Håller med Glasskaka, en corolla är minst en storlek mindre än en passat. Men om inte barnen är ovanligt långa kanske det inte är ett problem.
Jag har en Volvo v60 från 2013. Stämmer det att den är säker?
Fyrhjulsdrift get inte bättre säkerhet, det ger bättre framkomlighet. Snarare sämre säkerhet skulle jag tro eftersom det gör det lättare att köar för fort i dåligt väglag.
Har inte kört jättemycket fyrhjulsdrift, men jag upplever att det ger fördelar i branta uppförsbackar kombinerat med halt väglag. När jag kör i fjällen vill jag gärna ha fyrhjulsdrift, men annars kan jag nog vara utan. Ts bodde väl i Umeå och där antar jag att snösäsongen varar till april? Hade jag själv bott i den staden hade jag nog valt fyrhjulsdrift
Ja precis, fyrhjulsdrift kan nog vara motiverat för TS om de bor i Umeå och kör mycket på skogsvägar. Framförallt när det är dåligt plogat så blir det säkert mycket lättare att komma fram. Jag reagerade mot argumentet att det skulle vara för “bättre säkerhet”. Alla bilar har fyrhjulsbroms och tvåhjulsstyr redan så du varken styr eller svänger bättre än en vanlig bil. Att man kan ta kurvorna med fyrhjulsställ som nån annan Marcus Grönholm främjar knappast säkerheten.
Mina föräldrar har kört Passat och Tiguan, och jag har haft två passater, så det är allt jag känner till. Lyckligt (?) ovetande om hur grönt gräset är på andra sidan ![]()
Ja, det är frestande. Men t.ex. över jul kan vi vara borta 2-3 veckor i sträck. Under sommaren är vi på resande fot 5-6 veckor. Hela höst, sport och påsklovet. Plus utflykter på helger här och där.
Jag är rädd att det ändå blir ganska dyrt och/eller att vi inte kommer vara lika spontana som vi är nu. Men absolut, jag kanske har avfärdat det lite förhastat och får sätta mig ner och räkna på det igen ![]()
Ekonomiskt är det kanske en bra ide, men för mig blir effekten att det blir mycket mera krångel när man ska göra nåt och då blir det mer sannolikt att vi stannar hemma istället. Vill man resa krångligt så finns det redan buss, tåg och flyg… Skulle personligen absolut inte vilja hålla på och hämta ut och lämna igen en hyrbil varje helg även om det skulle bli billigare. Om man bara behöver bil några gånger om året är det väl en annan sak.
Ja, är det så ofta får man nog köpa en bil.
Köp en extremt välvårdad Toyota begagnad.
Har precis fått liknande fråga från en kollega. Han är bil-okunnig…
Vi landade på att en Kia Sportage (PHEV) skulle passa honom. Han, liksom du, kommer att använda den mestadels för att åka längre bilresor och inte i stan, samt för att storhandla.
PHEV för att skatt och andrahandsvärde är bra.
Kia för 7 års fabriksgaranti och allmänt bra andrahandsvärde samt generellt har Sportage bra kvalitet och få problem.
Toyota till exempel, har bara 3 års fabriksgaranti om man inte lyckas behålla deras Relax-garanti.
| Märke | Nybilsgaranti | Krav på verkstad | Kommentar |
|---|---|---|---|
| Kia | 7 år / 150 000 km | Serviceintervall får inte överskridas. Fel p.g.a. felaktig service täcks ej | |
| Toyota | 3 år / 100 000 km + Toyota Relax upp till 10 år | Du kan serva utanför märkesverkstad, men då förlorar du Relax-garantin |
Långresor är ju precis det som en laddhybrid inte är bra på, man får ju ingen bättre ekonomi där än en vanlig hybrid så då tycker jag det verkar meningslöst att betala för ett batteri som inte kommer att laddas. Det låter mysko om skatt och andrahandsvärde skulle vara så mycket bättre att det betalar för extrakostnaden för batteriet.
Håller med, Plug-in hybrid är ju bäst på motsatsen, där man relativt ofta åker korta sträckor men bara ibland längre. Men totalekonomin beror ju såklart på hur prissättningen ser ut jämfört alternativen. Intressant att Sportage PHEV har bra andrahandsvärde, det är annars många laddhybrider som har riktigt dåligt sådant.
Skatten kan du spara en rejäl summa på.
Vägskatt för Kia Sportage (2025 års modell)
| Drivlina | Årlig skatt (ca) | Malusår (3 år) | Total skatt över 5 år |
|---|---|---|---|
| PHEV | ca 360 kr | Ingen malus | 1 800 kr |
| Bensin | ca 5 500 kr | Malusår 1–3 | 27 500 kr |
| Diesel | ca 6 500 kr | Malusår 1–3 | 31 500 kr |
Andrahandsvärdet är svårt att säga, men om du köper en ny bil idag som inte är PHEV kan det vara svårt att sälja den om några år…
Min kollega använder även bilen för storköp, då fungerar det bra med hybrider
Jag landade själv i en Kia Ceed SW PHEV -22.
