Jag har svårt för att se att leasing skulle löna sig för mig. Jag har räknat på det.
Köp en äldre toyota corolla bensin. Haft 3 stycken tidigare som rullat 30.000mil+
Svårt hitta en bättre bil. Inte lyxig eller rolig men klart steg upp mot Aygo
Var i lite samma sits, med samma budget. Blev tillslut en lite större i bil i sammanhanget men inte så mycket. Volvo V60 2013 som precis gått över 20 000 mil.
Vilken komfort! Tyst och mjukt även på motorvägen, har en diesel som drar cirka 0,55 skatt på 1300 kr ifall jag inte minns fel. Haft den 1 år nu och peppar peppar inget har gått sönder än.
Nog måste du bytt något mer än bara bromsskivor och belägg på +40’ mil? Hjullager kanske?
Till TS, jag slår ett slag för Peugoet, europeiskt och billiga på andrahandsmarknanden, en 308 kanske? Eller om du vill ha än större en 508? Kör själv en 508 diesel från 2011, är väldigt nöjd med både komfort och storlek (vi är fem i familjen).
Peugeot hade varit en vettig kandidat att köpa och äga om det inte vore för den idiotiska konstruktionen i PureTech motorerna (Kamrem i oljebad).
Både rättegångar, service bulletins och ändrade serviceintervall på kamremmen. Verkar väl även vara ökänt kassa på det där med oljeslukande, speciellt om man kör korta sträckor med dem.
Tycker de är rätt trevliga att köra och lider inte så mycket av “allt ska vara en touch-skärm”.
Kände inte till PureTech, men efter ha läst på lite verkar det vara en teknik man fortsatt inte vill bekanta sig med. Verkar ha introducerats 2012 och finnas i många olika varianter och former. Så ska man köpa en bil efter 2012, undvik motorkoder med EB. Verkar inte finnas i modell 508 List of PSA engines - Wikipedia
Samma konstruktion (kamrem i oljebad) förekommer på mindre VAG motorer och Fords Ecoboost motorer (här är det en remspännare som verkar dö och så slutar oljepumpen gå).
Stellantis (PSA) och ford har båda åkt på rejält med däng i rätten i olika länder. I USA så ersätter Ford alla motorer med Ecoboost kostnadsfritt om remmen eller spännare går sönder med en helt ny motor + arbete som en stop-gap lösning. De säger sig jobba på en permanent lösning. De har inte uttalat sig om fordon i EU än. Britterna är förbannade kring detta, det är många hantverksbilar med Ecoboost motorer som havererar.
Fördelen med kamrem i oljebad är att man sparar typ 1% bränsle och det blir pyttelite mindre ljud från kamremmen (det är ju inget annat som låter i bilen).
Ford ändrade alla sina diesel-motorer med kamrem från 10 år/240k km till 6 år/160k km.
Det är extra dåligt om man kör kortare sträckor med dessa motorer och inte bränner bort eventuellt bränsle som letar sig ner i vevhusets oljebad.
Peugeot 508 verkar väl inte säljas längre, finns noll uttalanden om denna modellen på Wikipedia-sidan. Storebror 5008 har Puretech och är drabbad.
Stämmer säkert att 508 inte säljs längre, men tror inte TS nödvändigtvis var ute efter en fabriksny bil?
Ja, förstås.
Leasa är nog bra jämfört med att köpa nytt.
Bensinpriset kan gå upp mycket framöver och värdet på begagnade elbilar kan gå ner mycket.
En intressant artikel:
Själv skulle jag nog köpa en 1-5 år gammal Octavia, Passat eller Superb.
Det brukar finnas rätt många begagnade Passat.
Notera att bilar nyare än årsmodell 2020 ofta saknar viktiga knappar och reglage.
En lite äldre Volvo V70 eller Toyota Avensis kombi är kanske vettiga budgetalternativ.
Behöver du låg bränsleförbrukning måste du nog hitta något som går på diesel.