Smart bilägande eller tips att köpa en bil? 🚘

Hej!

Har du räknat något närmare på vad det ungefär kostat dig om året? Jag planerar själv att göra samma sak, köpa 3 år gammal tjänstebil som gått 6-9000 mil. Eftersom jag som jag skrivit i annan tråd endast haft privatleasing av SEAT och har noll kunskaper om service, besiktning etc. så söker jag med ljus och lykta efter någon uppskattning på vad det kostar mig om året att äga en sådan begagnad bil. Vad kostar exempelvis årlig service? Vad kan man behöva lägga undan som buffert? Tanken är bilar från bättre/premium tillverkare, VW, Volvo, audi etc.

Hittade två exempel som både skulle kunna vara aktuellt för mig om något år.

Volvo V60 D3 Classic R-Design, 6800 mil, år 2018: Pris 220 000kr
Volkswagen Passat Sportscombi TSI 150, 4500 mil, år 2017: Pris 200 000kr

Kör själv 1000-1500mil om året. Vad behöver jag räkna med för kostnad per månad ink värdeminskning och när bör man sälja själv?

Hej Patrik
Det är från bil till bil. När jag skulle köpa så tog jag en månads digital prenumeration av Vi Bilägare. 49 kr tror jag det kostade.
De har väldigt många tester och jämförelser, där de stolpar upp värdeminskning, service, pris för vanliga reparationer, etc.
VAG (VW, Audi, Skoda, Seat) föll bort för mig. De har långa serviceintervaller, men ändå ska man in på inspektioner mellan servicarna, vilket gör att priset drar upp. Det känns som en grej de har hittat på för att tjäna pengar.
Btw, VW är inte premium :wink:

En vanlig service går på 2500kr på en helt vanlig volvo med typ en D4 motor. Då byter dem olja, oljefilter och luftfilter. Kanske även kupefilter men det är jag osäker på. Tror de kollar efter felkoder med. Detta är på Bilia. Har du deras kreditkort får du typ 500kr i rabatt dessutom. Görs varje 3000mil. Egentligen är det det som först inträffar, 1 år eller 3000 mil. Lägger själv nästan 3000 mil på ett år. Säg att jag har brännt av 2500mil när det egentligen är dags, då brukar jag vänta. Men oljan degraderas med åldern, bildas oxidation, drar till sig fukt osv, därav finns det ett åldersintervall.

Börjar bilen närma sig 18 000mil så ska kamremmen bytas (eller 10år, samma sak här, remmen är av gummi/plast och blir svag och torr med åldern) det kostar runt 6-7000kr. Men det gör man ju alltså en gång under genomsnittsbilens livslängd. Samtidigt ska ju alltså oljan bytas så det kommer gå på tot runt 10 000kr för denna storservice. Av denna anledning kan bilar med kamkedja vara att föredra. De behöver i normalfall inte bytas.

Beskitning kostar väl 500kr cirkus. Men man brukar nästan alltid få rabatt. Så säg 400kr/år.

Du kommer billigare undan om du hittar någon bra lokal mindre mekaniker så klart.

Sen kostar ju reparationer en del, men det går aldrig att förutse, förutom slitagedelar så som bromsar.

Ett exempel. Vi köpte för 6 år sedan en 5 år begagnad VW Polo. (Småbil) Hade bara gått 3500mil och var riktigt fint skick. Betalade 87000kr. Idag är den värt ungefär 50000kr. Har kört 3000mil med den. Totala kostnaden ligger på ca 1700kr/mån inklusive allt men eftersom vi kört så lite blir det ändå ca 40kr/mil. Aldrig bytt däck, knappt servat den någon gång. Knappt några reparationer osv. Så har i princip haft ganska tur med den.

I olika kalkyler för normala körsträckor och nyare bilar är det väldigt få bilar som kommer under 25kr/mil. De flesta nya normala bilar hamnar i intervallet 30-40kr/mil. Säg att du konsumentleasar en liten/billig bil för neremot 2000kr/mån så tillkommer bränsle, skatt och försäkring. Då landar du på ca 3000kr/månad (för 1500mil/år). Köper du en nyare begagnad “tjänstebil” (Typisk mellanstor/stor kombi) Så får du räkna med att den blir dyrare att ha än en ny småbil.

Har räknat på många av mina bilar och en nyare begagnad lite större bil hamnar ofta på 3500-4500kr/månad inklusive bränsle mm. Vilket blir ca 50000kr/år. Så för många kan det ändå vara billigare att hyra en bil om den används lite.

Elbilar är ett eget kapitel och senaste åren har många kunnat köra de till låga kostnader men det är och har varit en lite speciell och dysfunktionell marknad. Där begränsad tillgång, valutasvängningar, prishöjningar, subventioner och export gjort att den marknaden har varit/är speciell.