240k inköp och klarar 5 mil på batteriet. Värmen kommer från ICE motorn så är några kompromisser.
Däremot 4 år garanti kvar. Just nu är bränsleförbrukningen 1.4 liter/10 mil + el. Kör 5 mil enkelväg jobb-hem. Laddar både hemma och på jobbet.
När jag körde ToR till närliggande stad förra helgen så drog bilen:
8 kWh i batteriet
3.4 liter bensin
Körde lite mer än 15 mil
Kommer jag då vanligtvis 5 mil på batteriet så är det alltså 3.4 liter per 10 mil vilket är ruggigt bra. Jag kör absolut inte speciellt “inspirerat”.
Perfekt! Grattis till ett bra köp. Och du sparar en rejäl slant på skatten!
Med bensin menar du enbart-bensin eller vanlig hybrid? För Sportage verkar ju finnas som en vanlig hybrid också, det verkar som ett bättre alternativ om man mest kör långresor.
Det är väl även snack om att höja skatten på PHEV eftersom de tydligen inte pluggas in lika mycket som man trott? Fattar inte riktigt hur det där är upplagt, varför lägger man helt enkelt inte skatten på bensinen istället för på bilen och sedan anta att den laddas visst mycket om man nu vill uppmuntra folk att inte köra på bensin?
Ja du, svensk skattepolitik och logik har väl aldrig varit kompatibelt? ![]()
Endast PHEV har den lägsta skatten 360kr. Alla andra, beror det på andra saker, som vad för CO2 den släpper ut. Antar att om en hybrid är mindre “smutsig” så är skatten lägre.
Rent krasst om man bortser från skatter och sådana saker, så skulle jag inte köpa PHEV eller BEV om jag inte hade möjlighet att ladda hemma. I stan kostar det lika mycket eller mer per km att ladda som att köra på bensin. Så när jag är i stan så kör jag 100% på bensin och laddar endast i sommarstugan.
Brytpunkten när det lönar sig varierar mellan 4:50kr - 7 kr mellan stad - landsväg, sommar och vinter. Det är inte ofta som laddpriset ligger under 5kr… just nu i Stockholm ligger det mellan 6-7kr vad jag kan se.
Jämförelse av vägskatt – Kia Sportage 2025
| Drivlina | Typisk CO₂-utsläpp (g/km) | Årlig vägskatt (ca) | Malus (3 år) | Kommentar |
|---|---|---|---|---|
| Bensin | ca 150 g/km | ca 6 000–7 000 kr | Ja | Hög skatt p.g.a. höga utsläpp |
| Mildhybrid | ca 130 g/km | ca 3 000–4 000 kr | Ja (mindre) | Lägre utsläpp ger mildare malus |
| Hybrid (HEV) | ca 115 g/km | ca 1 500–2 500 kr | Ja (låg) | Bra kompromiss mellan pris och miljö |
| PHEV | ca 28–31 g/km | ca 360 kr | Nej | Endast grundskatt, mycket låg kostnad |
Fast nu var min bil 9 mån när jag köpte den. Det här exemplaret är nästan 3 år. Billigaste på Blocket 2025 är 7 mån gammal och kostar 489.900. Nej, det dubbla kanske var att ta i, men ändå rätt mycket dyrare.
Och den andra var två år sedan tagen i trafik som var 100000kr dyrare. Men med det sagt köper du en bil som är mindre än året så är det ju alltid prutning på priset senast jag köpte en demobil var det 10% lägre än blocket. Detta var visserligen 2017 så hur det ser ut nu vet jag inte men gissar jag är det fortfarande en del prutning.
Men som jag nämnde tidigare otrolig smal marknad som är svår att jämföra rättvist. Finns typ 10 bilar i hela Sverige med den åldern.
Vi har aldrig ägt egen bil men brukar hyra minst 4 veckor sammanhängande på sommaren + en vecka på sportlovet och ofta 3-5 dagar över jul samt uppskattningsvis i snitt 1-2 helger per månad övriga månader. När jag summerat årskostnaden har vi oftast hamnat runt 4000 i månaden inklusive allt. Då kunde vi kanske äga en billigare egen bil för de pengarna men slipper å andra sidan tvätta bilen, besiktiga den, fixa med service etc. Bilarna vi hyr är i regel ganska nya och ofta elbil vilket blivit tydligt dyrare om vi skulle äga själva. Vi mister kanske lite i spontanitet (men har inget att jämföra med).