Såhär jobbar vi som hantverkare

Exakt målkostnaden ökas/minskas med tillkommande el avgående poster. Tror att de flesta av dina kunder uppskattar att få en målkostnad, istället för att du svarar att du vill jobba på löpande räkning. Du säger att du jobbar ärligt men allt för många av dina konkurrenter har missbrukat löpande räkning. Därav är det mycket svårsålt för de flesta potentiella kunder. Min mamma blev totalt uppskörtad av en figur som jobbade på löpande räkning o sa att “det var så svårt” att räkna på det. Kostade minst det dubbla mot vad en seriös aktör hade utfört det på. Själv hade jag ett försäkringsärende där hantverkarna tog 2h lunch varje dag de var där, som tur var det inte jag som betalade men när jag frågade byggfirman av ren nyfikenhet, så svarade deras chefen att de sätter inte tiden på mitt projekt. Inte en sekund att jag tror på att hantverkarna ägnar en timme vid lunchtid åt att ngt annat projekt. Bara restiden skulle nästan gå på en timma ToR. Jag svarade deras chefen att jag antog att de satt upp tiden som administrativ-tid o i så fall måste han höja priset till försäkringsbolaget för att ha samma vinst i kronor. Detta får alltså alla som hade villahemförsäkring i detta bolag vara med o betala 2h-luncher. Så aldrig att jag låter en hantverkare sätta sin fot i mitt hus på löpande räkning

Förstår din tanke och att många av mina branschkollegor är väldigt oseriösa, många av dessa har nog svårt att hitta jobb just nu för att de inte har så bra rykte. Jag har inte det minsta svårt att “sälja” in jobb till våra kunder, förklarar hur vi jobbar och de accepterar detta. Många är imponerade/förvånade över hur mycket vi hinner varje dag så de har inga problem med att betala för den tiden vi lägger på deras projekt. Men som du säger så finns det hantverkare som ser “löpande räkning” som någon sorts semester. För de som inte ser löpande räkning som en semester utan använder tiden för att skapa så mycket värde för sina kunder som möjligt så är det i de flesta fall lönsamt för kunden med löpande istället för offert. Enda gången en duktig seriös hantverkare kan bli dyrare än en offert är om den som gjort offerten har räknat bort sig.

Kan berätta en liten anekdot:

En kompis till mig som är arkitekt ritade 4 st pardörrar åt en kund och hittade ingen i trakten som ville bygga dessa. Då tipsade han kunden om mig och frågade om jag kunde tänka mig att göra det. Jag svarade att jag kunde göra dörrarna åt dom. Kunden frågade arkitekten om det kunde få ett pris på dörrarna. Arkitekten min vän svarade något i stil med detta till kunden som alltså bor 70 mil bort från mig : "Hantverkaren känner inte er och är i princip upptagen med jobb 1-2 år framåt. Han har inget incitament att räkna på ett jobb han inte behöver till en kund han inte känner. Varför räkna på ett jobb han inte behöver. Han kommer bygga bra dörrar för en rimlig peng om ni är intresserade.

Jag byggde dörrarna, kunden är nöjd.

3 gillningar

Jag gissar att du inte skulle rekomendera hantverkarna som var hos dig till någon? Troligare tvärtom att du skulle berätta hur det gick till när de jobbade hos dig?

Om de istället hade varit där 07-16 varje dag och du sett hur mycket de hunnit under tiden du sälv var på jobbet hur hade du pratat om de då? Min uppfattning är att om en är seriös i denna bransch så blir en eftertraktad för de flesta är tyvärr inte det.

1 gillning

Vad skulle du som kund värdera högst hos en hantverkare?

Det mest ärliga och rättvisa är löpande utan påslag när man gör specialjobb. Men det förutsätter att man litar på motparten. Det andra att förhandla hit och dit och pressa priser slutar ofta med två missnöjda parter eftersom det är orimligt att förutse allt och lägga en massa tid på att förhandla om eventualiteter är för jobbigt.

Man kan även köra löpande med takpris som maxgräns.

Eller fastpris vid upprepade montage/bygge av liknande produkter.

En stark nackdel med att räkna på specialjobb är ju att kunden får betala för all tid det tar att räkna, även tiden det tar att diskutera eventualiteter och ändra pris och tillägg är ju tid som kunden får betala för. Så jag som hantverkare kommer redan från start ligga efter när jag lämnar fastpris.