Så de exempel på bilar du räknar upp hade jag nog budgeterat med ca 4000kr/månad. Var observant på den årliga skatten på nyare dieselbilar då det kan skilja väldigt mycket på olika exemplar beroende på när de är registrerade.

1 gillning

Lyxlirare där, min V70 är från 2005 :smiley:

2 gillningar

Jag har ingen bra strategi för god ekonomi. Lös det på ett sätt du är nöjd med!

Vi köper en helt ny bil var fjärde år. Hellre en enkel, billig, ny bil än en äldre med högre nypris. Just nu har vi en Peugeot 2008 och den fungerar bra för våra behov.

Jag vet att det är helt förkastligt rent ekonomiskt att göra som vi gör men jag struntar i det! För oss är det värt det!

2 gillningar

Tyvärr har ju det här med oändlig livslängd på kamkedjor visat sig vara en farlig affär ibland. T.ex. med kedjespännare som fallerar, kamkedjan kuggar över och vips ska hela motorn bytas. Simpliciteten med en kamrem som kan bytas utan att riva ur hela motorn är ibland en fördel.

Vad gäller olja, jag personligen byter olja vid 1500 mil även om boken säger 3000 - ser det som en investering i min bils välmående. Men det är ju under förutsättningen att jag faktiskt kan göra det själv också.

Jag kan tipsa om Toyota och deras kvalitetsgaranti. Jag ska själv köpa en Toyota när rätt modell dyker upp, delvis tack vare denna garanti.

Nackdelen med upplägget är att man måste köpa bilen hos Toyota, samt serva hos Toyota, men fördel är att allting dyrt (kamkedja, motor, etc etc) täcks av garantin. Så om man köper en 2018-2019 har man kvalitetsgaranti tills 2028-2029.

Toyota är så pass bra bilar att få förmodligen nyttjar garantin, men skönt att ha den där. Jag har kollat runt på forum och hittat ett par som behövt använda garantin, och det har fungerat smidigt för dem.

1 gillning

Exakt så gjorde vi också tidigare. Fast vi körde ungefär 10 år. Sköter man servicen får man ett ganska problemfritt bilägande. Utvecklingen går fort även för småbilar och de blir allt bättre och säkrare.

2 gillningar

Brukar säga att köpa ny bil regelbundet eller begagnad som servas/repareras på märkesverkstad kan ibland vara ungefär lika dyrt. I ena fallet går pengarna till värdeminskning och i andra fallet till dyra reparationskostnader.

Ska man köra begagnade bilar blir det ekonomiskt först när man kan skruva själv eller hittar någon bra prisvärd (liten) verkstad som kan hjälpa en.

2 gillningar

Det låter spontant svårt. Jag har kalkylerat en del på det och har inte kommit till den slutsatsen. En bil som är 3 år gammal (då den värsta värdeminskningen är över men bilen fortfarande är hyfsat ny) måste kosta många, många tusen varje år, under flera år, i reparationer, för att reparationerna ska överstiga värdeminskningen som en ny bil har.
Har du någon exempeluträkning att dela med dig av?

1 gillning

Haha, ja man väljer vilka strider man vill ta. Själv ser jag det jämförbart med lite fysisk träning. Tar en timme och det känns bra efteråt. Behöver inte heller planera in besök för däckbyte. Spar därför också tid. Mitt sätt att få det gjort :slightly_smiling_face:

Men faktum är att jag ibland slängt in däcken i bilen och åkt till verkstan :shushing_face:

2 gillningar

Har inget konkret räkneexempel men har kollat på det ett antal gånger då jag hjälpt släktingar att köpa bil. Idag tar många märkesverkstäder (och även de stora fristående kedjorna) i storstäderna 2000-2500kr/timme. Då blir service och reparationskostnaderna rejält höga även om man gör få reparationer på bilen. Därav att jag skrev att man behöver hitta mindre verkstäder eller helst skruva själv.

Sen har du även extra kostnad för helförsäkring som många glömmer bort när de jämför.

Har du ett bra konsumentleasing-erbjudande på en ny bil så är de så nedpressade i pris att det ofta blir förvånansvärt lika i slutändan.

1 gillning

Helt sant att VW inte är premium. Intressanta diskussioner detta, tacksam för input

1 gillning

Ja, jag har länge funderat på Toyota. Jag är ju en TPS-anhängare av rang. Vet dessvärre inte om jag kan leva med att köra en Toyota personligen - men finns säkerligen väldigt många i detta forumet som inte har samma intresse. Bra tips!

2 gillningar

Googlade runt lite och hittade några konkreta exempel här.

