Jag bor i lägenhet, laddar i parkeringsgarage och räknar pessimistiskt. Reellt pris har varit under 3 kr / kWh och månad senaste året.
Jag har mest räknat med arbetspendling men väntar mig mindre pendling efter 1.5 år vilket gör att 3 500 mil med Polestar ger plats för diverse extraresor. Allternativ med begagnad fossilbil ger dock lite mer flexibilitet här.
Det har varit mitt intryck att det varit nära. Denna uträkningen gav det svart på vitt.
Jag har kört en del XC40 och EX30 som lär vara på samma fundament som Polestar 2. Mitt intryck från EX30 var att sikten var sådär och att förarkomfort var okej. Jag har provsuttit Mercedes EQE sedan och SUV, de var betydligt bättre på båda punkter men där skall jag ha ypperligt tur med kampanjer för att hamna nära Polestar i pris.
Tack för dina råd. Jag ser att nästa steg kan vara en längre tur med Polestar 2 för att känna efter hur den passar!
Det låter som en gedigen kalkyl och jag ser värdet i att äga egen fossilbil i detta fall. Familjesituation påverkar även mitt val.
Kan du utveckla på din kommentar om prisdumpning?
Jag upplever att där är en stark konkurrens på elbilsmarknaden då flera kommit ut med otroliga kampanjer på sina elbilar. Se Mercedes EQE SUV för ~5500 på 36 månader och 1500 mil / år i november förra året.
Samtidigt upplever jag att fosilbilar haft lägre värdeminskning än väntat. Se V60 från 2021 med många mil på nacken som ännu gör för ~320 000 kr och mer. Det får mig att tro att en diesel jag köper nu får en ordentlig tapp närmsta tre åren.
För att ta höjd för sådana förändringar har jag räknat med en värdeminskning på 50% över 3 år till en Mercedes E200d från 2020 med nypris på 320 000 kr. Det kanske är lite väl pessimistiskt?
Jag tror den värdeminskningen är i högsta laget när du säger det. Borde finnas ett gäng köpare på en sådan vid 15 000 mil i intervallet 200-250 tkr.
Sen är det ju frågan hur drivmedelspriser/elpriser kommer utvecklas. Något vi bara kan sia om.
En sak jag funderar på är om även inte en Volvo kunde vara värt att kika på eftersom deras försäkringsbolag erbjuder maskinskadeförsäkring ända upp till 20 000 mil? Du kan då behålla den ytterligare några år (om du annars tänkt ha en annan bil till 15 000 mil).
Aa då hänger jag med. Stark förespråkare av elbil men om du bor i lgh utan egen laddstolpe skulle jag inte skaffat elbil. För omständigt. Stor fördel är ju bekvämligheten att plugga i hemma.
Svårt klå mercan i komfort med så mkt mil. Rena drömbilen så jag hade kört på den även om det skulle kosta mer faktiskt.
4kr/kwh blir dyrt med TS körsträcka men är det någon som bara kör 500mil/år får du aldrig igen kostnaden för laddbox och installation.
Så kan möjligen finnas förhandlingsutrymme om priset.
EX30 är inte samma plattform som EX40/PS2, om det spelar någon roll.
Men det verkar ju som att kostnadsmässigt går det gå på ett ut mellan dessa 2 alternativ, med rimliga antaganden. Då har du kanske lyxen att välja utifrån vilken bil du vill ha?
Att det vore helt galet att köpa en begagnad diesel-Mercedes framför en Polestar 2. Mercedesen har sämre inredning, inredning som knakar mer (om du bryr dig om sånt) och kommer nästan säkert gå sönder oftare (både stora och små grejer) så du måste vänta veckor utan bil/med ersättningsbil.