Hur kan du skämmas över att företaget du arbetar för debiterar 2h arbete för ett jobb som tagit två timmar att utföra? Samtidigt som du utnyttjar en kompis att meka i bilen till kraftigt underpris?
Du är fri. Grattis.
Om alla parter är nöjda har man inte lurat nån. Hjälper gärna bra kompisar gratis.
Så klart men om du jämför kostnaden hos en kompis som tar betalt i öl med kostnaden på märkesverkstad så skaver det lite för mig. Dessutom tror jag inte riktigt på att Toyota tar 9000kr för 2h arbete, tror du jämför äpplen med päron.
Du kan kolla upp det själv vad byte av fyra bromsskivor och belägg kostar. Verkstäder har en lista på hur lång tid alla moment tar och den får inte kunden ta del av självklart. Tex. kamremsbyte tar 48 minuter på en Volvo v70 men som kund får du ett fast pris och blir ordentligt lurad. Min bästa kompis har jobbat som bilmekaniker i över 30år och mekar med alla bilar och även arbetsfordon. Han säger själv att bilverkstäder är dom värsta skojarna.
Jo det vore ju inte fel. Hos tandläkare betalar du ju inte heller 100% av kostnaden så byggbranchen är inte enda branchen med sådan subvention.
Senaste prisuppgifter jag hörde om bromsbyte på Toyota märkesverkstad var för ca 4 år sedan då en bekant bytte skivor och belägg runt om på sin Avensis. Det tog verkstaden strax under 8000kr för inklusive skivor och belägg.
12000kr till en Corolla årsmodell 2020 inklusive materialet som kostar 3000kr om du köper på billigaste stället autodock. Toyota betalar inte i närheten av det priset för materialet.
Jag vet inte om detta är ett existerande fenomen och att det finns ett begrepp för det.
”Jag kan byta mina bildäck själv på 10 minuter”
”Jag kan byta blandare själv på 30 minuter”
Absolut kan detta stämma i teorin. Tror däremot att det finns en hel del fall där allting inte är lika lätt, exempelvis att däcken på bilen sitter med bultar som gått sönder eller att man inte kommer fram åt skruvarna till den gamla blandaren för att utrymmet under diskhon är så trångt eller liknande.
Det är samma sak som om man följer en video på YouTube för att göra någonting i sedan märker man ”hmm det ser ju inte alls likadant ut i min motorhuv” eller ”jag verkar ju sakna en sådan skruv”.
Jag tror att en stor andel av de som stöter på ett sånt här krångligt problem sedan köper in tjänsten och hantverkarna således får in en massa krångliga uppdrag som inte går att utföra lika enkelt som du beskriver.
Jo så är det absolut. Strular nåt kostar det extra. Det sa min kompis också när han bytte bromsarna på bilen.
Jag gör en del fastprisuppdrag inom mitt gebit och ibland kan timpenningen hos en kund vara 5000 kr och ibland kan den i teorin vara negativ (t ex en kund som vägrar betala)
Fastprisuppdrag måste ha en enorm uppsida med tanke på all skit som kan hända. Vad händer exempelvis om kunden har gett fel dörrmått och man kommer dit och inte ens har en dörr som passar, då är frågan vad kunden ska betala för denna ”bomning”
Finns säkert kunder som även fått byta sina dörrar mennä vägrar betala eventuell faktura med hänvisning till att deras diskmaskiner inte längre fungerar.
Har man bra kunder man känner kan man ha låga priser men säljer men sina tjänster där vem som helst kan gå in och handla såsom Bauhaus måste man ha en väldigt hög ”idiotpremie”
Fast nu jämför du ju äpplen och päron igen.
Billigaste skräpet på Autodoc är inte jämförbart med Toyota originaldelar.
Skivorna blir sneda första gången de blir riktigt varma, bromsbeläggen gnisslar och blir till damm på nolltid.
Jag skrev inte billigt skräp. Du får märkesdelar som Bosch på autodock till samma pris som biltema tar för sitt skräp. Dom billigaste delarna på autodock hade varit mycket billigare. Köpte för 33år sedan biltemas bromsar och det skakade i ratten när man bromsade så aldrig mer billigt skräp.
Du kan inte jämföra priset på Autodocs eftermarknadsdelar med originaldelar på Toyota och sedan räkna fram att Toyota tar 9000kr för jobbet ![]()
Toyota tillverkar inga delar själva. Köper du bra delar på autodock håller dom minst lika länge som “originaldelarna”. Har över 30års erfarenhet av det. Vissa delar på biltema är också bra men inte många.
Nä, 3000 efter rot skrev du ju.
Så 6000, inte 12000.
Toyota sätter en minutiös specifikation på sina originaldelar även om de inte tillverkas i Toyotas egen fabrik. Med originaldelar vet man vad man får. Med eftermarknadsdelar får man hoppas på det bästa.
Behöver bryta den här diskussionen nu, jag blir bara irriterad på dig. Ditt sätt att blanda korten och räkna fram kostnaden för jobbet genom att ta materialpriser från andra aktörer är djupt oärligt i mina ögon.
Så är det ju absolut. En verkstad vill så klart använda dyrare delar kanske där det till och med själva har någon form av åter betalningsgaranti.
Tänk en verkstad som byter exempelvis bromsskivor åt en kund och efter tre månader visade det sig att bromsskivorna var dåliga och behöver bytas igen. Även om verkstaden får ett par nya skivor i garanti från leverantören så behöver de ju fortfarande göra själva jobbet med bilen igen, vem ska ersätta för den kostnaden?
Ja, men inte en full dag för 30 min jobb.
Tre timmar kanske kan vara rimligt med transport.
Vill man för övrigt få en tjänst billigare utförd går det att prata med och exempelvis skriva på en friskrivning, exempelvis ha med sig eget material till verkstaden och sedan skriva på ett papper där man avsätter sig rätten att reklamera jobbet