Smart bilägande eller tips att köpa en bil? 🚘

Mina tankar gäller såklart inte alla bilar, men många.
Vi pratade om en Kia Niro i en annan tråd så vi spinner vidare på densamma och ponerar att den köps genom ett billån med restvärde (50%), samt att den behålls i tre år.

Bilens pris 260 000kr ink vinterhjul, har uppgift om detta pris så det är realistiskt.

Kontantinsats 52 000kr
Miljöbilspremie att få tillbaka ca 26000kr, detta ska stämma men är lite osäker på om min lathund stämmer över år 2021.

Ingångsvärdet till nya bilen är alltså 234000kr och uträkningen bygger på att premien används för att betala ner lånet.
Belånat belopp 182 000kr.

Med detta skall bilen betalas ner 52 000kr över 36 månader för att nå sitt restvärde. Alltså 1444kr per månad.

Eftersom bilen har vagnskadegaranti så behövs endast en halvförsäkring, denna kommer ligga på ca 220kr per månad då den rabatteras eftersom man har finans på bilen. Totalpremien blir då 7920kr över 36mån.

Serviceavtal 99kr / månad.

Månadskostnaden är med detta 1764kr för en ny bil.
Totalkostnaden över perioden är 115 520kr/3208kr per månad.

Har inte räknat med räntan som idag enligt erbjudande finns till 1,9% samt årsskatten på 360kr.

Med detta har man en bil som inte ger någon oväntad kostnad gällande reparationer, däck, tokdyra servicar eller andra konstigheter.

Säg att du köper en Volvo v90, 4 år gammal som rullat 8000 mil. Då kan du vänta dig att du förutom kostnaden av bilen behöver lägga pengar på däck, bromsar och helförsäkring som uppgår till mer än att köpa kian i ovanstående exempel och betala denna i 18 månader för bara de extra kostnaderna som Volvon har utöver inköpspriset.

Intressant exempel, tack! Tycker det är ett bra pris för en ny bil men jag räknar med att man kan äga bil för mindre än 3200 kr per månad.

Min Kia ceed köpte jag fyra år gammal för 85 kkr för 6 år sedan. Har tappat 65 kkr i värde på den tiden. Alltså runt 1000 kr per månad. Om jag lägger skillnaden 2200 kr per månad till reparation, nya däck, service osv skulle det ju innebära över 25 kkr varje år i sådana kostnader. Det har jag inte varit i närheten av.

1 gillning

Det kan man absolut göra, jag kommer till fler exempel. Lite klurigt att skriva från luren bara.

Man kanske inte ska jämföra äpplen (Kia) mot päron (Volvo) men det spelar väl ingen roll om ekonomin är det viktiga.

Jag ska plocka fram exempel på hur man kan göra liknande de åtgärder ovan fast på en äldre bil och försöka hamna runt en totalkostnad om 2000kr per månad.

Tittar man på din Kia så är det bra att du kommit billigt undan, men de facto är att det år du får byta bromsar fram, köpa 4 nya däck och göra en stor service så kommer det kosta mellan 24-28 000kr under samma år.

Ett tips är att använda autobutler för att jämföra verkstadspriser. Flera tusenlappar att spara på service och reparationer. Tips dock, kolla omdömen och sortera på betyg framför lägsta pris.

1 gillning

Yes, förra året åkte jag på precis det. Bromsbyte, nya däck och service. Landade på runt 20 kkr. Men de 5 åren innan har jag snittat på runt 5 kkr, så ett enskilt dyrt år vattnas ut om man ser över en hel period.

Helt enig! Jag har använt Autobutler flera år. Jättenöjd!

1 gillning

Okej.
Jag vill ha en Volvo V60. Förklara hur en 6-12 månader gammal V60 blir billigare än min Volvo 940 från 1993.
Jag byter direkt!

Man får ju givetvis vara lite rimlig och hålla nivån på bil i något standardfack där majoriteten av bilägare önskar befinna sig.

Tittar man på din bil så skulle mängden soppa den slukar mer än en corolla betala för en ny v60 på 12 år om man kör 2500 mil per år.

