Såhär jobbar vi som hantverkare

Jag föredrar att betala hantverkare per timme, och särskilt när det gäller större projekt. Skälet är att jag kan hinna ändra mig om hur jag vill ha det under projektets gång, exempelvis för att förutsättningarna förändras eller för att jag helt enkelt får nya idéer.

Tar ni jobb fyra-fem mil från Nyköping också, om ni får mat och logi på stället?

Haha vi åker aldrig iväg för att äta som jag skrev så lämnar vi inte kunden/arbetsplatsen under dagarna. vi äter oavsett alltid matlåda på plats värmd i medhavt värmeskåp.

Vi kan ta oss så långt också om det är ett projekt vi gillar där vi kan göra det vi gör bäst. känner vi att vilken firma som helst kan utföra jobbet är det onödigt att resa så långt. Åker vi längre än normalt brukar vi i runda slängar ta timpenning på det som är utöver 30 min restid för oss.

Ja oftast så ser kunden saker under tidens gång som gör att saker förändras, kan också ha skett mindre missförstånd när vi diskuterar saker och då är det bara ändra och fixa till allteftersom. Är så mycket trevligare att kunna vara lösningsorienterad och tillmötesgående än att behöva diskutera exakt vad varje ändring ska kosta. går också att bestämma saker under processen.

Byggde och monterade lite platsbyggda garderober, bokhylla och kök i veckan där vi kunde se saker när vi började montera som gjorde att vi ändrade storlek på vissa saker. Vi bestämde även att det blir dubbelluckor på ett spritskåp istället för enkla. mycket trevligare process helt enkelt.

1 gillning

Ungefär hur mycket debiterar en snickare 2023 i timmen?

1 gillning

Har inte koll på mer än mig själv så i dagsläget 530 kr/h plus moms tillkommer milersättning för bil 70 kr milen och lite extra när vi tillverkar snickerier i verkstan

3 gillningar

Kul att hör om ert arbetsupplägg! Jag hade själv kunnat tänka mig att anlita fler hantverkartjänster om de följde er filosofi. Drar mig å det längsta att anlita en hantverkare som jag inte fått rekomendation om, och även då är jag skeptisk.

Det brukar för det mesta vara frågan om,

• Ett offerterat pris som är “i värsta fall för hantverkaren”. Alltså tagit rejäl höjd för eventualiteter.

• Påslag på material är ju standard. En produkt som kostar 100 kr på Jula tar hantverkaren 295 kronor för. Därtill debiterar han i timmen när han varit på bygghandeln i 2 timmar. Naturligtvis tillkommer ett “dagspris” på bil om 400kr/ dag.

• Man vet aldrig när de kommer, om de kommer samt vilka det är som kommer. Att samma gubbar kommer och arbetar med ett projekt är inte självklart. Glenn och Conny som var här igår ska tydligen vara “lediga” 1 månad nu och blivit utbytta och Miroslaw och Bratzi, som tyvärr inte pratar svenska. Standard är även att man helt sonika avslutar arbetsdagen 13:00 lite då och då i pga. diverse “väntetider”.

Det värsta är dock när man ifrågasätter saker och ting och hur bemötandet blir… Jag kan endast relatera till mitt eget arbete och kan konstatera att jag knappast hade kunnat bete mig på liknande sätt mot mina kunder och jag inte haft ambitionen att nå konkurs.

Tack för ett bra inlägg och fortsatt lycka till med framtida nöjda kunder, jag är övertygad om att ni har en stor konkurrensfördel.

2 gillningar

Låter som en klok strategi och har ni fullt upp att göra och får göra det ni trivs med samtidigt som ni tjänar tillräckligt är ni bara att gratulera.

Hantverkare som gör sitt jobb bra, är klara i tid och har rimliga priser skulle jag välja även om det kan bli dyrare, jag vet då att jag inte blir lurad.