1 gillning

Verkligen sant och grejen med omfattande kontrakt för “småjobb under 100 ksek” innebär ju att kunden inte litar på leverantören och är rädd för att bli lurad alternativt kunden vill lura leverantören via kryphål i kontraktet. I ett sådant läge är det ofta bättre att inte göra affärer alls tror jag än att kasta bort tid på förhandlingar som ofta strandar.

De gånger jag anlitat hantverkare så har jag gått på de som jobbar på timme och ger en totalkostnad mellan tummen och pekfingret. Mycket handlar om hur förtroendeingivande personen känns.

Ok, tack. Jag har hållit på 3,5 år med fönsterhantverk och snickeri. Har varit urkass på att ta betalt och det har såklart straffat sig för mig personligen. Det är oerhört värdefullt att få veta hur andra jobbar. Jag har famlat mycket i blindo. Jag har gått som lärling ett antal år.

Hur vet jag hur lång tid något ska ta. Hur vet jag att det jag gör är tillräckligt bra osv. Har jag tillräcklig kunskap för att kunna ta ut en ordentlig timlön. I efterhand har jag kanske insett att om jag gjort på ett annat sätt hade det gått snabbare. Vem ska då betala för den tiden det faktiskt tog för mig. Jag hade ju kunnat göra det snabbare om jag haft mer kunskap. Städning efter ett jobb har jag aldrig tagit betalt för tex. Men det borde jag. Det ingår ju. Så det finns mycket mycket tid som jag gett bort.

Med betänketid menar jag att man måste ju klura ut en lösning på ett problem. Ju mindre erfarenhet man har desto längre tid tar det att komma på lösningen. Å andra sidan är det ju ett evigt problem. Om jag jobbat i 20år så kanske jag efter 30år ändå skulle gjort det snabbare.

Idag tillverkade jag 5,6m foder/dekoration till fönster. Profilerad och sågad. Börjar alltid från en ohyvlad 2x8tum planka. Det tog 3,6h. Från att rita hur det skulle se ut. Leta fram rätt profilstål, montera stål, provköra i fräsen så jag fick fram rätt inställning. Leta fram en lämplig planka, kapa och klyva, rikta och plana. Såga bort material från listen så jag inte behövde fräsa i flera omgångar (för mycket att fräsa allt i en körning). Snedsåga ovansidan för vattbräda. Sedan ta fram material från en rå planka till listerna som ska sitta under fönstren. Samma stål, men samma förarbete med plankan, kapa/klyva/rikta/plana. Fick sedan limma i en list där jag sågat för djupt spår med klyvsågen i den ena färdiga listen. Material till en 3mm tunn list fanns, fick ändå handhyvla den lite och sen knacka ner den i spåret. Limma. Bandsågade sen ena änden till profil. Slutpris 371:- /m om jag ska ta betalt för allt.

Kunde jag gjort det snabbare? Är 371:- rimligt pris. Osv osv…

2 gillningar

En av de första saker jag ofta berättar för en kund är att jag bryr mig mer om huset de bor i än kunden själv. Brukar förklara detta med att huset och de saker jag gör kommer med största sannolikhet vara kvar längre än kunden bor kvar/lever. Om kunden har en ide som jag inte tror att huset mår bra av/ är respektlöst mot tidigare hantverk så kommer jag argumentera för att inte göra det ingreppet. Har hänt att jag och kollegan har tackat nej till jobb som vi inte vill ha vårat namn på. Jag tror detta gör att vi oftast ger ett seriöst intryck på de objekt vi oftast är på (gamla hus).

3 gillningar

Du kunde säkert gjort det snabbare och en kan alltid ha mer verktyg o.s.v.

Jag håller på med specialgrejer nästan hela dagarna och det tips jag kan ge dig som du förmodligen blir bättre och bättre på med tiden är att “känna din kund”

Det viktiga med att känna din kund är att veta vad som är viktigt för kunden och även vad som är viktigt för slutresultatet. Om du har betalt för att få slutresultatet bra så finns det nivåer av hur seriös en ska vara. Om du har en kund som värdesätter en specialgjord list och det finns ett syfte med den så kan det alla gånger vara värt det.

