hade helt klart varit: behåll den toyotan du har nu. Ta väl hand om den, så länge du bara kan. Det tror jag är det bästa både ekonomiskt, för miljön och av andra skäl.

Men inser även att rådet kanske inte kan appliceras på dig. Du verkar ju värdera andra saker i en bil med (mek, projekt, nöjesåkning osv?). :slight_smile:

1 gillning

Jag tänker att den sista porchen som fortfarande är billig kan va nåt. Dvs Boxter/Cayman. Finns en hel del som är ibehov av lite uppfräschning och säkert går att få tillbakspengarna efter lite jobb.

1 gillning

Det beror nog mest på om man ska se på bilköpet som en investering dvs att bilen ska stiga i värde. MB som är uppåt 30 år stiger ju bevisligen i värde. I synnerhet E-klass och S-klass från sent 80-tal fram till mitten av 90-talet. Nyare bilar å andra sidan faller väl som stenar i värde.

Själv letar jag efter en gammal W124 E-klass alt en W140 S-klass från tidigt 90-tal med låga mil på vägmätaren och helst bara en ägare.

https://www.karl-webmaster-johansson.top

Gamla jänkare, i synnerhet 50-, 60- och tidigt 70-tal stiger extremt mycket i värde. Mopars ponycars dvs “sportbilar” Dodge Challenger, Charger och Plymouth Superbird i synnerhet med big block V8 och HEMI i synnerhet kunde man köpa för under $10K i slutet av 90-talet kostar idag äver $1M i utställningsskick. Rent löjliga priser.

Men även priserna på gamla europeiska bilar som Volvo, Saab, MB, Audi, Ford, Opel, Renault, Citroën m fl har stigit rejält senaste åren. MEN - de ska vara i fint skick och helst låga mil och en-ägar-bil. :slight_smile:

…och exporten är nu enorm! Jag har kollat gamla bilderna från bilmötena, förvånanda många bilar är borta (och knappast sjrotade). Pratade med en kille som jobbar med exotiska bilar. Deras firma var kontaktad av en fransk dealer som hade en Ferrari och flera Lamborghinis som gade exporterars från Sverige. Och jag vet att till Finland hamnar mängder av enthusiastbilar. Det var extremt dyrt tidigare (man fick betala mer eller mindre nybilsskatt, och den var inte låg heller). Förresten, kan vara rekommendera finska bilträffar.

Den här.

Klassiker och värdelös att veckohandla i.

W140 mercedes

Jag tror på alla bilmodeller som var de sista innan interiören blev fullt med displays. De bilar som fick displayer först var av de dyrare märken. Då var det en dyr option. Många valde det och i tj-bilarna var de ofta standard. Därför är de sista ‘analoga’ men med möjlighet till CARPLAY eller liknande nog modeller med potential men de är inte så vanliga.

Alltså, varför gick jag in i denna tråden? Trodde mina bilbytardagar var över men börjar ju vattnas i munnen direkt med en sådan lista :drooling_face:

Caddilac BLS 2.0t 210hk?

Det är en saab 9-3 med andra emblem i stort sett. de är inte så dyra, billigare än motsvarande saab

För nogrann servicebok med detaljer så spelar det nog ingen roll om man servar själv. Många billigare entusiastbilar servas av ägarna själva då de är just bil intresserade och ibland vårdas som barn så det måste inte vara en nackdel om man kan uppsvisa detaljerad historik