Bra och liten bil för ca 50.000 kr?

Jag hade helst inte köpt en bil för 50K utan lagt lite mer, ca 80-100KSEK och satsat på en äldre Toyota Prius eller Auris hybrid som inte gått alltför långt. Toyotas hybrid-drivlina är bland de mest driftsäkra på denna planet. Inte världens roligaste men fantastiskt hållbar och lättkörd.

2 gillningar

Kan man hitta dessa för 80-100k?

1 gillning

@kero Svårt att hitta nyare och lågmilare men här är en äldre. Lås fast katalysatorn bara! Är nog den bil det stjäls mest katalysatorer ifrån!

1 gillning

Absolut. Ett exempel här:
https://www.blocket.se/annons/sodermanland/toyota_prius_1_5_vvt_automat_10300_mil_en_agare/101991667

1 gillning

Angående Prius/Toyotahybrider är det den bil som stora Taxiorganisationer haft lägst totalkostnad på. (Åtminstone tidigare enligt statistik jag fått ta del av)

Drar förhållandevis lite bränsle i stadstrafik och går nästan aldrig sönder (=lite stilleståndstid).

Sen att de är ”speciella” att köra, (motorn varvar mycket ibland) allmänt plastiga och med ett utseende som…är en annan femma. Det handlar mer om tycke & smak och har inget med ekonomi eller driftsäkerhet att göra :crazy_face:

3 gillningar

Stort tack för alla svar.
Frun har som krav att hon måste kunna koppla in sin mobil smidigt för att lyssna på musik, poddar osv…Det är hon som kommer köra bilen. Om inte bluetooth finns i bilen hur gör man då enklast för att koppla mobilen till bilstereon?

En del bilar/stereos har ljudingång även via 3,5mm men om det saknas finns det alternativ via ex FM-sändare, ex Linocell FM-sändare med Bluetooth och snabbladdning - FM-sändare | Kjell.com

Gissar på att det inte blir världens bästa lösning rent kvalitetsmässigt men det lär fungera.

1 gillning

Har själv en Opel Astra och har varit nöjd med den. Opels årsmodeller från 2010 och framåt har varit bra.

När jag skulle köpa bil var mitt ingångsvärde ungefär att hitta en bil som var lika bra som andra men billigare. De flesta bilar jag tittade på där och då kostade mellan 80-100 tkr och var i runda slängar 5 år gamla. Opel gick dock att hitta billigare. Någon logik i att det skulle se ut så kan jag fortfarande inte se.

1 gillning

I den prisklassen så kommer original Bluetooth begränsa valmöjligheterna mycket. Men det går ju att eftermontera genom en annan sterio som har det inbyggt

1 gillning

Håller med. Opel är numera mycket driftssäkra och rostar inte, åtminstone inte sedan 2009. Astran är rätt trevlig med hyfsad komfort och utrustning. Få vill köra Opel därmed mycket bra begagnadepriser. Så man bör provköra, iallafall enligt mig.

2 gillningar

Finns olika adaptrar att köpa som ger bluetooth
Både från
Aux.
Kassetspelare.
FM sändare.

Så bluetooth är inga problem
Dock så funkar FM sändare sådär, aux funkar bäst.

1 gillning

Civic nämndes nånstans ovan. En bekant har/hade en Civic, ej sportmodell, som dricker mer än min stora BMW med bensinsexa. Så det gäller att googla lite på verklig förbrukning, och inte bara ta för givet att liten bil och liten motor går snålt.

9 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Ny fossilbil för 150-200K eller blir TCO lägre med en plug-in?

Admin kan låsa tråden. Jag har fått mängder av bra svar. Enkel kan starta en egen tråd om han vill prata andra bilar och kostnadsramar.

Hej Erik!

Jag har fått det inpräntat i mig vid efterforskning inför mitt förra bilköp att man gärna kan kika på åtminstone “normalmilade” bilar för sin ålder (till rätt pris!). Med tanke på det lägre slitaget med varm motor per mil på motorväg kontra kalla mil i stadstrafik. Generellt sett, alltså.

