Att inte köpa bil alls är inte det smartaste bilägandet, det är inget bilägande. Är ju som att säga att det säkraste sexet är att inte ha sex…
Under 10 års tid cyklade jag och åkte kollektivt överallt. Bodde i mellanstora städer 50-100k invånare. De 150k jag lade på min första bil var bland de mest värda pengarna jag spenderat. Är en enorm frihet och så mycket bekvämare än cykel och kollektivtrafik. Inga tidtabeller att passa, försenade tåg, inget regn eller helvetisk motvind att bekymra sig över. Man kan enkelt frakta allt från packning till möbler och vänner.
Köpte en tre år gammal Volvo som gått 6000 mil för 150k som nu 5 år senare gått drygt 11000 mil. Söker jag på samma modell, ålder, utrustning och mil så ser de ut att kosta ca 100k. Det tycker jag har varit oerhört billigt. För att ändå varit en rätt modern bil. Reparationer har kostat totalt ca 7000kr på dessa 5 år. Plus nya däck för ca 8000, sommar och vinter.
Här är mitt upplägg sedan 2019:
Nypris bil ca 220000kr
Min leasingkostnad per månad 2800kr inkl service
220000 - 2800 = 217200kr (engångsköpte indexfonder hos avanza)
217200 x ca 10 % avkastning = 21720kr per år har denna investering gett.
På detta sätt får jag en ny bil och resten av pengarna jobbar under tiden.
Hänger ju på att man inte åker på “onormalt slitage” eller övermil. Rätt gynnsam tidsperiod för det upplägget dock.
Vi kan ju kika hur utfallet blir för ett fiktivt bilköp om 220k per idag och fylla på i framtiden: SPP Global
T0 2021-03-19, 174,55 SEK
T1 2022-03-19, XXX,XX SEK
T2 2023-03-19. YYY,YY SEK
T3 2024-03-19. ZZZ,ZZ SEK
Jag tycker att det blir allt mer intressant att använda delningstjänsterna som finns, tex Volvo M eller Kinto Share. Det förutsätter förstås att man har bilar i sin närhet (beroende på tålamod så max 200-400 meter från hemmet). Men har man det och inte åker dagligen så verkar det vara ett mycket bra alternativ, särskilt de varianter utan fasta kostnader per månad. Enligt mina överslag skulle min familj tjäna minst 20 000 om året på detta. Men det förutsätter att tillgången funkar och att man kan använda dem precis som man skulle gjort med sin egen och att de hålls fräscha och tankade och allt sånt. Har ännu inte provat.
Har provat Volvos M. Det fungerar bra såtillvida att bilarna är bra. Men man ska ha lite tur om man ska använda en bil spontant. Och runt storhelger etc. är det ju bara att glömma om man inte bokar månader i förväg. Det var dessutom ganska dyrt tyckte jag, men man fick ju åka nya volvobilar också.
Vi har istället köpt en lite äldre begagnad bil. Den är alltid tillgänglig och man behöver inte vara lika försiktig om den och kan lämna saker kvar i bilen, t.ex. barnstol. Hade vi använt Volvos M på samma sätt som denna tror jag det kostat mer… Men bilen är ju inte lika fin heller. Men det är väl rätt lätt att räkna på kostnaden för ens eget körbehov.
Köp en liten kombi, som t ex en Skoda Fabia Combi. För 100 000 kr. Då får man en ganska ny välutrustad bil. Låga driftskostnader med billiga däck, bromsar, reservdelar, drar lite bränsle osv. Lätt att parkera men ändå hyfsat rymligt bagage just för att det är en kombi.
I Sverige har vi av tradition en onormal förkärlek för stora bilar som Volvo V60/70/90. Då blir de dyrare att köra/äga. Javisst de är säkrare men en nyare modern småbil är ända trots allt en ganska säker bil jämfört med hur det var förr.
Intressant, det är precis det är jag tänker är bra att veta innan man säljer bilen… Bor du så att du har flera ställen att hämta på runt dig? Kostar tjänsterna inget per månad kan man ju dessutom vara kund hos flera och ta bil som finns. Kinto är billigare eftersom man kan välja storlek på bil efter behov.