Inget illa om 940, jag skulle själv vilja ha en fin sådan.

3 gillningar

TS frågade enbart vad som var mest ekonomiskt.

Ang soppaförbrukningen… Om man räknar 0,3/mil mer för 940 så får jag det till att en ny V60 enl dig skulle kosta 126000 kr…

Du får gärna jämföra med min XC70 my2011 i stället om du vill.

1 gillning

Jag har haft en 7-8 bilar under många år, blandat från väldigt gamla till helt nya, men är nu bilfri.

Jag tycker din strategi låter bra för att hålla nere totalkostnaden. I de flesta fall köpte jag den efter värsta värdeminskningen år 3-4 och körde tills det blir lite väl mycket reparationer, vilket i mitt fall brukade vara år 10-12. Du behöver inte bestämma ett visst år, utan gå på känsla. Kanske de rullar på längre idag.

Köp märken och modeller som är bra. Fanns info på nätet förr om hur just en viss årsmodell var från ett visst märke. Minskar nog risken. Gör besiktning före köp. Bilhandlare känns tryggare med garantier men prismässigt blir det tuffare.

Försök hitta en bilmekaniker som du lär känna. Spar oerhört mycket pengar, vad behöver göras och inte, kan man hitta delar på skroten mm. Jag höll mig till att byta däck själv så det var mycket han fick göra.

Kör du en 1500-2000 mil om året så skulle jag tippa på att totalkostnad inkl värdeminskningen, bensin, reparationer, service, däck, skatt, försäkring mm landar på en 5000 i månaden.

1 gillning

Så sant.

Bränsleförbrukningen gör mer än många tror utan de stirrar sig blinda på bilens pris när de handlar.

December månad gav mig en sopparäkning på 3500 för att jag kör en BMW X6M. Det var vettigare månaden innan då jag körde en 320 diesel och landade på 1400kr för samma mil.

Har en “mindre” bil (Ford focus active) på 3årig leasing för ca 2800kr/mån. Älskar leasingen med allt vad det innebär av att slippa bry sig om eventuella avgifter för service eller oförutsedda fel med mera. Är det något ringer vi bara och kan komma in direkt. De bjuder på lunch medans de fixar problemet och sen åker vi därifrån. Ungefär så. Klockrent.

Problemet är den större bilen. Vi har fyra barn och måste således ha en sjusitsig bil, vilket det inte finns många modeller av. Det finna många som hävdar att de är sjusitsiga men som bara har ett “nödsäte” där bak. De modeller som finns, om man inte vill köra omkring i en riktig buss, typ VW transporter är, VW sharan, Ford Galaxy och Seat Alhambra. Köper dem när de är hyfsat nya. Ny i det här fallet är < 3000mil.

Jag kanske tänker fel men vågar inte köpa äldre för jag tänker att det blir dyrt med reparationer med mera. När skulle ni säga att det börjar dra iväg med verkstadkostnader? 10k mil?

Jag skulle ge rådet att kolla vilka modeller du i ett skarpt läge kan tänka dig att köpa.

Kolla sedan igenom vid vilka mil de större servicarna görs så som kamremsbyte m.m

Försök sedan att hitta en där det är gjort, du köper den av handlare och får lite garanti, ser till att få den nybesiktigad, kikar över vilken livslängd som är kvar på däck och bromsar.

I det läget får du en bil som är bra nog att ha i två tre år utan större bekymmer. Säljer du den sedan så kommer värdet vara ok i bilen med.

Vi tar ett exempel som jag hittat på blocket.
VW sharan 2014 års modell. 12000 mil för 155000kr.
Den har fått ny rem, ett års garanti, nybesiktigad samt nya sommar och vinterdäck.
Bromsarnas skick vet vi inte mer än att besiktningen godkänd dom.

Kör du den i 2 år och lägger 4000mil på den ska den vara värd mellan 119 och 124 000 sedan.

Skulle den gått 10 000 mil idag och 14 000 när du säljer den skulle priset ligga på 169000 kontra 129000-134000 när du säljer den.

