Det kan säkerligen anses oseriöst men jag gillar att ge kunder ett rimligt pris för riktigt bra jobb, det hade jag aldrig kunnat med offert. Men som jag skrev tidigare om jag minns rätt, vill kunden verkligen ha en offert så är det bättre att anlita någon som jobbar med offert. Men jag lovar dig att det finns många kunder som är nöjda med attt vi jobbar på löpande räkning.
När du säger offert menar du “fastpris” antar jag?
I IT-branchen som jämfördes ovan är det ju mycket vanligt med offerter som ger ett timpris utan löfte om hur många timmar det ska gå åt. Däremot har de med andra saker som t.ex. betalningsvillkor och hur man hanterar ev påslag på inköp och liknande.
Ett fast pris innebär att risken hamnar hos dig som hantverkare.
Problemen startar med dåliga avtal.
Det är ett avtal om att ett arbete ska levereras under en viss tid, vissa materialval till en viss kostnad enligt förväntan enligt en standard.
En bra hantverkare gör det snabbt och bra relaterat till erfarenhet och kunnande.
Hur svårt ska det vara?
Precis, ett fastpris och inte löpande pris.
Precis ett fast pris är en sorts försäkring som oftast inte täcker allt men mycket. En försäkring betalar du i 90% av fallen extra för finns gott om kunder till mig som vill bygga utan denna “försäkring” och därmed spara lite pengar.
Det är ingen försäkring utan ett avtal som är bindande mot att ett arbete skall utföras till ett pris.
Löpande pris har du noll kontroll.
Ett avtal med fastpris kan korrigeras, går man igenom avtalet innan är det inga problem.
Som sagt, hur svårt ska det vara.
Tror vi kan vara överens om att du med många föredrar att jobba/anlita med offert och att det finns många som föredrar att jobba/anlita på löpande räkning.
Jag kommer helt klart fortsätta göra majoriteten av mina jobb med löpande räkning.
Det går alldeles utmärkt att ge fasta offerter. Dock krävs det oftast en ganska senior anbudsingenjör/kalkylator som räknar på offerten.
Utan att trampa någon på tårna är det många gånger där det brister.
Det krävs både yrkeskunskap från praktiskt byggande, samt teknisk kompetens/utbildning för att få ihop helheten, som sedan mynnar ut i en tydlig offert.
Dessa resurser brukar oftast sitta på dom lite större bolagen, och ha detta som heltidsjobb.
Alltså, att ta dit en snickare som både räknar, och sedan snickrar brukar oftast inte vara en bra kombo.
Då är nog löpande räkning, med ett bra standardavtal att föredra.
”Mina” snickare gjorde nästan exakt samma sak när jag byggde på en våning samt bör fasad. De hade en ”växlingskurs” på materialet på 6%. De hämtade alltid dagens behov, utom de stora beställningarna som takstolar, fönster, skivor etc. (Där tog de fram offert).
Jag slapp fraktkostnaden och de hade stenkoll på vad de hann med på en dag. Vi körde byggmötet 07:00 varje morgon, så alla beslut togs där och det var en löpande dialog.
Nackdelen är att det är svårt med byggnadskreditiv om det behövs samt att det kräver en ganska solid budget. Bara isolering var 90’ för mig. Jag hade glömt målare, FTX samt fick oväntat dra om all el på BV då den gick igenom gamla takstolarna. Jag hade budget på 2.5mkr och en buffert på 0.5mkr, så jag klarade mig men det var ett stort jobb att sitta och räkna materialåtgång inför budget.
Nja, det finns ju mängder med exempel där firman gått i konkurs och du inte får det färdigbyggt. Men som sagt, det är en smaksak…
Jag har inga problem att betala extra för en hantverkare som är skicklig och inte blåser mig på tid och material.
Byggbranschen är full av duktiga entreprenörer och drägg.
Har heller inga problem att betala, cashade närmare 1,5 milj nyligen för en totalrenovering (invändigt) av en villa.
Hej
Är det inte så att oavsett kontraktsform rörligt eller fast kan man bli blåst… både som beställare och hantverkare.
Och att vara beställare är svårt. Jag har själv erfarenhet av att handla upp hantverkare till mina renoveringar och k min profession som projektledare inom bygg.
