Volvo V70 är fortfarande Sveriges vanligaste bil, med goda skäl. @angaudlinn kan intyga deras förträfflighet.
Skulle man övernörda ner sig så skulle man vilja ha en koppling mellan bilmodell och data från försäkringsbolagen. Så man fick lite bättre koll på driftsäkerheten.
Vill man gå ytterligare en nivå borde de ju finnas någon koppling till krocksäkerheten och risk för personskador. Är man inblandad i en olycka med en gammal skrothög från 2004 kontra en bil med senaste säkerhetsfunktionerna kanske det är skillnaden mellan lite rehab och permanent nedsättning av arbetsförmåga. Även en annan alternativ kostnad att räkna på
En sån riskpeng skulle man kunna ta med i beräkningen om man vill övernörda.
Hehe ja så länge statistiken finns så går det ju att ha med i beräkningen.
Här finns lite matnyttigt. Efter en extrem snabbkoll: Kia, Toyota och Lexus mest tillförlitliga. Porsche, Land Rover och Jeep minst tillförlitliga.
Herrgårdsvagn = kombi.
Har inte med bilens storlek att göra.
Köpte en 9-5 kombi hösten 2004.
Då 6mån gammal och gått 1200mil.
Värdeminskningen från ny var 80 000kr.
Gav strax under 200 000kr.
Brukade den tills för 14 dagar sedan då jag sålde för 30 000kr.
Har kört ca 20 000mil och bara bytt bromsbelägg fram. Extremt billig bil (servad själv genom åren).
Nu har jag köpt en ett år gammal elbil som jag räknar med att bruka 20år frammåt.
Får se om den ger lika billiga mil.
Ju billigare och enlkare bil du köper och behåller så länge som möjligt desto billigare är den.
Köpte en jänkare för 15år sedan som har dubblat sitt värde till idag.
Det kallas inte halvkombi / hatchback om den är mindre och kombi / herrgårdsvagn / estate wagon för större?
Den där Skodan verkar benämnas hatchback och inte estate wagon på engelska, alltså halvkombi.
Jag är dock inte bilintresserad så jag vet inte riktigt om det finns fler skillnader att ta hänsyn till.
Det verkar inte finnas några supertydliga regler för vad som är vad så det är något för EU att sätta tänderna i! Skickar ett brev till Bryssel direkt.
När jag skrev herrgårdsvagn föreställde jag mig minst en V70, kanske en V60.
Jättebra exempel! Om jag räknar skatt och försäkring på samma sätt som jag gjort för Passat och liknande så blir månadskostnaden för dig 1800kr, vilket är lågt. Samma nivå som att köpa en 9 år gammal Passat och sälja den efter 3 år och hålla på så.
Räknar man med förlorad avkastning så blir månadskostnaden 2700kr OM du istället köpt en hälften så dyr bil och investerat 100’000kr i en billig indexfond istället. (7% årlig avkastning)
En kombi är per definition en bil med “en kub” baktill, så att säga. T.ex. Volvo 245/745, V70, V60 eller Saab 9-5 kombi.
En halvkombi (hatchback) har en snedskuren bakdel med lutande bakruta, t.ex. Saab 9000 eller de äldre varianterna av VW Golf.
En halvkombi/hatchback får följaktligen lite mindre lastutrymme.
Det är alltså utformningen som avgör om det är (hel)kombi eller halvkombi, inte storleken…på bilen.
Ok, det verkar dock vara lite hårklyveri då kombi /estate wagons i praktiken verkar vara större än halvkombi / hatchbacks.
Men som du säger är det designen som styr egentligen även om den generellt verkar användas för de mindre modellerna.
Inget konstigt.
Det beror på vilken bil man utgår ifrån.
Ta en Golf. En halvkombiversion av en Golf har självklart mindre lastutrymme än en kombi/estate-version av en Golf.
Dvs, en kombi är rymligare än en halvkombi av samma bilmodell.
Sedan kan du råka på en kombiversion av en liten bil som inte är lika rymlig som en halvkombiversion av en stor bil.
För att krångla till det så brukar bilar klassificeras i 4-5 olika storleksklasser, så bäst är om man kan jämföra bilarna “live”, gärna med måttband, om man har krav på lastutrymmet.
Kan meddela att jag bara blev utan bil i 4 dagar så planen att testa på hur det funkade gick inte vägen. Köpte en VW Passat från 2009 som gått 16k mil. Fick ge 54 000kr för den, dock behövdes framdäcken bytas vilket är gjort och gick på 2700kr och sedan fick jag information när jag servade den att även bakdäcken, bromsok bak plus lite kring det bör bytas och det kommer gå på 15 000kr.
Besiktade den förra veckan och den gick igenom men de “bekräftade” vad verkstaden sade om att något behöver göras angående däcken bak.
Hursomhelst, det betyder ju att denna kostade över 70 000kr, så var jag dumsnål? Ingen aning. Är rätt nöjd hittils trots allt.
Återkommer när bilen är såld för att räkna ut exakt vad den kostat mig per månad.
Nej, bromsar och däck ingår i de löpande kostnaderna enligt mig. Det är som att betala för bensin och spolarvätska. En garanterad driftkostnad.
Nu fräschar du upp däck och bromsar så att du vet att bilen är säker, förmodar jag. Bromsar bak kan slitas snabbt på en Passat. Hur länge håller sommardäck, fem år? Byter du bromsbeläggen i tid så kommer bromsoken hålla länge framöver.
Iofs så slets ju kanske bromsoken ut i förtid på grund av dålig skötsel. Så runt 10 000 kr kan du se som reparation och övriga kostnaden som drift.
Om man vill åka i en hyfsat fräsch bil och inte kuska runt i gamla skräphögar så är Kia Ceed laddhybrid billig att äga och köra.
Min är från 2021 och gått 7500 mil. Köpte den tre år gammal och då hade den gåttt 5000 mil.
De jag ser på stan börjar redan se misstänkt rostblommiga ut. Har din klarat sig?
Det tror jag är rätt långt ifrån den mest ekonomiska dock tyvärr.
Ja det har den. Gått nere i Kristianstad majoriteten av tiden men jag köpte den i Malmö och körde den till Göteborg så nu får den smaka på tuffare klimat.
Den ser fin ut trots att jag bara tvättat den två ggr på två år…
Den mest ekonomiska familjebilen är att köpa den minsta möjliga bil man får plats i (med familjen) av ett märke/modell med statistiskt få fel (bra kvalitet).
Bra också om den inte är populär, då blir priset lägre.
Ta t.ex Peugeot 107, Toyota Aygo och Citroen C1 som är samma bil från olika tillverkare där Toyota är populärast och därmed dyrast.
Bilen bör vara ca 3-10 år gammal men med så få mil som möjligt (mil sliter, inte tid).
Och bilen ska helst behållas till dess att eventuella reparationer överstiger värdet.
Man bör även ha en så snålt utrustad bil som möjligt både då dessa är billigare i inköp men även färre saker som går sönder.
Vidare bör man ha dragkrok då även små bilar får dra små kärror som ofta rymmer mer än bilen.
Ska man ut på semester eller Ullared för att storhandla lägger man på en takbox.
Behöver man, av någon anledning, en större bil vid något enstaka tillfälle hyr man den.
Ovan är billigast i längden.
Men defenitivt inte roligaste bilägandet…
Nja. Hellre byter jag något mekaniskt än fixar rost.