Utöver dessa har 9 förmånsbilar hafts som kostat mellan 12 och 35kr/mil (ink förmånsvärde).
Summa: Att ha bil är dyrt, ju nyare bil desto större kostnad.
Billigast är att äga en äldre kvalitetsbil där reservdelarna är billiga och servicen kan göras själv…
Kan bara hålla med. Jag äger en Citroen C1 vilket är exakt likadan bil, bara annat märke på ratten. Det är en 2008 års modell som jag ägt sen 2011. Gjort alla servicar själv, bytt däck 3 ggr, avgasystem 4 ggr, en tändspole och bytt skivor fram samt klossar 2 ggr.
Bytt bakre bromsrör i vintras samt bromsbanden bak.
Kostar 500 kr i skatt/ år, betalar 260 kr/mån i försäkring.
Den har gått lite drygt 20000 mil nu.
Absolut den bästa bilen jag ägt. Skall hålla liv i den så länge det går.
Ångrar det idag endast delvis, det jag ångrar mest är att jag sålde då värdeutvecklingen på bilen innebär att jag skulle få betala 3,5-4 mkr för att köpa tillbaka den idag.
Du behöver en seriösare bilkalkylsexcel. Jag lägger in kostnaderna som utgift, bränsle och investering. Tar även med skatter och försäkring i kalkylen. Totalmilkostnaden tar också med ersättning för tjänstemilen. Tyvärr får man ju resultatet först när man sålt. 25-35kr/mil är rätt bra om man klarar. Hittills är min uppfattning att äldre bilar blir dyrare att äga än nyare bilar som är eftertraktade.
Sen ska man inte förlora pengar på att köpa och äga bilar, och det går i princip bara på 15-20 år gamla bilar (om man slipper problem) eller 2-5 år gamla bilar. Håller mig numera i den senare kategorin mest pga problemfrihet och låga servicekostnader.
Blev nästan lite sugen på att sälja min bil för att se vad det slutar på. Kollade blocket här om veckan och då såg det ut att vara dyrare att köpa samma bil med de 2000 mil jag lagt på den sedan jag köpte den i mars i fjol.
Du bortser från alternativkostnaden om du investerat pengarna.
99000 investerat i S&P 500 senaste sex åren (032018-032024) skulle gett ungefär 209000 om utdelningarna investerats. (Faktum är att det i kronor skulle gett ännu mer eftersom dollarn har stärkts mot kronan).
Invested amount: $99000.00
Nominal Price Return: 91.31%
Annualized: 11.42%
Investment Grew To: $189,393.35
Nominal Total Return (with dividends reinvested): 111.53%
Men nu har man kanske behov av en bil, att inte ha en leder ev också till kostnader/minskade inkomster.
Sen tycker inte jag att utebliven inkomst på investeringar på börsen är jämförbart med en kostnad, speciellt inte när man tittar på facit i efterhand som man inte har innan.
Då kan man lika gärna sätta en kostnad på sin fritid mot vad man skulle tjänat om man hade ett extra jobb, eller på sin semester, dvs varje timme man inte arbetar är en alternativkostnad.
Hmm, jag själv äger tre bilar, 4 st MC två släp, nu hör det till saken att hojarna är veteraner=ingen skatt, ingen besiktning, försäkringskostnad ca 1600:- för alla fyra bara meka o ha kul. På min nyaste bil från 2013, så gör jag det mesta själv såsom olje byte, fix med bromsar, och däck byte på bilen, jag tippar att en årlig service kostnad ligger på ca 6 till 8 hundra på Hondan “Civic”, jag tycker inte ens att jag är speciellt extrem när kommer till att fixa prylar på bilen, kamremsbyte åtar jag mig inte tex, det är för bökigt på nya bilar, vanligtvis så anlitar jag då en mindre verkstad, många jag pratar med är så oroliga över att inte få korrekt märkesverkstad stämpel i sin service bok, så man gärna spenderar 10 tusentals kronor per år, för att få rätt stämpel i service boken, för mig helt obegripligt, men vill man slänga pengar i sjön så!
Jag glömde skatten på Hondan Diesel = snål som tusan, ca 1300 kr/år, däck kostnad ca 5000 var 5 till 6 år, kan man inte göra något själv på sin bil så blir det ganska dyrt i längden, vilket de flesta inte kan, märkesverkstäderna pungslår folk rejält:) och värre kommer det att bli med El bilarna, där våra makthavare har många konstiga ider, om vad man får och inte får göra på bilen.
Så har jag räknat/tänkt – för att helt enkelt vara medveten om sådan alt.kostnad.
Hur många kr/h netto är min fritid värd? (Erkänner: sömn räknade jag då inte som fritid utan nödvändigt lönefritt jobb… )
Inte så farligt ändå, det blir ju bara ~39k /år. Tro mig, att bo i Sthlm innerstad med bil kostar mkt mer än så per år. En stor post är P- kostnader av olika slag. Även om det är en gammal bil med få problem o låg verkstadskostnad. (Jag mekar inte med en bil själv, inte nåt alls.)
Det här ämnet kan man älta mkt i, mina yngre 80 talist kollegor, på jobbet, ser chockade ut när jag säger i helgen så var det däck byte, men så klart jag är ju av det manliga könet, den dagen jag packar ihop & drar på mig träfracken, så blir det mycket att st i:) Framför allt så verkar folk vara rädda för att ta tag i och göra saker själva, allt ska helst outsourcas till olika robot damsugare, eller städhjälp, samt robot gräsklippare till någon liten fläck på 50m², näe nu ska jag ut i garaget!
Inköp: 240000
Skatt: 1950
Försäkring: 4850
Bränsle 1000mil/år 0,6l/mil 18kr/l: 10800
Service delar, jobbet gör jag själv: 2000
Däck? Nya sommar och vinter i köpet så det dröjer länge innan nya köps.
Värdeminskning? Vet I fan! Jag behåller den här så länge det är politiskt möjligt. Jag har högst 25 kördugliga år kvar.
Så 19600kr/år eller 19,60/mil
Det ni elbilsägare
Tja, man skulle kunna anta att bilen har 0 värde efter 25 år så 9,60 till per mil då.