T ex
Volkswagen Golf VII 1.0 TSI Sportscombi (115 hk)
Nypris: 232 000 kr
Pris efter 3 år: 109 100 kr
Värdeminskning år 1-3: 122 900 kr

En ny Golf kommer tappa 122 900 efter 3 år, d v s 3413 kr per månad
vs
En 3 år gammal Golf för 109 100 kr tappar ca 30 % kommande 3 år, 32730 kr, d v s 909 kr per månad. Se uträkning nedan:
Detta är en Golf med jämförbar motor från 2014 som ligger ute för 94000 kr. Jag har läst på annat håll att bilhandlare räknar med att göra 15-20000 kr på priset de tar i inbyte, så då fick säljaren isåfall 74 000-79 000 kr för denna. Det hade gett en värdeminskning på 28-32 % från 109000, så jag .

Då finns det alltså fortfarande kvar 2504 kr (3413-909) per månad kvar för reparationer innan det lönar sig att köpa en ny bil. Sen har äldre bilar större servicar, så vi kan säga att den äldre kostar i snitt 300 kr per månad att serva, alltså 2200 kr i diff ca, men det kommer inte upp i de siffrorna ändå.

Jag har haft olika gamla bilar, mer eller mindre begagnade, men jag har aldrig lagt ens i närheten av 2200 kr per månad (eller 26 400 kr per år) på reparationer. Sen har jag också förstått att märkesverkstäder kan ta ockerpriser, det är sant.

Den billigare försäkringen äts delvis upp av den högre malusskatten på nya bilar, såvida man inte köper en ren elbil, men det är en annan kalkyl. Även hybrider har fr o m i år hög malusskatt.

Golf 2018
Årsskatt 360 kr

Golf 2021
Årsskatt 2738 (malus-skatt år 1-3)

Jag blir nyfiken på resonemanget då jag står i begrepp att köpa bil och har övervägt nybil, men har inte kunnat motivera det för mig själv. Jag vill ha en bra, säker bil som går från A till B, sen om den är ny från fabrik ser är inget jag vill betala flera tusen extra per månad för.

Jag har som jag skrev ovan kollat på Toyota RAV4, och jag har tagit in priser på service och lite reparationer från lokala Toyota. Servicarna hamnar på ca 330 kr per månad, och reparationer är svårt, men jag kan inte komma upp i över 2000 kr hur jag än räknar.

Nu passar det ju inte alla, men det är ju rätt förmånligt att leasa-elbilar. Tack vare bonusen på 70k och att de sannolikt säljs vidare till Norge sen.

Man kan ju tex få en Nissan Leaf (har leasat en tidigare, trevlig bil!) eller Renault Zoe på 24mån/3000mil för runt 3000kr i mån, eller om man vill låsa upp sig på 3 år så kan man även få en Opel Ampera-E eller Puegeot 208 för samma pris.

Om man räknar på 16 i bränslekostnad för en fossilare och förbrukning på 0.5, så blir bränslekostnad på 36 000kr, jämfört med ca 9000kr för el om man laddar hemma. (Grovt räknat, för 36 mån)

Totalpris på 3 år blir då 108 000k för elbil, minus 27k i bränslebesparing.
Dvs 81k. (Väljer att inte räkna med lägre skatt, servicekostnader osv för enkelhetens skull).

Jämför man då med en bil som minskar i värde med 50% på 3 år, så motsvarar det att köpa en bil för 182k och sälja efter tre år.

Elbilen har ju dock då ett par trevliga fördelar:

• Man får kör en helt ny bil
  • Man kör miljövänligt
  • Smidigt att alltid vara full-laddad (om man kan ladda hemma över natten)
  • Inte fundera på service osv
  • Fast månadskostnad
  • Ingen kontaninsats, man kan investera de pengarna istället
  • Inga lån med räntor (det är det ju indirekt, men man slipper se det iaf :))

Sen finns det ju alltid nackdelar, som bedömning av skick vid återlämning, förändrad livssituation under leasetiden osv.

Kör en V50 -11 (utan lån) nu, som fungerar bra. Men ger mig lite klimatångest.
Vilket gör mig sugen.
Efter en kostsam och tuff separation så är ekonomin i botten dessutom, så ger en viss trygghet med fast månadskostnad utan överraskningar.

Hade Tesla Model 3 och en Nissan Leaf, så är minst sagt annorlunda med en 10 år gammal fossilbil :smiley:

Har en bekant som brukar säga att “när det kommer till bilar så blir det antingen till att amortera eller reparera”. Riktigt så enkelt är det inte, men det är någon som jag tagit med mig när jag utvärderar bilar.

Desto mer du kan fixa själv, eller med polarna, desto äldre bil går det att komma undan med.

Det där kikar jag också på ! Känns ju toppen.