Husbygge - Boendekostnad, räknar jag rätt?

Hej på er!

Sitter och räknar på en ny budget baserad på kommande byggnation av nytt hus.
Är det någon som har lust att hjälpa mig med sifforna nedan?

Läser en hel del här på forumet och det känns som att 90% av medlemmarna har en nettoinkomst på 150k+ och ett sparande på flera miljoner. Lever jag i en drömvärld som ens funderar på kalkylen här under?

Tackar ödmjukast i förhand för era tankar/reflektioner.

Värdering: 5.250.000kr
Lån: 3.750.000kr
Belåningsgrad: 71.5%

Boendekostnad år 1-5 (amorteringsfritt nyproduktion Nordea)
Exempelränta: 3.5%
Ränteavdrag: 30%
Räntekostnad/mån: 7.656kr
Driftkostnad: 5.000kr
Månadskostnad boende: 12.656kr

Sparande år 1-5
Buffert: 300.000kr
Sparande/mån: 8.000kr
Sparande 5 år: 480.000
Buffert år >5 (3.5% ränta): 881.012kr

Belåningsgrad år >5
Värdering: 5.250.000kr
Lån: 3.750.000kr - 75.000kr (amortering klumpsumma = 3.675.000kr
Belåningsgrad: 70% (amorteringsfritt)
Buffert år >5: 806.012kr

Kalkyl (månad) hushållsekonomi
Nettoinkomst: 56.000
Övriga lån/krediter: 0kr
Månadskostnad boende: -12.656kr
Matkostnad inkl. hygien, tvätt & städ (4 personer): -12.500kr
Transport: -6.500kr
Förskola/fritids: -2.100kr
Fritid: -1.500kr
Skor & Kläder: -2.500kr
Försäkringar: -750kr
TV/fiber/streaming: -800kr
Telefoni: -800kr
A-kassa: -250kr
Sparande: -8.000kr

Totalt utgifter: 48.356kr
Totalt inkomst: 56.000kr
Diff: +7.644kr (sparas till nöjen, resor etc).

Totala kalkylen kan jag inte säga så mkt om men ett par reflektioner.

5000kr i driftkostnad per månad känns spontant ganska mycket för nyproduktion,( välisolerat, modern uppvärmning) men det planerade bygget kanske är väldigt stort?

Det andra är behöver du verkligen 800k i buffert efter 5 år? I stort sett inget i huset behöver väl underhåll inom fem år, det är väl en del av grejen med nyproduktion.

Hur har du tänkt kring det?

2 gillningar

Du kan väl räkna med att ditt sparande ger en viss avkastning. Kan du inte få mer än 3,5% kan du ju lika gärna amortera.
Hursom, vad skall du ha en så stor buffert till? Betala av på huslånet.
Jag vet att det är inflation etc men att betala av hela huset på 10-20 år är möjligt och klokt. Då är ni friare. Sedan är det bara att låta miljonerna växa i fonder.

Jag håller med om att 5000/mån i driftskostnader låter mycket för en nyproduktion.

Du skriver att det är fortsatt amorteringsfritt efter 5 år, men det är väl 1% amorteringskrav vid 70% belåning?

Kalkylen som helhet ser dock korrekt ut i övrigt.

Tack för svar!

Ja, 5.000 kanske är i överkant. Men det ingår även en avgift till vägförening samt underhåll av egen privat infartsväg. Osäker på exakta summorna men tänker att det är bättre att räkna lite högt här. Huset är 145kvm + vidbyggt enkelgarage.

Buffert var lite slarvigt uttryckt. Jag menade nog egentligen totalt sparande. Håller helt med dig.

Du har rätt, 1% är det som gäller mellan 50 och 70% belåningsgrad. Jag justerar detta i vår kalkyl och lägger 3.125kr som amortering av de 8.000 som jag har räknat som sparande.

Tack!

Tack Gunnar, jag räknade på 3.5% i kalkylen för att jag vet att det är garanterat, vi kommer att dela upp sparandet på olika fonder osv. för att maximera avkastningen.

Betala av huslånet har vi inte som mål. Jag förstår att detta är ett hett ämne men jag landar nog mer i något form av sparande med tanke på ränteavdrag och historisk avkastning på någon form av Global Indexform.

Ingår plattsättning och färdigställande av trädgård i priset?
Annars kan det gå på 100k-300k.

1 gillning

Ett tips: gör en energideklaration och ansök om grönt bolån hos Nordea. Om ni hamnar i energiklass B som högst, vilket ni borde göra med ett nybyggt hus, ger det er ytterligare 0.1 %-enhet i ränterabatt. :slightly_smiling_face:

Tack. Det är medräknat i kostnaden för huset.

1 gillning

Jag får 4% på banken.
Ja ditt argument kan vara rätt om man är villig att ta lite mer risk. Spara, och sticker räntorna iväg eller man tar bort avdragsrätten så öser ni bara in en jätte amortering. Förutsätter att man har rätt att göra det ig rörlig ränta.

Du har inga andra lån eller krediter alls?

Mycket driftkostnader betalar du i förväg år 1. Tänker du att du köper en snöskyffel för 500kr som håller i 10år kostar det bara 5kr/månad. Du behöver dock punga ut med 500kr år 1.

Jag håller med dig. Det blir ju en sak vi får ta ställning till med tiden.

Vi har en privatleasing (elbil) som kommer att avslutas nu till hösten (innan detta projektet påbörjas) och den kostnaden är medräknad i “Transport” under utgifter. Har ännu inte bestämt mig hur vi ska göra där framöver men vi kommer fortsatt att behöva två bilar.

Vi bor i hus nu också (hyr av familjemedlem) så vi kommer inte att behöva göra några större inköp av den typen som du nämner. Jag hade nog dock inte sett den typen av utgift som underhåll.

Precis
Många verktyg och maskiner som ska köpas in.
Robotgräsklippare eller robotdammsugare är inte billiga. Inte så att man behöver dem, men många som köper dem ändå.
Blir lätt 20-25k bara med dem.
Eller 5-6k för vanliga utan robotdelen…

Varför måste man äga massa maskiner för att man har hus. Vi har en kap och en gräsklippare och en dammsugare. Bott i hus i 7 år.

1 gillning

Mitt tips är att inte göra allt i trädgården direkt. Låt det mogna fram. Lycka till. Bygga hus är kul och spännande.

Beror ju på hur det ser ut.
Finns där häck? Träd? Stor gräsmatta?
Då kanske man behöver elektrisk häcktrimmer, någon form av motorsåg eller vertikalsärare etc.
Ska du fixa till plattor, staket eller trädäck? Ja då tillkommer kanske vinkelslip skruvdragare eller cirkelsåg etc.
Sen kanske man behöver högtryckstvätt

Det byggs på, allt behövs inte dag ett, inte ens första året. Men det blir en del genom åren.

Exakt. Insåg att också har en högtryckstvätt som köptes förra året. Vi klara oss alltså 6 år utan och den köptes faktiskt in till båten och inte huset. Vi planerade inte in en enda sak till trädgården när vi byggde. Det gjordes under de närmsta somrarna. Färre resor mer hemma. Vi hade ”tur” med pandemiår så det gick inte att resa vissa år.

Hej!

Kul att ni ska bygga nytt, vi planerar också att göra det om ca 5 år.
Med vilken tillverkare bygger ni?

Kalkylen såg bra ut, ni har nog siffror som är ganska nära verkligheten.
Däremot kan ni nog utan att ta i räkna 7% avkastning inflationsjusterat på pengarna som ni lägger i indexfonder.
Huset går kanske att värdera om efter 5 år?

Lycka till med bygget.
/Richard