Det som hände för ett par år sedan var att räntan tredubblades (x3) på kort tid och då påverkade det betydligt mer.
Idag och framöver har det antagligen betydligt mindre påverkan. Eftersom räntan inte lär tredubblas jämfört med dagens nivå.
Så om räntan ökar eller minskar x0,25 eller x0,5 så blir det inte alls samma påverkan eftersom räntan normalt också är en mindre del av själva månadsavgiften.
Fråga kring leasing: Blir det ekonomiskt gynnsamt för mig att leasa på företag eller borde jag välja privat leasing?
Har fast anställning med månadslön ca 80 000 kr.
Har ett AB med mindre verksamhet. Räknar med att dra in ca 100 000 k årligen där tanken hittills varit att ta ut allt som utdelning enligt 3:12.
Som jag förstår det så blir företagsleasing dyrare för mig då jag har hög lön kontra om jag hade haft lägre lön? Leasing känns som ett svårt ämne att sätta sig in i!
Ok, tack för övergripande svar! Vi kommer sannolikt boka en rådgivning hos dig, men då låter som att jag kan boka en rådgivning på företaget? Spelar det någon roll när i tiden man bokar möte med dig? Har för mig att du berättade i ett avsnitt att många bra bilerbjudanden kommer efter sommaren, så kanske lika bra att passa på nu?
Inte lätt säga när det är bäst. Dock generellt högre sannolikhet för bra kampanjer på hösten. Undantag är vanligtvis utförsäljning av nuvarande bilmodell när den ersätts av ny.
En bilhandlare i Göteborg vid namn autolounge gick i konkurs för några år sedan och då blev det ett himla gnissel kring privatleasingbilarna. Tror att banken som stod för finansieringen av bilarna fortsatte äga bilarna men serviceavtal osv försvann ju. Sedan fick du ta garantiärenden själv med bilmärket om något gick sönder. Även övermil och extra tillval man gjort blev det bråk om. Har svårt att tro att Hedin kursar helt, men sämre bilmärken de har som Nissan osv kanske avvecklas. Känns som halva deras affärsidé var att leasa ut bilar och sedan exportera ut från Sverige, vilket den starka kronan nu gjort sämre affärsmässigt