Även den billigaste bilen kostar minst 4.000 kr i månaden i totalkostnad (TCO)

Boven är nog mest hur ofta man byter bil. Själv köpte jag en civic 2007. Har den än och inga planer på att byta eftersom den är så gott som i nyskick. Så 200 000 delat på snart 30 år plus försäkring etc är snitt 1500 per månad. Och har jag bilen längre så sjunker det ju såklart.

1 gillning

Tycker det låter riktigt bra, lite passus på vilket märke. Vissa verkar ju ha krav att bilen ska vara i nyskick när den lämnas tillbaka.

Och då är jag inte intresserad av att leasa själv, provat en gång, och gick väl bra så, men lite för mycket pengar och stress för min del.

1 gillning

-Nej bara om du själv vill.

Tycker jag läser om diverse mjukvaruuppdateringar i nya bilar som hindrar folk från att använda fordonet i tid och otid. tror knappast en ny bil skulle vara mer driftsäker med så många fler komponenter som kan gå sönder.

Gällande min bil.
Så länge den går igenom besiktningen så är den i säkert skick vill jag anta. Och kommer aldrig känna behovet av att ha det senaste för att jag vet att det jag har var det ‘‘senaste’’ vid ett tillfälle, bara mycket billigare nu.

Det som du tycker är säkert nu kommer en ‘‘du’’ säga är undermåligt om 30 år, så redan nu kör du en bil som i framtiden kommer ses som att ha undermålig säkerhet av dig själv. känns som en illusion av säkerhet du intalar dig själv. (säger inte att en ny bil inte är säkrare, men även folk i nya bilar dör)

Det kommer alltid finnas något som är det senaste.
Min telefon kostade inte många tusenlappar, men för några år sedan hade samma teknik varit en motsvarande 20.000 kronors telefon. Kan man uppskatta en sak för vad de är istället för att jaga det allra senaste så tror jag att man får ett rikare liv.(både bokstavligen talat och bildligt talat)

Kanske jag köper din nya bil om 15-20 år för en månadlön eller mindre och kör med i ytterligare 10 år. Eller så har du kolat i en crash för att du undermedvetet slappnade av i tron på körbanehållaren, vem vet :slight_smile:

Abba still slaps, de är jätte gamla, peace out :stuck_out_tongue_winking_eye:

9 gillningar

Nej, inga vinterdäck med i priset men det ingår ju inte om jag hade köpt bilen kontant heller…

Volvo ex30 extended range plus. Jag är inne på min tredje privatleasing nu (olika märken), aldrig varit några problem med återlämning.

1 gillning

4 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Privatleasing Skoda Superb iV

Det är knappast något normalt för nyare bilar.

Du har missuppfattat vad besiktningen gör.
Den ser till att vissa grundläggande saker är OK.
Men din bil kan fortfarande vara som att krocka i en flyttlåda.

Vilket konstigt argument, såklart att det sker en utveckling på 30 år.

3 gillningar

Jag förstår inte en enda siffra i det här inlägget.

6 gillningar

Skulle vara delat på 30 år. Vet ej varför jag skrev 4 :joy:

Har förmån med tjänstebil från jobbet kommer kosta 3600 kr/månad.

• 5000 mil/år
  • Vinter/sommardäck ingår
  • en biltvätt i veckan

Bilen är ren elbil och där kommer vi spara på kall körning som står för 90% av pendlingen , känns givet med denna dealen då vår nuvarande bil kostar oss runt 3000 kr/månad med värdeminskning,service och försäkring inräknat.

1 gillning

En kostnad som @janbolmeson missat är kostnaden för parkeringsplatsen. Lätt att glömma om man bor i villa :slight_smile: Och om vi ska “va såna” så innebär väl en p-plats vid en villa också en kostnad… kanske har man (varm)garage, kanske måste uppfarten asfalteras om emellanåt etc etc.

Jag har iaf en kostnad för p-plats på norr om 1000 kr/mån och därtill tillkommer p-avgifter när man är iväg.

Jag leasar för ca 3500 kr/mån och har beräknat att totalkostnaden blir minst 7000 kr/mån.

5 gillningar

Nä som sann RT are så tillverkar man egen bensin samt ställer sig i skogen och går 2 mil om de så behövs för att få gratis parkering.

6 gillningar

Köpte en begagnad diesel 2017 och skriver av den på 10år, har med svajigt pris på drivmedel tryckt upp milkostnaden till 20:50 inkl. allt
Har till dags dato en kostnad på 4548:-/mån.

I diverse biltester hamnar majoriteten av bilar på en milkostnad runt 30:-/mil, jag kapar nästan en tia per mil genom att göra reparationer och underhåll själv.

1 gillning

Min alternativkostnad för att ej äga en bil har blivit bättre kondition :sunglasses:

4 gillningar

Den “kostnaden” bör man väl enbart bokföra på bilen om man tänker att man inte kan kontrollera var man bor i förhållande till jobbet. Annars är det väl snarare så att man bör se det som en del av boendekostnaden. Överlag hänger boende och transportkostnader ihop så mycket att man borde räkna på dem tillsammans. Ett boende närmare jobbet kostar ofta mer, men man lägger mindre pengar och tid på transport.

2 gillningar

Det viktiga är väl hur man själv värderar sin lediga tid. T ex, tar du ut all semester på ett år eller vill du hellre att den till slut betalas ut i pengar? Sen får man också ta i beaktande att man s a s inte behöver skatta på tiden man lägger på att laga sin bil, medan marginalskatten på extra arbetstimmar kan vara mycket hög.

Om vi flyttade närmare mitt jobb skulle istället min hustru få långt till sitt jobb så effekten skulle bli densamma.

Bilen möjliggjorde för mig att börja på ett nytt jobb med betydligt högre lön så utan bilen skulle vi haft betydligt mindre pengar trots bilens kostnader.

Ja, det blir ännu mer komplext när man är två om saken :slight_smile: Men då har ni ändå valt att bo någonstans där en av er inte behöver bil (om jag förstår dig rätt), så boendet påverkar ändock transportkostnaden genom att ni klarar er på en bil istället för två.

För att göra det ännu mer komplicerat kunde även jobbet ingå i kalkylen med boende och transport, för man kan ju faktiskt byta jobb. T ex om det funnits ett jobb med lägre lön för din hustru men som låg nära ditt jobb, och det finns tillräckligt attraktiva bostäder i närheten, kanske det ändå lönat sig då transportkostnaderna sjunkit. Finns många aspekter att ta hänsyn till (och de rent ekonomiska aspekterna är såklart inte de enda).

1 gillning

Jag har satt ett pris på min tid för att förenkla den typen av beslut. Detta för att slippa hålla på med ett par timmars tvångsmässigt ältande för att spara en hundralapp. Men kör samma modell när dte är större saker. Tror jag snott idén från någon youtubevideo.
Känns det som “jobb” tänker jag på kostnaden. Mycket är i varje fall halvkul och räknas inte som jobb även om många tycker det är normalt att köpa tjänsten.
Greja med bilen räknar jag oftast inte som jobb.

Något sådant jobb finns inte.

Vi vill inte heller bo där men det är ju ett val vi har gjort.

Sammantaget kan vi bo där vi vill och ha mera pengar tack vare att vi har en bil.

2 gillningar