Tyvärr blir dessa typer av bilar de svåraste att hålla kvar samma värde i som man köpt de för.

3 gillningar

Ang. sista stycket: det beror på vad man menar med reparationer. Och det är så svårt att säga något generellt. Bromsar kan vara utslitna redan vid 2000mil. Men mina höll 15 000 mil för att jag i princip bara åker landsväg och motorväg. Men en kollega som tidigar jobbat som bilmekaniker säger att vid 10-11k mil så börjar det dra igång. (Risken ökar markant, men ingen garanti) Då ökar risken för att bussningar och leder ger med sig. Det ska liksom inte hända efter 5000 mil i normalfall. Då kan man nog misstänka att man monterat det felaktigt i produktion.

Elfel och mjukvarufel har inte med mil att göra, snarare otur, felaktig/klantig design/montering och tid. Att det över tid samlas vatten och fukt i kontaktstycken som korroderar. Att tiden gör plasten runt kablarna blir sprödare etc. Visst ökar risken för att kablage skavs sönder med milen, men det beror ju lite på vart man kör. Jag har 4 kilometer grusväg för varje resa jag gör, det sliter lite mer än om man bara åker nyasfalterat varje dag.

Ett konkret tips dock: vissa lantbrukare har däckmaskiner! De brukar inte ta många kronor för att kränga om däck. Min lokala tar inte många kronor för att lägga om däck jag köper på nätet. Minns inte riktigt men 800-900kr för 4 däck på 18 tum (kör SUV). Säkert det dubbla på stora däckfirmor eller hos ÅF.

2 gillningar

Håller till viss del med.
El och mjukvarufel åtgärdas oftast kostnadsfritt upp till bilar är 7 år gamla, maskinskadeförsäkringen brukar utöver det ta elfel kopplat till drivlina.

Bromsar som håller mindre än 8000 mil ska reklameras, lite beroende på typ av bil och användningsområde då.
En pickup som drar 4000 mil per år med släp är ett exempel där det aldrig kommer gå igenom.

Med risk för att vara extremt tråkig. Men att inte köpa bil alls om det går måste väl vara det smartaste bilägandet. Bra på alla nivåer - plånbok, motion, miljö, stress etc. Men kanske inte ett alternativ. Bra blogg om https://www.livutanbil.se/ ämnet. Finns även en skoj jmf vad bilen faktiskt kostar på samma blogg.

3 gillningar

Hahaha… Den här bilden räckte för att göra mig avskräckt (inser hur bekväm och bortskämd jag är) :joy:

2 gillningar

Hehe - vi har cyklat med familjen ett bra tag nu (2 kids) och jag var ruskigt skeptisk i början. Men det gick så jäkla fort att vänja sig. Samt att faktiskt se vilka fördelar det har på så många nivåer. Barnen älskar det, man stressar aldrig någonstans, man får bra grund-kondis, plånboken älskar det och man får unna sig lite coola funktionskläder ibland (alldeles för sällan). Det absolut jobbigaste med cyklandet är att man behöver försvara det för många runtomkring en i tid och otid.

Kan rek. varmt, även om bilden ovan ser rätt spännande ut. Köp en jonne för ngn tusenlapp och försök 2-3 mån. Funkar det så stek idéen med bil. Enligt mig extremt överskattat och bara en tankevurpa att det är jobbigt. Iaf om man bor hyfsat nära en stad med okej tåg/bussförbindelser.

Och du får fö en riktigt bra el-cykel för ex 50k, som i princip inte kostar dig en enda krona i underhåll under flera år. Den kalkylen är enkel att räkna hem. Och då är det nästan svett-fritt att jonna runt, och du klarar enkelt lite längre avstånd.

Det ena utesluter inte det andra. Jag gillar tillgången till bil men cyklar samtidigt drygt 650 mil om året. För varje mil jag cyklade rullade min bil det dubbla år. Mycket pga pandemin. Enligt mig är det bättre för plånboken, hälsan, och miljön att sluta äta kött.

3 gillningar