Är bara nyfiken om du inte håller med om det? Tänker att det är mindre relevant för <5 år gamla bilar men runt just 50K som i TS fall kan det ju absolut vara en aspekt att ha i åtanke? :thinking:

@Saihtam Min erfarenhet och åsikt är att milen sliter mer än åren om vi säger så. Många moderna bilar är skrivbordsmässigt dimensionerande i alla sina delar med en livslängd på 30000mil. Så har de då gått 15000mil är det mesta “halvslitet”. (Och en modern bil har måååånga delar) Det är ungefär då man kan börja förvänta sig lite mer reparationer. (Jag var ju tidigare tekniker inom försvaret utbildad två år på Armens Tekniska Skola och har hållit på mycket med underhåll av vapen och fordon)

Visst blir det mindre slitage med varm motor MEN i moderna motorer har man sen länge ofta andra behandlingar/material i de rörliga delarna vilket gör att motorerna är robustare mot slitage inuti pga kall motor. Dessutom med fokus på avgasrening så har man jobbat allt mer på nyare motorer för att de ska uppnå driftstemperatur snabbare. Avgassystem är det också idag väldigt ovanligt att de rostar upp jämfört med hur det var för 20-40 år sedan. Tar du sen hjulupphängningar, hjälpsystem, turbo och många andra saker så slits de mer pga rörelser, vibrationer än av tid.

Däremot är det bra att de är regelbundet använda så att de inte stått helt stilla i t ex 5 år. Sen är det alltid bra om de förvarats inomhus OM de körts lite. Har de däremot kört mycket/dagligen OCH tagits in i varmt garage så kan de ha blivit väldigt utsatta för fukt.

Mitt fokus med TCO är längre än många kanske tänker. Ungefär som schack där man ska tänka vad nästa steg är. Helt enkelt vad ska den ha för mil den dag du ska/vill SÄLJA den i din tur :wink:

När du i din tur ska sälja vill du gärna att den bara har gått typ 9000 mil eller typ 12000 mil. Ska du då kunna köra den under 5 år måste den ha gått lite när du börjar osv. Köper du när den t ex gått 10000mil så kommer den kanske att ha gått 17000-22000mil efter 5 år. Då tycker många att den känns betydligt mindre intressant (lägre pris) än om den fortfarande är en “relativ lågmilare” när du i din tur ska sälja den.

6 gillningar

Över 20.000 mil på mätaren får du en helt annan kategori av köpare på din bil. Är din bil 5 till 7 år gammal så sälj innan 12.000 mil för att få någorlunda betalt.

Är budgeten 50k så hamnar man med de flesta bilar i ett läge där saker går sönder och kostar pengar att laga. Pga ålder och bruk som motsvarar den pengen. Som nämnts kan man runda detta någorlunda genom att satsa på vissa visat slitstarka japaner exv Corolla eller Civic och hålla tummarna för att det exemplar man köper är någorlunda sansat kört.

Det andra alternativet är att gå på en bil byggd enligt den ”gamla skolan” t ex Volvo 2/7/900-serierna, där grejerna är dimensionerade för att hålla längre än idag.

Alternativ tre är att satsa på en billig halvmodern bil som står lågt i kurs för att slippa kostnaden på värdetappet åtminstone - Volvo v50 har dåligt rykte men kan enligt min erfarenhet fungera bra och länge och är billigare än en förolämpning att köpa i vettigt skick, satsa på de sista årsmodellerna med dessa.

Personligen kör jag en variant av två och tre med en Toyota land cruiser från Hedenhös-eran för att flytta min egen rumpa och en v70 som sambon kör till vardags och som används till längre turer där komfort är viktigare.

Oavsett vilken bil du väljer för dessa (eller oavsett) pengar får du räkna med att saker är slitna och går sönder, det är bara en fråga om i vilken omfattning och hur dyrt det är att åtgärda.

1 gillning