Byta fossilbil mot elbil vid körning om 20 mil per dag?

Bara som en liten input så skulle du också kunna kolla på Hyundai då dom erbjuder fria mil i 5 år på sina bilar vilket kan vara mycket lugnande när man ska pendla mycket

2 gillningar

Nya såna då? Tycker det är rätt så många pilar ner på nya såna också… verkar vara svalt på bilar generellt över 500k, vare sig det är en ny radiobil eller en fossil med 15k i skatt :grinning:

På elbilar kan man göra en bra affär men fossilbilarna du radar upp håller värdet bra?
Hur ska du ha det egentligen?

Ja om man inte får det sålt så borde priset regleras?

Balansen återställs genom att sänka priset ännu på nya bilar, bara att det tar lite tid.

Jag pendlar 20mil om dagen och har kört både diesel, laddhybrider och elbilar.
Hade jag inte behövt bilen i jobbet dagligen hade valet varit enkelt.

Köp en begagnad bil som klarar det dagliga bil behovet för familjen (så bränslesnål som möjligt, alternativt en billig elbil).
Har man en bil med dragkrok och en takbox så klarar man även de flesta semesterresor.
De få gånger du behöver en större bil så hyr då en som passar.

Pendlingen till jobbet hade jag lätt tagit tåget om du dessutom får tillgodoräkna dig arbetstiden.

1 gillning

Ni pratar om halv- och helförsäkring hela tiden. Skulle aldrig få för mig ha en sån. Kan någon ta reda på vad trafikförsäkring kostar för S3XY?

@hetofestlig Aldrig fått en bil vandaliserad? Inga inbrott?

Jo. I min 850 för 10 år sedan. Stod på parkering i Angered. Jag är allmänt allergisk mot alla typer av försäkringar om jag ska vara ärlig. Speciellt när man bor i villa lugnt område där bilen alltid är parkerad om nätterna.

När det väl kommer till kritan så är försäkringen självklart utformad till bolagets vinning, speciellt när de smyghöjer primien varje månad/halvår.
En helförsäkring på en tesla Y, 8000 i månaden eller vad säger ni? Repar någon lacken på en dörr har jag igen den kostanden på 1 månadsdebitering, om det ens händer. Alltid kört trafikförsäkring på mina bilar. Nya som gamla. Aldrig hänt någonting som jag ångrat. Har ingen försäkring på husdjuren heller. Skulle det hända något har jag redan tjänat igen det xxxxfaldigt. Kan ju bara drömma om alla pengar jag sluppit kasta i köksmixern.

Ja 8000 i månaden är ju rätt mycket pengar…

Tror jag ger 3000kr om året för mitt härke.

8000??!! Riktigt?

De av oss som kommer ihåg sovjet och öststaterna är nog inte lika entusiastiska över prisregleringar.

Men det finns redan billigare bilar. T ex: EAIXAM Serien

Någon kan nu säga att de var i enklaste laget. Men ska man ha något billigare så får man backa på något.

Slog mig en tanke här. Vilket skulle folk föredra. En sådan i länken eller en Trabant?

Vänstern är frågande till vad tillväxt innebär, med att ekonomiska vinster sker på bekostnad av de fattiga så Trabanten är ett givet val.

jättebra svar, tack! Ja min första elbil och det är ju mycket att läsa på och lära sig om.

Tack! Vi har inte spikat detaljerna kring allt än. Men jag drömmer om att kunna ta bilen åtminstone 3 dagar/veckan för att underlätta livspusslet.

Haha jag vet, är nog lite fånigt att vara så insnöad på just Polestar, men jag gillar den verkligen! @Borsten
Kanon med infon! tack @Per_Enqvist !

@Index1 tack för input!

hahaha @Thomas86 som smålänning i Skåne är jag helt med dig i detta.

Om Polestaren fyller alla dina praktiska ändamål med bilen så verkar det ju inte vara så mycket att argumentera för. Jag har resonerat med mig själv angående sådana här saker på följande vis. Eftersom vi alla är medvetna om att vi slänger ner fruktansvärt mycket pengar på bilar i den här kategorin som vi pratar om så tycker jag inte det är värt att räkna ihjäl sig på vad som blir billigast eller mest ekonomiskt osv. Utan när det handlar om så mycket pengar måste det ju också kännas rätt och man ska ju vara så nöjd som möjligt och kunna njuta av känslan för att motivera pengarna. Så lycka till med valet!

Om man ändå vill räkna och veta finns ju som sagt @Skogstomten :sweat_smile:

1 gillning

Byta ruta på min bil kostar 15000, helförsäkring kostar ca150 kr mer än trafik, (halv däremellan nånstans), och ett rejält stenskott så har jag igen många års betalningar (bytt en gång)

Sen är det sjukt mycket vilt där jag bor, min sportbil fick jag lacka om fronten på i höstas pga av ett rådjur, hade säkert kostar 10k om jag behövt betala själv.

Och kör jag i diket/krockar ordentligt så får jag en ersättningsbil värd 450k (försäkringen kostar ca 6000 per år)

För många år sen fick jag en 1 år gammal MC ersatt, har smällt ett rådjur ordentligt där reperationer är kostade 35000, det var mer än vad jag betalade för delkaskodelen under alla åren jag hade bilen.

Aldrig haft varken inbrott eller skadegörelse dock i något fordon.

Men över tid går man i regel back på försäkringar, det är ingen hemlighet. Inget som är riggat på något sätt, funkar ju inte om försäkringsbolagen går back.

Det man betalar för att att slippa stora utgifter, även om de inte är så troliga. Men jag hade varit rätt nervös för att både köra och parkera min sportbil om hag bara hade trafikförsäkring på den, för blir den tex stulen så är det väldigt mycket pengar upp i rök (mer än dubbelt vad försäkringen kostar även jag har bilen livet ut.

2 gillningar