Viktigt är ju att man kommer överens med sin Hantverkare. Ett bra samarbete initialt och ett TYDLIGT avtal oavsett om det är fastpris eller rörligt är A och O. Där du tydligt beskriver vad du förväntar dig. Går igenom med hantverkare vad som skall göras.
Timpriser och materialpåslag måste vara tydligt nedtecknade.
Jag håller på att ta fram ett verktyg för oss som anlitar hantverkare hemma. Och vill gärna få lite inputs från erfarna beställare och hantverkare.
Målet är att det skall fungera som stöd genom hela processen k en renovering.
Hör gärna av er via DM om ni har möjlighet att testa. ![]()
Ha det fint!
Därför gäller det att inte betala löpande.
Byggsektorn lever ett eget liv, marknaden vill inte betala hantverkare med höga löner.
Se hur dyrt det vart med nyproduktion där man skulle betala innan tillträde.
Spelar ju ingen roll om det är löpande eller inte. Allt handlar om att göra sin dd rätt.
Hur gör ni med tiden där ni inte vet hur ni ska lösa ett problem? Eller när det visar sig att ni gjort fel? När ni får börja om? Det måste väl hända då och då? Hur gör ni med ställtid, betänketid? Vem står för den kostnaden?
Jag skulle nog säga såhär att om du anlitar mig för att lösa ett problem så kommer du få betala för hela tiden det tar för mig att lösa det problemet. Så om jag behöver tänka för att lösa ett problem så får du såklart betala för tiden jag tänker också. När jag t.ex. ritar och designar ett nytt kök till dig så får du betala för tiden jag ritar och designar köket. Det är inte att jag kan skruva skruv bättre eller kapa plank bättre än någon annnan snickare som gör mig “eftertraktad” det är hur jag tänker.
Om vi har gjort fel så beror det nog på hur vi har gjort fel, om det är aldelles uppenbart att vi varit fullständigt dumma i huvet och byggt felaktigt så får vi såklart stå för det (har inte hänt ännu).
Tänk dig såhär att jag måste hela tiden göra en bedömning hur noggrann jag ska vara, om jag chansar på några grejer och sparar 2 h jämfört med om jag varit noggran och garanterat gjort rätt så är det dina pengar jag sparar. Nackdelen är att händelsevis så blir det fel och jag måste börja om och vi förlorar 2h. Eftersom du betalar mig på timme för att lösa dina “problem” så betalar du för tiden jag löser dit problem varken mer eller mindre. Oavsett om det går bra eller dåligt.
Ställtid vet inte hur jag ska utveckla mer om jag jobbar med att lösa dina problem tar jag betalt, om det innebär att jag städar och plockar iordning i verkstan efter att ha byggt en dörr till dig så tar jag betalt.
blir jag klar med din dörr 13:00 en fredag och har återställt allting jag nyttjat för att bygga dörren så tar jag betalt fram till 13:00. sen börjar jag förmodligen jobba med produkter till en annan kund.
Betänketid får du förklara ytterligare
Hur mycket tror du at “dina” snickare fick i kick-backs, utöver de 6% i påslag? Att din snickare visar en lev-fakt på 100.000 kr innebär inte det att att snickaren faktiskt betalar det i slutändan. Sannolikt får din snickare en ÅOR(=årsomsättningsrabatt) på hur mycket denne har köpt från sin mtrl-leverantör under året på 5-75% rabatt fr listpriset
jobba med målkostnader istället. Dvs om ditt arbete har som mål att kosta 1mkr men i utfall kostar 900kkr så delar du o kunden på kostnadsbesparing eller vice versa så delar ni på förlusten om det landar på 1,1mkr
Då ska jag börja räkna på jobb vilket bara tar tid och är svårt på jobb där förutsättningar och vad som ska göras ändras nästan dagligen. För om mitt mål är på 1 000 000 och sen bestämde vi att vi skulle bygga en till platsbyggd möbel för att möjligheten att få in det kom upp under byggnadstiden sk jag då höja målkostnaden till 1 000 050 för att korrigera. Fin tanke men inte möjligt på komplexa projekt.