Hej!
Jag är husägare sedan ett år tillbaka och skulle vilja höra vad ni tycker om våra, kanske helt galna, utbyggnads- och renoveringsplaner.
Jag och min sambo bor i ett hus från 1947 på 107kvm (+biarea på 100kvm), vi är båda 31 år och hoppas bilda familj inom några år.
Huset har en källare med egen ingång, med bland annat ett inrett rum, tvättstuga och badrum. Vi hyr idag ut det inredda rummet och det funkar bra, får in 5k/mån på så vis och något vi funderar på att fortsätta med långsiktigt. Förra ägarens dotter hade rummet i källaren som sitt rum.
På markplan är det ett sovrum och ett mindre sovrum/gästrum/kontor.
Det finns en oisolerad ovanvåning men det är så lågt i tak att det inte räknas in i boytan. Där är endast ett litet rum som är inrett men som man kommer upp till direkt från trappan och saknar dörr, övrigt är kattvind.
Huset är välbevarat men gammalt, badrummen är små och båda ombyggda på 90-talet, köket från 77.
Vi har inte en stor trädgård och vill gärna bevara det som finns.
Jag har funderat om det vore värt att bygga om huset till vårt drömhus. Det skulle innebära utbyggnad och renoveringskostnader på minst 3,5milj under kommande åren, men då baserat primärt på kostnadsestimeringar online som speglar dagens kostnader.
Huset är idag värderat till 6,4milj, vi har bolån på under 70% på 4,1milj (2,68% i rörlig ränta), vi sparar tillsammans minst 12k/mån, har besparingar på ca. 450k och 2 bilar. Vi har idag 44 och 49 i lön, men har låg praktisk kompetens och lågt driv att göra större renoveringar själva.
Vi älskar läget och tänker att vi vill bo här tills åtminstone vi är 70 år, det är ett populärt och centralt område, skulle vi flytta in i vårt drömhus i närområdet idag skulle det minst kosta 10 milj.
Vi funderar på, med start 2032 (eller tidigast 2030) att:
2032: Höja ovanvåningen, allra helst till mansard (med allt räknar jag detta kostar oss 2milj)
2032: Byta tak vilket besiktningsmannen rekommenderade inom 7 år från nu, (ca 500k)
2032: Skaffa solceller (100k)
2033: Putsa huset och måla (idag dubbel fasad nertill då originalhuset varit i trä och täckts med tegel, ovanvåningen har endast målat trä) (350k)
2034: Renovera badrummet på markplan (kanske ta en liten bit av gästrummet för att göra badrummet större och våga strunta i källarbadrummet) (250k)
2034: Byta kök men då även ta ner en del av väggen och i samband med det behöver den troligtvis en balk för att stötta upp. (300k)
2035: Renovera uterummet för att matcha putsade utsidan (200k)
Anledningen att vi vill vänta är om vi eventuellt får barn 2027 och 2030, för att hinna spara ihop lite till mer, låta tiden förhoppningsvis höja värdet på bostaden för att underlätta höjning av bolån samt öka våra löner och inte behöva amortera mer pga. hög skultkvot och då vi inte skulle behöva mer yta (antagligen?) när barnen är mindre och inte behöver egna rum. Kan vi inte få barn är valet enkelt att inte höja ovanvåningen.
Vi är också förlovade och planerar att gifta oss 2028, vilket vi tror kommer kosta omkring 250k. Jag tror också att relining eller liknande kan vara aktuellt inom några år.
Efter genomförandet av höjningen av ovanvåningen tänker jag att man bör binda bolånet på 10 år, för att kunna sova. Vet inte heller hur banken känt kring att låta oss ha bolån på minst 6milj, och om vi ens bör tycka att det är ok för oss.
Nya ovanvåningen skulle få två sovrum (och ett kontor/gästrum om vi gör masardtak, annars tror vi ej det får plats), ett sällskapsrum/lekrum, badrum och ett förråd. På så vis hade barnens leksaker till största del varit uppe och när de vore gamla nog kan de ha vänner över utan att störa oss eller varandra.
Ska man vara helt krass så hade vi såklart kunnat bo på denna ytan som 2-barnsfamilj, men eftersom vi “bara” är i 30-års åldern med goda förutsättningar tänker jag dels att vi får lång tid att njuta av boendet, en skönare och lyxigare vardag och höjer värdet på huset. Men allt kommer såklart till en mycket hög kostnad.
Vad tycker ni, ska vi klara oss på vad vi har och göra mindre justeringar eller ska vi förverkliga vårt drömboende?
Om vi genomför ändringarna, har ni några tips eller förslag på annat?
Har säkert missat massor av detaljer, fråga på!