Det är en kostnad man har oavsett hur man betalar för bilen. Då går vi ju lite utanför scopet. Om alternativet att inte ha bil fanns på bordet är det istället en bekvämlighetsfråga.
Sånna här trådar tenderar att sväva iväg med den här typen av filosofier a la ”man kan väl cykla” och personliga anekdoter som motsäger kostnadskalkylen som framförs.
Ja, nu var det ju det som som diskuterades. Vad det kostar att äga en bil. Om man väljer att äga en bil så är en lämplig tumregel att den kostar ca 4000 kr/månad. Parkering är en sådan kostnad som man kanske inte har ifal man inte äger en bil (speciellt i stan där det är en märkbar kostnad).
Fyller på med anekdotisk bevisföring. Jag har av en händelse summerat samtliga faktiska utgifter som går att koppla till vårt hittills drygt 8-åriga bilägande, utslaget som ett genomsnitt under den perioden. Alla utgifter är inräknade. Även exempelvis saknade verktyg som har behövt köpas in för att kunna mecka med bilen, ett dragkroksmontage, eller för den delen ett USB-cigarettuttag för mobilladdning och två bilbarnstolar.
För alternativkostnad kan adderas kanske 150 kr/mån. För att sätta värde på egen nedlagd tid uppskattar jag ytterligare 500 kr/mån räknat på samma timlön som netto från lönearbete.
Summerat blir då ca 3200 kr/mån. Väl under 4000 kr/mån trots väldigt generöst med vad som är inräknat. Jag tror för övrigt att de flesta som tror att de räknar med allt faktiskt inte räknar med allt.
Men med det sagt så är det ändå inte superlångt under 4000 kr heller, och då är det en 20 år gammal bil där det mesta meckandet gjorts hemma och saker i största möjliga mån köps begagnade.
För ett normalt bilägande köper jag rakt av att 4 000 kr/mån låter som en rimlig nedre gräns.
Jag har släppt dessa diskussioner om bilar och bilekonomi nu. Låt var och en räkna på ett sätt så det passar just deras preferenser och alla får vara nöjda.
Jan använder begreppet ”alternativkostnad” helt korrekt. Det handlar om vad pengarna kan göra istället, inte vad DU kan göra istället för att köra bil, oavsett om det är att cykla, jogga eller äta bananer.
Jag kan också se en poäng med att bara köpa sprillans nya eller nästan nya bilar som man kör ”tills hjulen faller av”. Från vaggan till graven.
För då kan man påverka underhållskostnader på sikt på ett helt annat sätt. Fortfarande dyrare än att köpa och rotera mellan häckar TCO-mässigt men antagligen inte så mycket dyrare. Till en bättre helhetsupplevelse.
Intressant, måste finnas enorma variationer i det här beroende på vad man har för bil och övriga förutsättningar, som gör att man tycker olika.
Ju dyrare bil desto större andel av kostnaderna får man rimligen av att den bara står i garaget. Och ju större andel av kostnaderna man har av att den bara står i garaget, desto enklare blir det att rättfärdiga “onödiga” bilresor (som höjer kostnaden ännu mer), eftersom själva körandet då ändå bara utgör en liten andel av den totala kostnaden.
Den där “ytterst marginella kostnaden” utgör i alla fall för oss ca 2/3 av alla bilrelaterade utgifter, medan kostnaderna när bilen står kvar i garaget är ca 1/3.
Jag har ungefär 25 kilometer till jobbet så nästan alla “extrakostnader”, t.ex. däckslitage, går till det. Det blir verkligen marginellt dyrare att också åka ett par kilometer till stan någon gång ibland. Att lämna bilen i garaget och istället ta bussen blir klart dyrare.
Värdeminskning, skatt och försäkring kostar även om bilen står i garaget så det behöver jag knappast räkna med de gånger jag tar bilen till stan.
Jag kan däremot inte låta bli att ibland låta mig provoceras en aning av “billigast-möjliga-och-gärna-hemmameck”-falangen. Nej, det är inte jämförbart rakt av, men liknelsen mellan fordonskostnad och boendekostnad, eller varför inte matkostnad, är ändå inte fullt ut åt skogen.
Är man ute efter en viss standard kommer det kosta därefter också. Det finns absolut mer eller mindre smarta, ekonomiska val att göra inom varje enskilt område, men en 20 år gammal snart skrotfärdig bil är aldrig någonsin direkt jämförbar med en fabriksny. Likaså är inte ett torp i skogen motsvarande en i lägenhet i centrum och en påse havregryn kan aldrig någonsin ersätta ett restaurangbesök. Det är knappt ens frågan om äpplen och päron utan snarare en milsvid skillnad i upplevelse gällande alla dessa exempel. Inklusive billiknelsen.
Man behöver inte jämföra gamla och nya bilar. Är man bara intresserad av att ta sig från a till b i en bil med skaplig krocksäkerhet duger en 10 år gammal bil gott.
Bilen kan till och med vara riktigt fin.
En 20 år gammal bil behöver inte heller vara skrotfärdig.
Håller med om att det ofta är lite mer kostnader än man tror, men vissa grejer håller jag inte riktigt med om, framförallt inte kostnad för egen tid.
Visst, är man egenföretagare eller konsult där man kan jobba hur mycket man vill blir det relevant, men för en vanlig statstjänsteman som jag själv så kan jag inte jobba övertid när jag vill, och driva företag vid sidan om ju inte ens säkert att det skulle vara lönsamt.
Så när jag lägger 2h på att byta bromsar och sparar 4000:- mot att lämna in på verkstan så är det 2h i tv-soffan som det ska jämföras med.
Och som någon skrev ovan, om man inte har bil utan då får 2h extra restid per dag, ska det då dras ifrån 2 övertidstimmar ifrån månadskostnaden varje dag? Isåfall tjänar man ju pengar på att äga bilen, men likväl har man kostnader för den i form av allt som nämnts i trådstarten.
Så den “kostnaden” tycker jag inte man ska räkna in faktiskt för det blir knepigt, utan hålla den utanför själva bilkostnaden.