Våtrumsmatta eller kakel, prisskillnad i arbetsinsats?

Sjävklart springer det iväg när man ska ha fina grejer. Men motsätter mig att 50 000kr/kvm är standard.

Utgångspunkten jag tänker på standard badrummet är det man får i nyproduktion utan tillval. Brukar ju vara vit kakel med grått klinkers.

Men tycker länken hade en bra genomgång, tror för dom flesta landar de nånstans där 150-250.

Ja det är sant. Likvärdigt nyproduktion. Typ en Eli plafond för 39kr i taket. Basic.
Ytterst få …typ ingen på senaste 50talet badrum vill ha detta , de vill alltid lite till och lite finare när “det ändå ska göras” men jag kan ju vara bortskämda med köpstarka vettiga kunder.

I “normalfallet” som beskrivet ovan av
@Anonym s typiska badrumsrenovering av ca 4m2.

Kanske kan microcement vara något? Jag fick upp ögonen för det i ett avsnitt av årets “Draknästet” och det verkar onekligen vara ett enkelt sätt att snyggt och prydligt fräscha upp badrummet utan några större ingrepp.

https://konkral.com/en/page/microcement-i-badrum

Det är relativt vanligt nere i Spanien har jag sett.

2 gillningar

Absolut en mer normal kostnadsnivå.

Vi har 6 kvadrat. Tycker det är fullt tillräckligt.

Relevant fråga. Mitt stora badrum med handdukstorken är ganska stort. Innehåller duschkabin och plats för badkar och en rejäl tvätthörna + 4 kvm bastu i ett hörn. Total byggyta 14 kvm inkl bastun. Allt kaklat av förre ägaren. Handdukstorken fick stå på alltid i många år. Var trevligt med nån grad extra värme där inne och förr kördes tvättmaskinen oftare och mer tvätt på tork… Nu när vi är två och sparar el mer systematiskt har vi dörren lite öppen normalt för att LL värmepumpen skall komma åt. Den är nära så det funkar bra. Blir ca 18C med tiden vintertid om vi stänger till dörren helt. En del värme tar sig in dit då badrummen har styrbar utsugsfläkt.

Lyfter denna tråd då vi ska renovera badrummet. Vi är inne på klinkers och kakel men överväger plastmatta och kakel just för att minska risken till att vår krypgrund skapar ett otrevligt kallt golv. Vi kommer inte vilja ha elgolvvärme.

Vad gjorde ni för val till ert badrum och varför?:slight_smile:

1 gillning

Har kakel och klinker utan golvvärme. Vill absolut inte ha något lågbudgetalternativ. Det ska vara fint.

1 gillning

Kommer renovera bottenvåningens badrum. Kakel och klinkers, elektrisk golvvärme.

Men vårt hus är av hård betongplatta på isolering och lättbetongväggar så det rör sig inte en millimeter. Vi åker såklart på att spränga bort avloppsbrunnen till duschen, vi har tom två och allt befintligt 30 år gammalt ligger på gamla plastmattan/tapeten.

It is fu*king time.

Det enda vi håller på och diskuterar om HELA badrummet behöver tätskikt på väggarna då det är sektionerat i en baddel och en inte baddel. Golvet är ingen diskussion och det är nog skit samma att plasta in allt när man ändå är på gång.

1 gillning

Klinker är kallare än plastmatta men plastmatta är inte heller trevligt utan värme. Jag skulle kört klinker och en matta. Och lagt in golvvärme ändå, merkostnaden är låg och man behöver inte ha igång den om man har elprisångest.

1 gillning

Hur upplever du golvet under höst/vår när pumpen inte kör på?

Vettigt, har inte tänkt på att man bara kan lägga på en matta. Blir rätt stort badrum så det skulle ju funka.

Just renoverat badrummet efter läckage. Valde att ta den firma som försäkringsbolaget rekommenderade. Firman hade regeln, för att de skulle lämna garantier, att hela badrummet skulle kallas eller täckas med våtrumsmatta. Annars hade jag kunnat tänka mig halvkaklat med målad vägg på de delar som ligger långt från våtzonen. Jag velade länge men valde något dyrare klinker på golv och ett vitt lite vågigt kakel som inte kostade mycket på vägg. Elvärmegolv med timer. Det är just färdigt, får inte sätta igång golvvärmen än, men utseendemässigt är jag jättenöjd! Sen är det ju så dyrt att man gråter, men nåt ska man ju lägga sina pengar på:grimacing::stuck_out_tongue_closed_eyes::joy:

1 gillning

Jag har fjärrvärme och har inget problem med kalla golv. Det är klart att de de kunde vara ”mysigt” om de var varmare men jag ser det ändå som helt onödigt. Jag valde aktivt bort golvvärme. Att jag har ett enrörssystem bidrar också till bilden. En del grannar har gjort olika förändringar som inte fallit ut väl. Jag passade då att byta ut elementet mot en vattenburen handdukstork. Det fungerade och var vettigt.

Vårt huvudbadrum ligger på mellanplanet med träbjälklag. Tvättstuga och en mindre toalett ligger på nedre plan på betongplattan. Där är det kallare på golvet men inte heller katastrofalt. Både fjärrvärmen och tillförseln av varmvatten ligger i krypgrunden och det finns visst värmeläckage därifrån.

1 gillning

Ingen här som har testat våtrumsskiva/panel/fibo med våtrumsmatta? Ser ut att vara lätt att sätta upp själv och finns en hel del mönster som gör att det ser ut som kakel. Borde vara mycket billigare än kakel? :smile:

Ibland kan man inte välja kakel eftersom marken huset står på rör sig ganska mycket. Då behöver man material som inte spricker, dvs våtrumsmatta. Jag har ett 30-tals hus med krypgrund på plintar. Där behövdes våtrumsmatta. Det finns mycket fina varianter att välja på. Mitt badrum på ca 6-7 kvm kostade 46000 sek att klä in. Inräknat förberedelsejobbet.

2 gillningar

Vi står inför samma val och har lika stort badrum. Priset på 46.000 kr är det alltså ink rivning av befintligt ytskikt och badrumsinredning, insättning av ny matta inkl priset för mattan? Är detta efter rot? I storstad eller småstad?

Detta är utan rivning. När våtrumsmattläggaren kom så fanns i badrummet våtrumsgips över alla väggar. Det som gjordes var gjuta golvbrunn med nåt slags material och sedan våtrumsbeklädnad på väggar och golv.

Efter det är det kostnad för möbler och rörmockeri som inte ingår i 46.000

1 gillning

I småstad och för 2 år sedan. Inkl. matta.

1 gillning

Innan rotavdrag. Så du kan dra av en del på 46.000.

1 gillning