Bilägande är klurigt. Jag jobbar inom fordonsutveckling och kan väl dela med mig av lite erfarenhet.
Det är svårt att generalisera. En ganska ny men begagnad bil kan gå sönder ofta samtidigt som en äldre bil kan hålla förvånansvärt bra. Det kan finnas anledningar till det. Om man designar en bil så bygger man nya system och ju nyare bil, desto fler nya/obeprövade system förs in i bilen. När man för in en förändring så tar man en risk, speciellt om man går från något beprövat, till något obeprövat. Högre komplexitet ökar risken.
Bilar designas i olika karossgenerationer. Om vi tar ett exempel, bmw e39. Den kom ut 1996 och varade till 2003. När bilarna var nya 1996 fanns många fel som exempelvis på ABS systemet som brukade krångla på dessa. Bilar från 2003 hade inte detta problem då det hade upptäckts och åtgärdats.
Därför tycker jag det (oavsett prisbild, modell och märke) är dumt att köpa första och andra årsmodellen av en generation.
Har en bekant men den ganska tidig tesla model x. Typ en 2017 eller nått. Jävlar vad den är på verkstad. Allt möjligt konstigt som att fönstrena fastnar i nedvevat läge och sånna saker som bara inte ska inträffa.
Personligen köper jag bilar som är dyra nya men som tappat mycket i värde. Inte för att de nödvändigtvis inte går sönder, utanför att det är mycket bil för pengarna. Vw touareg, äldre bmw och har nu en volvo xc60 som jag köpte för 100tkr. Men funderar på att skaffa en touareg. Jag gillar att åka bra bilar så jag lägger mina pengar på det, skiter faktiskt i vad det kostar, för det ger mig livsglädje
Kör heldre en vw touareg med luftfjädring, v8 diesel, och massa skön extrautrustning, med nypris på miljonen för cirka 200tkr. Än att köra en nyare kia, eller annan småbil för 200tkr. Men alla är olika.
Gör bilen ditt liv rikare så är det rätt bil, oavsett pris.
Skulle jag med gott samvete rekomendera en bil så är det faktiskt volvo för mellan 100- och 200tkr. Försöka hitta en så ny bil inom modellgenerationen som möjligt. Då får du allt du behöver, alla verkstäder kan bilarna ut och in, värdemiskningen är inte så farlig ( lättare att sälja en volvo i det här landet än en Suzuki) och de är allmänt trevliga bilar med rätt hög kvalité. Man behöver heller inte skämmas, man åker ju bara en volvo, som vilken elektriker, sjuksyrra, ingenjör eller direktör som helst.