Skulle nog som du skriver vara lite tveksam utan offert om jag inte hade rekommendationer så ert rykte är ovärderligt.

Har nog aldrig träffat en hantverkare som jobbar på detta sättet. Men jag skulle anställa dig och ditt bolag på direkten om jag bodde i närheten.

Alla jag någonsin anlitat kommer när dom kommer och projektet kan vara stillastående i veckor i taget.

4 gillningar

Jag jobbade på en snickarfirma som hade samma princip. Allt jobb per timme, inget påslag på material, alla våra kostnader skulle täckas av timpriset.

Eftersom vi var största kunden hos bygghandlarn fick vi bra rabatt på allt vi köpte och gratis utkörning. Kunden betalade inget extra, bygghandlarn kunde inte förstå det utan tyckte att rabatten som de gav skulle vara vårt ”påslag” så det inte syntes något påslag för kund. Kunden skulle ju få hyllpriset… Redovisningsfirman tyckte också vi skulle ta påslag.

Inget påslag för bil eller släp etc. Tror det var en av sakerna som våra kunder uppskattade mest. Förutom att vi levererade med kvalitet och på tid.

Vi hade ingen anledning till att ta längre tid på oss på en plats för det var så många kunder, tog det längre tid var det ju nån kund som fick vänta med start. Vi hade även ”viten” på vissa projekt om vi tog längre tid än utlovat.

En skillnad är att vi började mellan 8-9 hos kund, något de uppskattade för de hann lämna huset/lägenheten på morgonen som vanligt. Vi slapp även värsta rusningen (och att gå upp kl 5😬)

Vi var även lite kräsna med vilka kunder vi tog, var öppna med att vi inte skulle vara billigast och var det viktigast för kunden sa vi nej tack. Det finns folk som jobbar för 50 kr/h vitt om man vill ha de.

3 gillningar

En annan hantverkare här med liknande upplägg vad gäller planering, ett jobb i taget,nogrann med tider,äter på plats, lång uppokning(behöver inte alltid vara positivt) säger ofta nej till jobb också vilket inte är kul för någon part.

Skillnaden är väl att arbeten 9/10 gånger sker löpande mot budget och detta därför att kunden ska vara insatt i den förväntade totala kostnaden. Det ger trygghet för mig att de har pengar och ger dem förutsättnigar att få fram medel för betalning.

Inköp sker i samma kontaktnät som de senaste 15 åren. Garantier och kvalite går före priset. Detsamma gäller för underleverantörer.

Har dock högre timtaxa än er (790+moms) Uppsala området.

Vilket i min erfarenhet behövs för att få ihop även till pension,försäkring,sjukdom utan att behöva vara tvingad till att ha varje timme debiterbar varje månad hela året(inkl semestermånaden?!)

2 gillningar

Jag har oftast 10-15 projekt rullande samtidigt, slår på minst 15% på allt, nästan alltid offert och är den absolut dyraste hantverkaren på min ort.

Alla anställda har högre lön än normalt och tjänstepension. Försöker leverera jobb och kundservice i toppklass.

Tycker generellt hantverkare är för dåliga på att ta betalt och undervärderar sig själva.

1 gillning

Det är ju så alla borde jobba kan man tycka.
Strulpellar som inte kan planera jobb finns det tyvärr för många av och man bli alltid lika less.

ÅrsOmsättningsRabatter=Kick-backs de behåller ni väl i alla fall? För de får ni ju inte förrän över ett år senare. De kan ju flera 10-tals %-enheter av varans kostnad.

handlar sällan av butiker som har kickbacks, de butiker jag vet som har det är riktigt dåliga på service och blir dyra.

Hur ska man då kunna planera en bygginsats i pengar.
Man vill ha kontroll på kostnaden som kund.

Man vill ha konkurrans och få ner priset.
Varför finansiera snickaren som vill ha 60K i månaden om jag kan få en för 45K om man får samma typ av insats.

