Byta fossilbil mot elbil vid körning om 20 mil per dag?

Vad händer efter nyår?

Bensinen blir 1kr billigare per liter efter regeringens nya antiklimatpolitik med mindre reduktionsplikt.

Han menade nog dock dieselbil men hade otur när han skrev. Dieselpriset förväntas gå ner mer, 3-4kr. Vissa i branschen tycks dock förutspå att prissänkningen snart är utraderad eftersom produktionen lokalt ställt om för reduktionsplikten så nu kan det istället bli brist på ”icke reducerad” diesel.

Med den realtivt höga årliga körsträckan och alla svängningar på bilmarknaden så finns det mycket att fundera på!

Sen att ladda bilen fullt varje natt med +20 mils daglig körsträcka är också något man behöver tänka till lite omkring så det funkar smidigt (och ihop med hushållets övriga elförbrukning)

Vilken/vilka bilmodeller som passar bäst beror på många olika saker utifrån era önskemål/preferenser.

En Reanult Zoe jämfört med en Tesla Model S är t ex heeelt olika bilar fast båda är elbilar. Så även om man bara vill fokusera på elbilar så skiljer det ju en del mellan de.

Jag har ju ägt 16 stycken elbilar och kört 27000mil i de senaste åren. T ex e-Golf, e-Niro, ID.3, Skoda Enyaq, Tesla Model S/X/Y, BMW i4, MG5 mfl. Sen har jag självklart provkört de allra flesta andra elbilarna också.

Kan skilja en hel del ekonomiskt mellan olika alternativ med de körsträckorna även om vi bara skulle kolla på elbilar.

Vill du ta hjälp av min rådgivning är du välkommen att höra av dig.

2 gillningar

Om du har möjlighet att jobba från tåget behövs ju ingen bil till jobbet. Det kommer ju bli längre dagar med bil då du inte kan jobba medans du kör. + det är betydligt billigare med kollektivtrafiken än en ny bil.

Pendlar själv 12mil varje dag. Räknade själv med att köp en ny bil när jag tog jobbet. Men efter att pendlat med buss i snart ett år kan jag säga att det är fantastisk. 100gånger mer bekvämt än att behöva köra, särskilt nu under vintertid. Jag kan inte räkna in bussresan som arbetstid så jag brukar alltid sova (som en prinsessa haha)

(har kört bil till jobbet några gånger när jag försovit mig, ush… stress, mörker, galna medtrafikanter)

Vill du ändå ha en ny bil hade jag väntat ett par år, då kan du spara pengar genom att åka kollektivt + att jag tror att begagnatpriserna på elbil kommer sjunka framöver.

Kollektivtrafik är verkligen underskattat :blush:

3 gillningar

12 år /17000 mil står i våran försäkring på Model Y hos trygg hansa.

1 gillning

Oj, jag hade trygghansa på en tesla performance och då fanns inte den försäkringen, det var ju jättebra, tyvärr så sålde jag den efter 3 år då försäkringen blev svindyr och åkte för lite mil, så jag resonerar som så att då kan jag tanka upp pengarna istället. Iaf så var det en jäkla bra uppgradering ifrån max 8000 eller 8 År. Tack för info

1 gillning

Min take: leasing. Visst man får vara försiktig under ägandet, men räkna på fast månadskostnad och jämför bränslepriset du lägger varje månad. Kalkylen färdig. Elbil är förmånligt nu. Vem vet, inget säger att fossilbil kan bli billigare än el efter avtalsperioden.

1 gillning

Hur dyr är försäkringarna på elbilar??

Väldigt dyr på Tesla efter de tre första åren.

Hur dyr då?? 10.000 om året eller??

Räkna pendlingstiden som arbetstid är ju optimalt. Sälj bilen och jobba på tåget.

2 gillningar

Tror inte själva drivmedlet har så stor betydelse. Betalar 2400kr per år för halvförsäkrlng för en Kia e-Soul med drygt 200hk, Stockholm. De elbilar som är dyra har ofta gott om hästkrafter. Men diesel-/bensinbilar med liknande fartresurser är ofta relativt dyra också.

1 gillning

Jag vet inte riktigt då jag själv har leasingbilar och således byter efter tre år.

Men verkar som att Teslor äldre än tre år kostar runt ett par tusen kronor i månaden i försäkring.

Så ofta billigare TCO att ha en ny Tesla än en begagnad.

Mjaaaaa. Om man är 18,1 år och bor i Stockholms innerstad med gatuparkering kanske.
Å andra sidan är det inte helt gratis att försäkra en fossilbil med 400+ hk heller.

Att försäkra en RWD familje-Model Y bör inte bli så himla dyrt om man är hyggligt nära medelålders boende i småstad.

2 gillningar

Finns ju ingen model Y äldre än tre år i Sverige så det går ju inte att säga än.

Men kolla på vad S, 3 eller X kostar i månaden efter år tre så får du se.

4700/år trygg hansa och 4200 folksam.

1 gillning

Ca 8k model y.

1 gillning

En model 3 från 2019 skulle kosta lite drygt 15.000kr/år för mig att helförsäkra. 54 år, skadefri sen 1987 (bortsett från en vindruta), boende i mellanstor stad i Norrland.

En kollega har en model S av äldre modell som man får ladda gratis, han sa att den kostade honom ca 20.000/år i försäkring.

Ja, ungefär samma som en liknande dyr bensinbil med 400-500 hk. En Model 3 är inte generellt dyrare att försäkra än en tysk bil i 6-700’-klassen med stark motor. Vill man ha billigare helförsäkring får man köra Kia e-Niro, Peugeot 208e eller liknande elbil med lugnare prestanda.

Nyförsäljningen av elbilar till privatpersoner är iskall. Det betyder att man borde kunna göra en bra affär.

Begagnade bilar som Volvo V60, Volkswagen Golf, Volvo XC60 och Passat, Volvo V90 säljer och håller värdet bra