Bygger fritidshus | Är det rimligt med 20.000 för en golvläggare att flytspackla 6 kvm?

Behöver andras erfarenhet/input! Jag och maken bygger ett nytt fritidshus i Dalarna och vi har anlitat en byggfirma.

Det har varit lite fram och tillbaka med kring kostnader men vi har löst det mesta vart efter. Ansvarig för bygget har nu tagit in en golvläggare att flytspackla och lägga en våtrumsmatta i badrummet som är 6 kvm. Igår fick vi veta att detta kommer att kosta 20 000 kr.

I summan ingår matta för 2 000 kr, flytspackel och arbete. Det innebär en kvadratmeterkostnad om 3 000 kr (då har jag räknat bort mattan).

Är väl medveten att det är dyrt att bygga men fick en känsla att detta är dyrt?! Är det någon som har erfarenhet av den här typen av hantverk. Tacksam för input!

Beror nog hur mycket som ska flytspacklas, alltså tjocklek. Sen ska ni ju ha fall och allt. Så nog inte helt lätt att avgöra om det är dyrt eller billigt.

2 gillningar

Lutningen är redan klar. Det gjordes när betonggolv gjöts och det vi har fått till oss är att golvet behöver endast flytspacklas en gång,

1 gillning

Han ska ju lägga mattan med. Gör en tråd i byggahus forumet och kolla där, finns säkert flertalet golvläggare där som kan ge dig ett vettigt svar. Kolla så företaget är registrerade hos gvk.

2 gillningar

Tycker det låter rimligt, bara spacklet är minst 5.000:-.

Är plattan bra gjord, dvs jämn och utan sprickor, och har rätt lutning, behövs väl ingen flytspackling?

Jag har i alla fall hoppat över det med gott resultat i två badrum men nygjuten betongplatta.

1 gillning

Ska du in med våtrumsmatta lär du nog flyta golvet ändå. Det behöver vara väldigt jämt annars syns och känns det då en matta är tunn.

Till TS så känns det inte helt orimligt med allt material.
Primer, spackel, mattan, lim, svetstråd och arbetskostnaden. Men jag har inte lagt en matta på typ 20 år så kan vara ute och cykla. :smile:

Tack för input! Det kan vara så att det är rimligt och att det är jag som är ute och cyklar. Förmodligen lite “utgiftstrött” efter bygget. Varit många diskussioner kring fakturor som inte stämmer, underlag som fattas mm. Stort tack till er som har tagit er tid att svara/reflekterat över min fråga. Ha en fin fin söndag!

1 gillning

Hur ofta var fakturorna saltade?
Och hur ofta ”sockrade”? (fel till din fördel)? :crazy_face:

Betalade 27 för 13m2 motsvarande jobb 2017. Det var väldigt dåligt fall så det gick stora mängder och krävdes 3 varv. Mellanstor stad. Dubbla duschväggar som stack ut så massor av skarv/uppvik.

2 gillningar

Betalade 17 med ROT för 3m2 badrum. Spackling av gipsskivor på vägg, flytspackling av golv samt våtrumsmatta på väggar och golv Detta var 2022. Bor en timme norr om Gävle.

Primade dock själv vilket sparade arbetstid (torktid).

1 gillning

alldeles för dyrt! jag gjorde 15 kvm tvättstuga med flyttspackel, tättskickt o klinkers 60x60 för 20.500 efter ROT. allt material ingick.

beroende på var du bor i landet kan du få telnr. skicka personligt meddelande i så fall :slight_smile:

stockholm/uppsala kan de som gjort jobbet hos mig göra det.

Funderar på badrumsrenovering med de priserna hade man ju kunnat dra igång? Bor i Uppsala/Sto trakten så tar gärna emot tips. :blush:

Du vill ha perfekt fall i ett badrum. Att bara slabba på lite spackel på betongen kan göra det värre. Så någon som gör det riktigt är värt pengarna.

1 gillning