Det här är en klurig fråga på många sätt och du är den ende som kommer kunna svara på den. Jag gillar Eric Strands tankesätt som jag tolkar så här:
Om du månadssparar väldigt mycket så kan man fundera på om det är bäst användning av dina resurser (tid, kompetens, energi etc). Tricket måste ändå vara att utnyttja de resurser man har så effektivt som möjligt. Det vill säga att bara använda de man behöver och kanske ha lite i buffert.
Lite med slutresultatet:
Om du har sjukt mycket pengar när du dör (som de flesta här i forumet kommer ha) - då kan man ställa sig frågan, vad det värt det?
Men då kommer vi tillbaka till frågorna som jag är jobbig med @Nightowl med flera här på forumet:
- Vad är det som är viktigt på riktigt för dig?
- Vad vill du ha, uppnå, ge bort, eller uppleva i livet?
- Vilka är dina grundläggande egenskaper och livsintentioner?
- Hur syns allt det här i ditt kontoutdrag?
- Hur vill du leva ditt liv?
Sedan får man utvärdera i förhållande till det. Att bara säga något om sparkvot är således vanskligt. Min sparkvot privat är t.ex. 10 procent. Lägger jag in företagen så gissar jag att den är betydligt högre än 50 %. Så det säger i princip ingenting. Däremot så kan jag säga att efter många coach- och terapisamtal att jag lever ett liv väldigt nära det som är viktigt för mig.
T.ex. att inte byta däck på bilen, köpa grafikkort som jag önskar, ha au pair, ha allt som behövs inom 1 000 meter från hemmet och så vidare. Tricket tror jag är att:
Konsumera i linje med det som är viktigt för dig (=medveten konsumtion)
Ja, det är mina två ören. ![]()
PS. Och nej, det är inte normalt med 40 % sparkvot. 30 % av Sveriges befolkning klarar inte en oförutsedd utgift på 5 000 kr. Men å andra sidan, normal är ju inget kul. ![]()