Även om det inte givet att man alltid tar den billigaste.
Men såklart ha någon att levererar enligt förväntan.

Fast pris/offert =hantverkaren behöver/vill ta höjd för risk/saker som strular utom deras kontroll. Dessutom blir det då bökigt om/när beställaren vill ”ändra” på något.

Så dyker det inte upp något strul har du som beställare antagligen betalt för mycket.

Dyker det upp något har du en hantverkare som gärna vill försöka lösa det så billigt det går. Vilket du som beställare kanske inte vill när du väl ställs inför faktum om strul när de väl börjar riva i ditt hus/projekt.

Så personligen tycker jag det bästa är BRA hantverkare som går på löpande räkning till fast timpeng OCH ett transparent påslag på inköpspriset på material. (Typ 5-10% påslag och kopia på inköpsfakturan av materialet)

5 gillningar

Det går sällan att planera en bygginsats i kostnad för även när du har en offert så kommer det dyka upp oväntade saker som ej ingår i offert och kunden kommer vilja ändra saker/lägga till.

Du ska vara ganska bra som beställare för att kunna få fram likvärdiga offerter som faktiskt går att jämföra men inte omöjligt.
kommer nog alltid vara svårt att jämföra hantverkare speciellt när det gäller renovering, med nybyggnation är det enklare då du faktiskt kan beställa en specifik produkt.

Om du nu kan få en offert och faktiskt få fram priset på ett jobb varför skulle du inte välja billigaste?
Jo för att det inte går att likställa två hantverkare, mest troligt så kommer du få två olika produkter även om du beställt samma sak.

skulle helt klart säga att hitta bra hantverkare som du vet jobbar på dagarna och inte lurar dig på materialet kommer alltid slå en offert. En offert kan bli billigare men i princip enbart i det fall då hantverkaren har räknat bort sig totalt.

Men tyvärr är det så att anlitar du fel hantverkare på löpande så kan det dra iväg något fruktansvärt.

Oseriöst att inte lämna en offert.
Sedan tar man in 2-3 offerter lusläser dessa och jämför.
Väljer inte den billigaste men den som tar med allt, har ett bra CV.

Jobbar inte inom bygg utan IT, men problemet är detsamma. Bygger vi saker mot fastpris blir oftast en av parterna besviken. Antingen har vi inte tagit i tillräckligt eller så har vi tagit i för mycket.

Det blir oftast väldigt svårt att definiera vad som ingår, alltid några detaljer man missat som kan göra stora skillnader i pris.

Kunden lovar en sak men i verkligheten ser det annorlunda ut.

När man stöter på patrull är det lätt att bli oense om kostnaden för att lösa något man inte räknat med.

Om det går bättre än förväntat kan man ju inte så gärna dra ned priset då man tagit en risk.

Självfallet bör man ju kunna ge en indikation på var kalaset kommer landa i normala förhållanden. Jag tvivlar på att Ludwig bara svarar “vi får se” om man ringer och frågar vad en altan av en viss storlek kostar i normalfallet.

Håller med om att jobba mot offert med fastpris i lite större projekt är en väldigt dålig kontraktsform för båda parter, och kanske särskilt för kunden. Det finns rätt många studier på detta när det gäller enorma offentligt finansierade infrastrukturprojekt, och den bästa kontraktsformen har i allmänhet en i förhand uppgjord prislista för tillägg och ändringar. Inget projekt går exakt som planerat och att försöka lämpa över allt risktagande på entreprenören blir nästan aldrig bra. Kontraktet får inte heller vara för detaljerat, man måste kunna anpassa sig efter verkligheten. I stora projekt är det också en bra idé att ha ett separat kontrakt för förstudie och planering, som gärna får göras av någon annan part än den som ska göra själva bygget. Det är också viktigt att kunden har en viss egen teknisk kompetens, inte minst för att kunna bedöma rimligheten i entreprenörernas erbjudanden.