Rotavdrag och nyttan av det

Du har helt rätt.

Riksrevisionen har granskat ROT-avdragets effektivitet för bara ett par år sedan.

Riksrevisionen bedömer att rotavdraget har haft en relativt stor betydelse för att minska efterfrågan på svarta hantverkartjänster, men däremot haft en mycket begränsad effekt när det gäller att öka arbetsutbud och inkomster. Granskningen visar även att det finns tydliga tecken på att användningen av svarta löner och annan typ av brottslighet har ökat i byggindustrin.

Riksrevisionens övergripande slutsats är att rotavdraget i sin nuvarande utformning inte skapar tillräckligt stora skatteintäkter genom minskat svartarbete och ökat arbetsutbud för att motivera statens kostnader för rotavdrag. Granskningens resultat tyder på att det vore kostnadseffektivt att sänka det maximala rotavdraget per person och år.

3 gillningar

Ja och fika på Biltema :slight_smile: (true story). Finns väl ingen hantverkare som jobbar heldagar längre heller? Vid 15:30, puts väck!

Edit. “Det gamla gardet” är dom mest pålitliga. Vill helst inte anlita nån hantverkareunder 60.

1 gillning

Vi byggde ut vårt hus och uppgraderade tvättstugan efter 25 års användande.

Tog in offerter från flera företag, förhandlade priser och valde.

Eftersom projekten startade i oktober och slutade i maj så fick vi dubbel ROT. Bra tips för de som bygger. Rulla över ett årsskifte och fakturor på båda sidor om året.

Huset äger vi 50/50 vilket också ger ROT dubbelt upp så att säga. Tips två.

3 gillningar

Även hantverkare behöver kafferast

1 gillning

Du menar att du hade mer rotavdrag att nyttja? Självklart gör man så om man kommit upp i maxbeloppet eller kommer överens med leverantören att till exempel fakturera nästkommande år etc.

1 gillning

Jag tycker nog ROT är bra även på småjobb. Köpte en ny kommod med kran inkl. jobb och borttransport av det gamla. Ganska dyrt jobb men min erfarenhet är att det är jättesvårt att hitta hantverkare för jobb som bara är någon timme eller två. Mycket av tiden blir ju transport.

Smidigt tycker jag. Tycker man att det är för dyrt så är det ju bara att hitta en annan lösning på fixet.

100% fel.

Att ha så låg inkomst att man inte har rätt att ta bostadslån eller ok konsumtionslån eller ens byta hyresvärd, gör en inte fri.

3 gillningar

Håller med. Har fixat och renoverat en hel del genom åren. Några grundregler jag lärt mig.

Allt tar oftast tre gånger så lång tid att fixa som man trott, ibland ännu längre.

Allt blir oftast 30-50% dyrare än kalkylerat.

Att anlita bra hantverkare är bland det bästa man kan lägga pengar på.

När du hittar de bra, be de om tips på andra hantverkare inom andra områden. :blush:

2 gillningar

Har din polare möjlighet att hjälpa mig byta bromsskivor för samma pris?

Skoda Fabia 2014 års modell.

1 gillning

Gillar att du tar siffror ur luften utan någon förankring.

Kanske har hantverkaren kontor 10 minuter bort?

Då pratar vi högt räknat 30 minuter med körning ToR samt inbokning av arbete.

Byte av kran 30 minuter, så betalar man 2500 efter ROT så betyder det att din hantverkare har fått in 5000:- i kassan för 1h jobb.

Du tar också dina siffror ur luften.

Ett jobb som utannonseras till fastpris ska gå runt oavsett om det är i utkanten av staden/kommunen eller om det är i grannhuset till snickaren.

1 gillning

Brukar finnas klausuler om vart man får befinna sig annars utgår extra kostnad. Så nej jag köper inte ditt argument.

Vad bra, jag köper inte ditt argument om att alla kunder finns inom 10min heller och att det ska styra fastpriset.

Såg nu på Bauhaus hemsida att de tar 1695 för att montera en blandare. (Edit 1695 efter rot)

Korrekt, vi borde inte räkna med körning alls i detta då det inte är något vi kan med säkerhet säga är en viss distans/tid.

Bokningstiden bör vi inte iheller räkna med, jag misstänker att det är något du avtalar med Bauhaus som sen meddelar hantverkaren.

Vad fan är det med folk idag?

Körning tar både tid och driver kostnader för hantverkaren som utför jobbet, självklart måste det räknas med i priset. Likaså måste tiden för att boka in jobbet betalas av kunden på ett eller annat sätt.

2 gillningar

Tycker inte det var idiotiskt vad han skriver, det är bara en mer konservativ väg i livet. Om det var som du skriver, vi skulle inte ha nästan halv miljon folk inskrivna hos Kronofogden. Och några tussen med skuldsanering.

Not everyone around is the sharpest knife on the box :wink:

1 gillning

Klart att kostnaden för utkörning är medräknad i fastpriset. Det har jag aldrig ifrågasatt. Men att påstå att “det alltid är x antal minuter eller km” är direkt felaktigt och det finns inget som säger att din distans och tid är mer korrekt än min.

Nu vet jag inte hur Bauhaus modell är.

Har dem specifika hantverkare som dem arbetar med? Har dem en portal eller liknande där anslutna hantverkare får “buda” på jobben?

Är det alternativ 1, så kanske det finns en klausul i avtalet med hur stor distans som ingår (jag har svårt att se hur någon hantverkare kan sätta ett fasptris på något som kanske är 10-15 mil bort). Alternativ 2 känns mer troligt, då får hantverkaren själv avgöra vad det är värt.

Oavsett så kan du eller jag aldrig förutsätta en viss tid/distans.

Likaså tid för att boka in ett arbete? Skulle gärna vilja se en faktura där detta är speccat…

Hantverkare ödslar tid på att köra runt och ge offerter, oftast kostnadsfritt. Det år så verkligheten ser ut. Det är som att säga att kaffekostnad osv ska räknas ut på varje specifikt jobb.

Vilken tur då att jag aldrig påstått att det alltid är x mil eller x minuter till kunden.

Fast pris är naturligtvis baserat på vissa premisser, exakta premisser för just det här jobbet vet vi inte men jag ser ingen som helst anledning att käbbla vidare om det.

Jag har aldrig menat att man ska speca x minuter på fakturan för bokning av arbetet eller att kolla på arbetet.

Det jag menar är att den till synes höga timdebiteringen för timmarna hos kund även måste täcka allt arbete som inte sker hemma hos kunden där exempelvis framkörning, planering, offerering och övrig administration ingår.

1 gillning