Vill inte vara den, men en begagnad familjebil ÄR billigare än en ny leasing. Att du inte hittar ett TCO under 5000 innebär att du tittar på för dyra bilar för att du vill ha vissa standarder, 200tkr för en bil är knappt begagnat i min mening.
Du rättfärdigar absolut en elbil med dina krav på bilar, men det är som sagt du som hindrar dig från att verkligen spara pengar.
En snabbkoll på Blocket ger att man tex kan köpa en Kia Ceed kombi från 2019 med 4500 mil på mätaren oprutat hos märkeshandlare för 165.000kr
En sån bil kommer troligen gå 10-15.000 mil till relativt problemfritt. Dessutom två-tre års fabriksgaranti kvar.
Konstigt argument. Finns hur många kombis med dassig bagageutrymme som inte är en sprojlans Enyaq.
Men det är klart, hänger man upp sin självkänsla på vilken bil man kör kan det vara värt pengarna.
Eller så har man den självkänsla man har, oavsett. Och utvärderar olika bilalternativ baserat på vad de faktiskt innebär. En ny, stor, eldriven SUV med fulla garantier är väldigt annorlunda mot det du beskriver.
Så - bättre betala en kvarts miljon för att få låna en bil (och förmodligen mer därtill efter att junior har repat skinnsätena eller liknande) som tar en säkert från punkt A till punkt B, trots att det finns andra alternativ som gör exakt samma sak (kanske inte eldrivet) för en bråkdel av kostnaden?
Jag vet inte, jag, låter som känslomässiga argument. Och det är fine, men stå för det.
5700/månad är TCO, ink bränsle som måste vara med iom att jämförelsen är mellan fossil/el. Utan bränsle landar det i uppskattning 3700kr/månad. Så en bil för 44k per år enligt den beräkningen.. Det får man inte mycket till säker familjebil för enligt mig iaf.
Det finns absolut billigare familjebilar, jag har dock valt en standard där jag anser att min familj skulle sitta relativt säkert i en ev. olycka. Skulle aldrig kunna leva med mig själv att vi har en för dassig bil som inte var tillräckligt säker om olyckan är framme..
Man kan ju kliva ner till en årsmodell 2000, men säkerheten i den mot en 2016 storkombi, eller som nu 2023 Enyaq är alldeles för stor skillnad. Bara en snabb kik på Euro NCAP får en 2017 BMW bättre betyg än 2019 Kia Ceed så att utifrån livet med familj står säkerhet på bilen högt.
I företagsleasing ingår alla omkostnader, eller det täcks av försäkringen. Så inget tillkommer den dagen bilen lämnas in igen. Utifrån säkerhetssynpunkt och driftsäkerhet tar jag gärna emot ett konkret bättre alternativ än de jag tittat på, jag har själv inte hittat några. För en bråkdel av pengarna hittar jag inte ett enda alternativ. Marginellt billigare finns alternativ, men då väger Enyaqens säkerhet upp den tusenlappen per månad för mig.
Typ liknande situation här. Vi krängde dieselgurglaren som var stor och ffa dyr i drift pga höga bränslekostnader. Pga extremt överprisad andrahandsmarknad fick vi samma pris som vi betalade för bilen för två år sen trots att den gått XXX antal mil sedan vi köpte den.
Pengarna från försäljningen har stoppats in på ett sparkonto med bra ränta. Nya bilen har blivit en billig elbil istället, tog över ett billigt leasingavtal med 18-20 mån kvar. Det är många som pga stigande levnadskostnader vill bli av med privatleasingavtal så ett tips är att kolla Blocket mm.
Ja, det finns många som gärna betalar för att åka praktiskt/bekvämt/säkert eller vad nu argumentet kan vara. Känslomässigt eller ej. Min poäng var att det är skillnad på nytt och gammalt oavsett. Att frakta rumpa från a till b kan man göra i en flakmoppe också men det är knappast en vettig jämförelse det heller.
Har du tittat på en Volvo XC 40 Recharge och ställt den mot Skoda Enyaq?
När jag nyligen tittade på bägge så var Volvon runt 800:- billigare per månad med samma upplägg, allt beroende på vilka tillval man väljer på respektive bil. Dessutom kändes den mer premium än Skodan, men något mindre bagageutrymme.
Kikade på den också men bagagen är alldeles för liten… enyaqen tar drygt 170L mer.
Enda alternativet jag hittat som går till en billigare månadspeng är Kia Ceed SW Plug-in hybrid. Då 90% av mina resor utanför tjänsten kommer att vara inom 5 milsradie skulle den gå att räkna hem av den anledningen. Det jag åker i tjänst får jag ju ändå milersättning för så spelar mindre roll om den går på el eller bensin, även om man just nu får bättre mellanskillnad på elen men det fixar nog skattemasen inom kort =)
Tänk på att Euro NCap har betyg per bilklass
Dvs Kia Ceed är inte i samma klass som BMW 5 serie.
I ett extremfall kan en toyota yaris ha 5 stjärnor och den blir ändå platt av vilken storbil som helst. Även en från år 2000 
Dessutom är Euro NCap ett testbolag som jobbar på uppdrag av bilmärket. Tester som inte har gynnsamt utfall publiceras inte alls.
Förstå mig rätt, stjärnor är bra, men det är inte något att tillbedja.
Folksam har statistik på verkliga olyckor, eller hade förr iaf…
Om man parafraserar bostadsmarknaden skulle jag säga att det är vikt (1), vikt (2), stjärnor (3) som är de tre viktigaste säkerhetsfaktorerna i ordning av betydelse.
Tycker denna är rätt intressant även om den börjar bli till åren nu:
Titta på krockvideon.
Nu är bil beställd för den som är intresserad, det landade till slut på Toyota BZ4X. Jag är väldigt medveten om problemen de fick med hjulbultarna efter lanseringen, det skall vara åtgärdat och jag vill ändå tro att Toyota har tagit det extremt seriöst…
Den lastar ca 100L mindre än enyaqen men har bra djup i lastutrymmet och i min kalkyl fick jag ner priset med ca 600kr/månad och den hade bra mycket bekvämare säten så det blev avgörande.
Nöjd med bilen? Vår privatleasing på Kia ceed går ut i mars. Är rätt sugen på denna Toyota
1000 Kr per månad för försäkring låter väldigt dyrt. Ca lite drygt Hälften borde räcka om du ex (som jag) bor i förortskommun till storstad och parkerar på egen tomt . Välj bättre bolag?
1200 Kr för rep/däck mm låter också blodigt. 4500 mil ger ca 1 uppsättning däck drygt. Max ca 3 Kr per mil rimligen dvs per månad ca 400 SEK. Rep borde klara sig runt 2 Kr per mil på så ny bil. Dvs 250 Kr per månad. Borde gå att få ner även den summan totalt till kanske 800 Kr per månad.
Finns en förenklad tumregel som säger att man avråds från att äga icke asiatisk bil som är äldre än 10 år och 15.000 mil. Efter den gränsen speciellt kan reparationer dra iväg kraftfullt i kostnad och frekvens. Jag gissar att du kan undvika dom värsta biltyperna genom googling baserat på att du meckar själv en del. Många moderna bilar är en rejäl risk med åren pga halvdåliga smäckiga plastprylar och andra klantigheter och extremt svårmeckade motorrum och olika “moderna” delsystem som är riktigt dyra att reparera. Inte sällan är tillgång på vettiga beg reservdelar usel.