Husbygge - Boendekostnad, räknar jag rätt?

Tack! Ja, hoppas att vi har räknat någorlunda rätt i alla fall. Håller med dig om 7% men fick bli sparränta i exemplet.

Vi har inte börjat bygga än, tanken är att dra igång allt 2025. Troligtvis så blir det en “hussats” från Fiskarhedenvillan eller A-hus och separat avtal med snickare som vi har kontakt med sedan tidigare.

Har ni börjat kika på alternativ?

Vi har kollat på modeller typ fiskarhedenvillan lommen, lb 161 eller lb 124, blir det något av lb husen så blir det fristående garage med carport också, vi kommer köra på totalentreprenad med någon lokal byggfirma(norrbotten) som har funnits med länge och har bra ekonomi samt bra referenser.
Vi håller just nu på att sälja vårat hus och ska hyra bostad av en vän några år.
Blir att leta tomt och bygga om ca 4-5 år.
Husmodell blir lite styrd av hur tomten är utformad.
/Richard

Okej, Lommen har jag kikat lite på men H formen passar inte riktigt oss känner jag. Sen blir jag lite fundersam över bristen på förvaring i den modellen, hur ser ni på det?

Vi har också möjlighet att utforma tomten efter behov så vårt blir nog högst troligen ett enplans vinkelhus med kopplat garage.

Får ni välja entreprenör med totalentreprenad, är det inte husföretaget som gör det?

Blir nog lite justerad planlösning för att få till förvaring om det blir lommen, vi behöver inte 4 sovrum då vi har 1 barn. Går ju att dela av halva garaget också om man inte behöver dubbel.
Kan man utforma tomten som man vill är det ju betydligt enklare, får ni välja storlek också?

Du kan ju bygga vilken modell du vill med vilken byggfirma/hustillverkare som helst.

Är några år bort för oss så vi hinner nog kanske ändra oss en och annan gång, och blir ju tomten som kommer styra mycket i slutänden…

Okej, låter som en bra plan! Vi har två barn så blir 3 sovrum. Vi ritade länge på att få in det där extra vardagsrummet till barnen (vilket var svårt att få en vettig plats på), men efter att ha pratat med en vän som byggde ett Eksjöhus Trend så har vi valt bort det. Han sa (och jag är benägen att hålla med) att idéen är superbra på papper men att barnen inte använder rummet i praktiken. Små barn vill vara där föräldrarna är och större barn vill vara själva på sitt rum.

Vi kommer därför att satsa den ytan på att ge barnen några kvm större rum och lägga en anslutande stor delat garaderob mellan deras rum.

Helt rätt tänkt, många hus har annars för småa rum, endast 7-8 kvadrat.
Vi kommer köra på 3 rum också då sambon jobbar en del hemifrån så ett litet kontor blir det tredje.
Blir bra om räntan kommer ner 1% också, vi betalar 4,54 nu med rörligt.

En sak som är bra med två ” vardagsrum” är att ett kan vara tvfritt. Vi gillar det. Men man måste alltid väga saker mot varandra och göra bästa möjliga valet för sin situation. Inte alltid gå på vad vad andra tycker är bra. Sådant barnvardagsrum håller jag med om verkar onödigt. Har inte hört att någon använder det men det är ju bara de familjer som jag känner. Annars är mitt tips ang planlösning: bygg för er och er familj men tänk också på framtida köpare dvs gör inte för lustiga ändringar så det skrämmer bort köpare eller gör förändringar som går lätt att återställa.