Jag kopierade en bröstlist till en kund för några veckor sen den blev inte helt exakt likadan men tillräckligt lik för att 99 av 100 ögon inte kommer se skillnaden. Denna enstaka list kostade kanske 1500 kr att tillverka. Alternativet var att byta ut alla bröstlister för att ha matchande vilket hade varit dyrare med allt material och arbete det hade inneburit.

Så tänk såhär att du har ett uppdrag att lösa din kunds problem på bästa möjliga sätt. Var noggran där det behövs och var mindre noggran där det inte är lika viktigt.

Jag lagar en del fönster till kunder och det kan vara allt från en sommarstuga från 70 talet som har ett ruttet understycke till ett fönster från ett slott som har stått sen 1200 talet. Jag gör aldrig ett dåligt jobb när det gäller hållbarhet men kunden med sommarstugan värdesätter generellt sett ett billigt pris så om det underlättar så kanske jag gör ett nytt fönster exakt likadant för att det blir billigare / går snabbare. Om ett hörn på ett fönster som är 3-400 år gammalt är dåligt så slänger du inte det fönstret du tar bort så lite material som möjligt och lagar det så bra som möjligt, de kunderna värdesätter bevarande mer än pris så då ska fokuset vara där.

Så lär känna din kund och förstå vad de värdesätter så är det lätt att ta betalt sen.

Du nämnde att du händelsevis städat utan att ta betalt för den tiden. Städning är väldigt olika hos olika kunder. Jag har varit hos kunder som vi fått uppfattningen att de skulle städa men inte gjort det alls. Har även varit hos kunder som städade efter oss varenda dag, vi lämnade stället som kriget och kom tillbaka till en helt ren arbetsplats varje morgon. Han bytte till och med kabel på en av våra sticksågar utan att vi ens nämnt det (den var glapp och såg inte så bra ut). Han ville hjälpa till så mycket han kunde för att underlätta för oss. När han skulle få dit målare så satt de post-it lappar på varenda vägg med färgkoder eller exakt tapet som skulle vara där för att målaren skulle få det så lätt som möjligt.

1 gillning

Tack! Ja det är just såna där grejer som det har varit mycket av för mig. Alltså att jag tycker det tagit för lång tid mot vad jag själv då ansåg vara “rimligt”. Men det där med vad som är rimligt är ju så himla individuellt. Jag vill också gärna laga istället för att byta då jag håller på med byggnadsvård och det är en del av min profilering.

Sen är det dom där specialjobben. Att tillverka måttbeställda fönster, eller en helglasad altandörr som jag gjorde. Och beställaren (en glasmästare som gjorde ett jobb åt en kund) sa att eftersom det är en helt unik/måttbeställd dörr så hade du kunnat ta mycket mer.

Gör jag lister så vill jag göra dom exakt som det “ska” se ut (vill inte kompromissa med utseendet), vilket innebär att jag kanske får köra med flera olika stål och ända känner jag att jag inte kan ta mer än vad listen kostar på ett riktigt hyvleri.

Jag har legat på 465:- /tim exkl för att jag tycker jag har bristande erfarenhet och jobbar för långsamt. Samtidigt som jag inte på långa vägar tagit betalt för alla timmar jag gjort. I år har jag fakturerat för kanske 65% av den tid jag jobbat i verkstan. Så ja det har slitit hårt på mig. Så nu måste jag ta tag i detta inför 2024. Men har även haft möte med Almi och Nyföretagarcentrum osv.

Man famlar mycket i blindo som sagt, därför bra att höra vad andra hantverkare lägger tid och pengar på. Vad kostar saker. Egentligen kan man ju ta vad som helst, men det gör man ju inte. Hela tiden tänker man, vad är rimligt. Vad får det kosta.

Jag har precis nu skrivit till en kund som ville ha en 7 år gammal specialbyggd dörr lagad då den hade ruttnat i bottenstycket. Jag skrev att jag vet inte vad det kommer ta i tid och vet just nu inte när jag har tid att göra det. Det är det enda för mig att göra. Jag har gjort uppskattningar förut och i säkert 80% av fallen har det slutat med att jag jobbar en himla massa timmar gratis för att det tog längre tid än beräknat. Kanske har jag fått göra om pga bristande erfarenhet.