Ska tillägga att vi använder vår bil extremt lite, därav är det extra intressant för oss. Ibland står den i två veckor. Sen beställer vi mer och mer med hemleverans och använder TipTapp vilket också bidrar till minskat behov att själv köra.
Vi hade iaf 2 ställen som var inom gångavstånd, typ 500m. Men finns det fler tjänster finns större möjligheter såklart. Även volvo hade olika storlekar, minsta var volvo 40 på de platser vi använde.
Det händer att vår bil står 2v också. Men sen någon vecka används den ett par ggr i veckan och så åker man bort över helgen. Åka iväg en hel helg med bilen var man tvungen att planera rätt långt i förväg för att få en M bil. Men det finns ju andra hyrbilar också, närmsta mack kanske har. Totalt kör vi en bit under 1000 mil per år.
Men ett tips är att prova. Vi sålde bilen och hade endast pool/hyr under ett halvår, men landade i att det var värt med egen bil ändå.
Nice, hur vet man när en bil har haft sin största värdeminskning? Är det efter 2 år eller 4 år eller 6 år? Hur begagnat ska man titta på för hitta the sweet spot och diffar det mycket beroende på bilmodell?
Synd att personen i fråga inte tog steget ut och redovisade även drivmedel etc, blir ju svårare att jämföra den total milkostnaden. Har ju själv gjort något liknande och landat i siffror kring 25 kr / milen med två helt nya bilar så här långt.
Jag har skrivit om detta många gånger tidigare, men det tåls att upprepas. Bonus/malus-skatten har vänt upp och ner på begagnadmarknaden. Bilar påställda innan 1:a juli 2018 har behållit sina restvärde hyfsat bra. De har generellt sett inte tappat 50% av sitt värde efter 3 år (som ofta används som tumregel).
Så om 1 år, om man är ute efter en begagnad bil, ska man då leta efter bilar påställda jan-jun 2018 eller bilar påställda jul-dec 2018? Var får man troligtvis bäst värde?
Den som lever får se. Jag undviker att spekulera. Jag köpte förra veckan en lätt begagnad bil som jag nu får betala “straffskatt” på fram till den oktober 2022. Ska bli intressant att följa utvecklingen när reglerna ständigt skruvas åt och skatterna ökar för alla nya bilar som inte är hybrider i allmänhet och rena elbilar i synnerhet.
Jag ser ingen? som tänker på att visa bilar faktiskt ökar i värde, tex har du en Volvo 242 Turbo i bra skick idag så är den värd en hel del pengar och sköter du den så kan du sälja den om 5 år för mer än du köpte den för (inkluderat service kostnader mm). Då ska vi inte snacka om BMW E30 M3 i bra skick där har du en halv miljon (om inte mer) om den är original…
Kan det vara ett sätt att äga bil billigt? Försöka hitta klassiker innan de är klassiker, ha dem ett par år för att sedan sälja dem för mer än du köpte dem för?
Jag funderar i dessa banor, någon annan som tänker samma? Förutsätter ju såklart att du är lite bilnörd och gillar att skruva, vilket jag gör
Intressant ämne!
Fast är det inte så att sådana exemplar ska hållas i gott skick för att kunna stiga i värde?
Kan det inte bli kraftigt negativt att M3an har rullat 1500 mil om året och även vintertid?
Jag har, efter mitt första bilköp som var en katastrof, tittat på miltalet på bilen.
Den ska ha gått runt max 4000 mil och det pris som jag känt att jag velat betala. Årsmodell spelar egentligen ingen roll. Sen har jag kört den till ca 8000 mil för att sedan byta. Jag tittat på vilka bilar som haft minst antal fel. Min förra bil t ex var det ett återkommande klagomål på nämligen att handboken var lite för tjock.
När det är sådana klagomål så jag att det inte kommer bli en massa dyra reparationer mellan servicarna.
Dock sket det sig med min nuvarande bil då jag varit så nöjd att jag inte velat byta så nu närmar den sig 10 000 mil. Men verkstaden säger att den är väldigt välvårdad så nu känns det som att den får hänga med ett tag till.
Jag tänker faktiskt nästan precis likadant. Köpte sist en skoda fabia kombi som var tre år gammal. Byter till trafikförsäkring i år som är år 4, kör så lite som möjligt men pga pandemin blir det ingen kollektivtrafik nu. Jag kan varken meka eller är intresserad av bilar.