Synd att ni inte jobbar kring Göteborg :nerd_face:

1 gillning

Har precis gjort klart ett lunettfönster med lötning i böjningen i karmen. Satte ett pris på 12 500:- (inkl) inkl målning. Inser ju nu att det var på tok för billigt utifrån vad det har tagit mig i tid. :joy: Dessutom var jag hos kunden och mätte nån gång i mars-april. Kan jag då ta mer betalt nu såhär sent?
Ska också slutföra ett kopplat 2-luft till en kund innan året är slut. 11 000:- (inkl) med målning. Rimligt pris?

Eftersom jag näst intill aldrig lämnar pris och det ena jobbet är sällan det andra likt så är det omöjligt att säga huruvida det är rimligt eller inte.

När det gäller min prissättning är den simpel jag vill ha min timpenning under tiden jag jobbar för dig, jag kommer inte tjäna pengar på dig på något annat sätt och inte heller förlora pengar på dig på något annat sätt. Timpenningen står för mig och mina standardverktyg.

Om en har chansen att kunder litar på en så skulle jag rekomendera alla som vill ha en smidig vardag att jobba på det sättet. Vill en tjäna mycket pengar så är det nog lättare med offerter, speciellt om en är duktig och snabb. Även om du och kunden vet att du är dubbelt så snabb som din konkurrent så är det få kunder som skulle hoppa på att betala dig dubbla priset. Jag kan ha fel här men det är min uppfattning.

Så bestäm vad du vill ha per timme för din tid och dina verktyg och låt det sätta ditt pris.

Vill du tjäna mycket pengar så ska du alltid försöka ligga så dyrt som du tror kunden går med på utan att ringa någon annan för jobbet. Tror detta är ganska kortsiktigt och är nog många sådana som inte har kunder idag.

Varför ska du göra listen om du kan köpa den billigare på ett hyvleri? Om det är en list som du inte kan hitta någon annanstans och verkligen behöver så är du kanske billigaste alternativet för att tillverka den?

Om du verkligen behöver jobb så kan du såklart hålla på och bjuda på timmar men brukar dina kunder tycka det blir dyrt eller är det du som har bestämt att det är dyrt?

Har kunden i fråga undrat över priset på dörrlagningen? En annan fråga en alltid ska ställa sig är varför är dörren rutten? om en dörr är rutten efter 7 år så är det något tokigt med den. Kommer din lagning lösa detta problem? Om inte så är det din lagning som är rutten om ytterligare 7 år, det ser inte bra ut.

Tack för din input.

Rötan beror antagligen på för tät färg och för mycket ytved. Jag jobbar ju med mer noga utvalt virke och linoljefärg. En möbelsnickare som byggt dörren. Inte fått svar av personen. Jag rekommenderade också att han går tillbaka till tillverkaren för att höra vad han säger. Dörren var helt intakt överallt annars. Oftast är det ju bottenstyckena som ryker med åren. Men 7år är ju alldeles för kort livslängd.

1 gillning

När jag skrev att jag aldrig tagit betalt för städningen så syftade jag på städning efter ett jobb som jag gjort i verkstan. Jag brukar erbjuda mig att städa efter mig när jag varit hemma hos en kund och då brukar dom säga att dom göra det själva. Såvida det inte är rejält nerskräpat då får man ju plocka upp det själv.

Intressant det där vad som egentligen ingår i en hantverkares arbetsuppgifter och vad man ska ta betalt för. Att utföra själva jobbet är ju givetvis det som ingår, men allt kringjobb. Lasta/packa bil. Lasta in och ut ur verkstan. Slipa klingor, hyvelstål och verktyg. Åka och tanka för att kunna ta sig till eller hem från en kund. Ställa in maskiner. Reparera maskiner. Åka till sågen, välja virke och köpa hem ett lager med plank. Kapa överblivet virke från ett jobb. Åka till tippen och slänga skräp från flera olika jobb. Fraktkostnad när man köper hem ett lager med färg/kitt.

Jag tycker du ska ta betalt för ditt arbete på något sätt, vilket sätt det väljer du såklart.

Tycker att det är intressant det här med att ta betalt per timme eller för prestationen.

Om en bilmekaniker har lärt sig att göra ett jobb på 4 timmar, trots att det tar alla konkurrenter 8 timmar, ska den snabba mekanikern få mindre betalt då?

Man kan ju höja timpriset, men då lär kunder tycka att timpriset är för högt.

Måste ju vara lite samma inom byggbranchen, blir man duktig och snabb på något område så lönar det sig inte med timpris.